دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3545

حوصله‌تان سر رفته و از خانه ماندن خسته شدید و به همین خاطر تصمیم می گیرید ورزشی خوب را شروع كنید كه اوضاع روحیتان هم بهتر شود.

به چند نفر از دوستان قدیمی‌تان زنگ می‌زنید و قرار یك ورزش گروهی را پیشنهاد می‌كنید كه می‌تواند شنا یا حتی بسكتبال باشد. خوشبختانه قرار جور می‌شود و چند ساعتی را به حركت دادن عضلاتتان می‌گذرانید كه مدتهاست هیچ كاری از آنها نكشیده‌اید.

وقتی به خانه بر می‌گردید و دوش می‌گیرید تفریح و ورزش كم‌كم مزه خود را از دست داده و جایش را عضله دردی می گیرد كه تكان خوردن را برایتان غیر قابل تحمل می كند.

خوب، شما به مشكلی دچار شده‌اید كه هر كس هم جای شما بود گرفتارش می‌شد. مدتهای مدید عضلاتتان را كم تحرك بار آورده‌اید و اكنون انتظار دارید كه با حركتهای سنگینی كه به یك باره به او تحمیل كرده‌اید بی‌صدا بنشیند؟

بهترین راه برایتان این بود كه هر ورزش را به طور مداوم ادامه می‌دادید كه دچار چنین شوك‌هایی نشوید اما در حال حاضر نیز تنها باید به فكر درمان عضله های دردناك و گرفته شما بود كه راه رفتنتان را بسیار مشكل كرده‌اند به شكلی كه انگار با یك كامیون تصادف كرده‌اید.

تنها كاری كه هم اكنون می‌توان كرد آن است كه چند راه آسان را پیشنهاد بدهیم كه شاید وضعیت دردتان بهتر شود و در ضمن بدانید كه از این پس چطور ورزش كرده و با عضلاتتان كنار بیائید:

1- توقف: اگر در حال ورزش كردن هستید و احساس می‌كنید كه ماهیچه‌هایتان درد گرفته‌اند سعی نكنید آن را نادیده بگیرید. بایستید و ادامه ندهید. زیرا ممكن است به شدت آسیب ببینید.

2- اگر احساس می‌كنید كار از كار گذشته و عضله شما به شدت گرفته است، عضله را بكشید و آن را محكم ماساژ دهید. اگر ماهیچه پشت پایتان گرفته است با یك دست آن را بكشید و با دست دیگر آن را ماساژ دهید حتما متوجه گرفتگی به شكل یك گره سفت شده زیر پوستتان می‌شوید آن را به سمت مخالف گرفتگی با دستانتان لمس كنید و بكشید.

3- مراقب باشید: اگر دچار گرفتگی عضله شده بودید و اكنون حالتان بهتر است فراموش نكنید چه دردی را تحمل كرده‌اید و به سرعت سراغ ورزش سنگین نروید. آرام آرام از نو شروع كنید.

4- اگر می‌دانید كه هنگام ورزش از ماهیچه‌هایتان بیش از حد كار كشیده‌اید بلافاصله یك دوش آب سرد بگیرید.

5- گرفتگی را گرمش نكنید. ممكن است گذاشتن حوله داغ روی منطقه عضله گرفته احساس خوبی داشته باشد اما مطمئن باشید كه بدترین كاری است كه می‌توانید در حق خود انجام دهید. گرما دردتان را در محل بیشتر می‌كند و اگر اصرار دارید كه آن را گرم كنید بیش از 20 دقیقه این كار را ادامه ندهید.

6- كار دیگری كه می توانید بكنید شوك دادن به محل است. 4 دقیقه گرم كردن محل و 1 دقیقه گذاشتن یخ  پس از 4 روز جواب می‌دهد آن گاه می‌توانید دوش آب گرم بگیرید.

7- خوردن مسكن‌هایی همچون ایبوپروفن می تواند به دردتان كمك كند و آن را كمی تسكین ببخشد.

8- از كرم های گرم یا سرد كننده استفاده نكنید. آنچه كه در داروخانه‌ها به عنوان كرم‌های ورزشی برای گرفتگی  عضلات فروخته می شود به جز آنكه روی سطح پوستتان اثر بگذارد هیچ كاری برای عضله شما نمی‌كند و در ضمن ممكن است پوست شما به آنها حساسیت داشته باشد.

9- حركت كنید. وقتی عضله شما گرفته است سختترین كار برایتان تكان خوردن است اما بدانید كه بسیار برایتان مفید است پس بلند شوید و به آرامی برای 20 دقیقه  راه بروید.

10- شنا كنید. یكی از راههای بسیار مفید شنا كردن است. آب سرد به عضله شما كمك بسیاری می‌كند و حركت عضله در آب بسیار مفید است.

11-  معمولا پس از یك ورزش سنگین شما در ابتدا درد زیادی احساس نمی‌كنید و پس از دو روز دردتان بیشتر می‌شود. نترسید اوضاع عادی است.

12-  ماساژ دهید. معمولا ماساژ دادن عضلات گرفته به شما كمك خواهد كرد.

13- اگر هوا سرد است حتما عضله گرفته را خوب بپوشانید.

14-  یكی از راههایی كه معمولا به ورزشكاران توصیه می‌شود آن است كه قبل از ورزش كردن نقاطی را كه می‌دانند ممكن است دچار گرفتگی شود را بپوشانند. پوشیدن پوشاكی از نوع استرچ چسبان كمك زیادی می كند.

15- حد خود را بدانید. شما خود بهتر می دانید كه چه مقدار ورزش شما را از پا در خواهد آورد و درد برایتان ارمغان می‌آورد پس بدانید كه چقدر فشار برای بدنتان كافی است.

16- كلسیم كافی به بدنتان برسانید كه گاهی اوقات گرفتگی‌ های زیاد به خاطر كمبود كلسیم است.

17-  در طول روز یك یا دو موز بخورید زیرا پتاسیم موجود در آن می تواند از گرفتگی‌ها جلوگیری كند.

18- نوشیدن شیر و آب به مقدار زیاد در طول روز را فراموش نكنید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha