سلامت نیوز: مصرف مواد روانگردان علاوه بر آثار منفی بر روان افراد، زیان های مخربی را نیز بر بدن مصرف كننده وارد می كند.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر امیر حسین جلالی، روانپزشك، اظهار داشت: ماده‌ روانگردان به دسته خاصی از مواد اشاره ندارد بلكه تمام مواد یا داروهایی را شامل می شود كه مصرف آنها منجر به تغییراتی در كاركردهای بهنجار روانی یعنی هوشیاری، درك و تفكر می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، با اشاره به نشانه هایی كه در اثر  مصرف مواد روانگردان در درك و فكر بیمار ایجاد می‌شود، گفت: به طور معمول انتظار می‌رود با حذف ماده از بدن فرد مصرف كننده، نشانه‌های ایجاد شده برطرف شود و این موضوع به مدت زمانی كه حذف ماده از بدن بیمار  طول می‌كشد بستگی دارد.

وی در خصوص علائم مصرف مواد روانگردان گفت: محتوای این علائم در افراد مختلف متفاوت است اما نشانه‌های رایج آن، شنیدن صداهایی است كه دیگران نمی‌شنوند یا دیدن چیزهایی است كه بقیه نمی‌بینند. این علائم را اصطلاحا توهم می‌نامند و البته كه چیزهایی كه دیده یا شنیده می‌شوند معمولا ماهیتی آزاردهنده یا خطرناك دارند.

دكتر جلالی تصریح كرد : تغییراتی كه در فكر فرد رخ می‌دهد، به صورت باورها و عقاید غلطی كه معمولا با دلیل و استدلال دیگران تغییری نمی‌كند، بروز می كند كه به این علامت اصطلاحا هذیان گفته شده و  محتوای هذیان ها نیز متفاوت است اما به طور شایع  هذیان موجب بدبینی در فرد  می‌شود.

وی تاكید كرد: علاوه بر آثار منفی ناشی از مصرف مواد روانگردان بر روان افراد، قرص‌های اكستازی نمونه‌ای دیگر از آن است كه می‌تواند زیان‌های مخربی بر بدن مصرف كننده نیز باقی‌ بگذارد تا حدی كه می‌تواند فرد را حتی به كام مرگ بكشاند.

 دكتر جلالی افزود: عارضه دیگر این مواد آن است كه بر تفكر و قضاوت افراد اثر می‌گذارد و شخص را از تصمیم گیری های درست و منطقی باز می‌دارد در نتیجه شخص نسبت به رفتاری كه در آن موقعیت از خود بروز می‌دهد هیچ تشخیص درستی ندارد و همین مساله می‌تواند پیامدهای ناگواری همچون انتقال بیماری های عفونی از طریق تماس جنسی نادرست را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha