سلامت نیوز: میوه‌های پاییزی اغلب مثل دژ دفاعی محکمی در مقابل بیماری‌های شایع این فصل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا طبیعت بزرگ‌ترین داروخانه و گیاهان و میوه‌ها قدیمی‌ترین و مطمئن ترین داروهایی هستند که بشر استفاده از آنها را تجربه کرده و با یقین می‌شود گفت اگر خواص شگفت انگیز میوه‌ها را بدانیم، قطعا نیازی به دکتر و داروهای شیمیایی پیدا نمی‌کنیم و درست به همین دلیل روستایی‌ها عمر زیادی دارند و کمتر کارشان به دوا و دکتر می‌افتد.

فصل پاییز در کنار تمام ویژگی‌هایی که دارد میوه‌های منحصر به فرد و ویژه‌ای هم دارد که سرشار از خاصیت و فواید شگفت انگیزی هستند و تقریبا همه‌شان مثل دژ دفاعی برای مقابله با انواع بیماری‌های این فصل هستند و این بهانه خوبی بود تا سراغ دکتر سید مرتضی صفوی، متخصص تغذیه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برویم و از او درباره خواص 4 میوه شاخص پاییزی بپرسیم. حاصل صحبت‌های این متخصص تغذیه را در ادامه می‌خوانید.

لیموشیرین؛قوی ترین کپسول طبیعی درمانی دنیا!
لیمو شیرین از میوه‌هایی است که در کمتر کشوری یافت می‌شود و در شمال و جنوب کشور پرورش پیدا کرده و از راه ادرار و مدفوع سموم بدن را خارج می‌کند. بنابراین بیمارانی که تبدار هستند بعد از خوردن لیموشیرین احساس سبکی و راحتی می‌کنند.

لیمو شیرین میوه‌ای خنک است. التهاب بیماران تبدار را برطرف می‌کند. به طورکلی مرکبات و لیموشیرین سرگیجه را برطرف می‌کند و اگربا عسل خورده شود حالت دلهره و شورزدن دل را برطرف می‌کند. ویتامین c و پتاسیم بالایی دارد و به همین دلیل به عنوان آنتی اکسیدان مفید و قوی است و بنابراین می‌تواند پیشگیری کننده خوبی از بیماری‌های مختلفی مثل آنفولانزا و حتی سرطان باشد و پتاسیم موجود در آن تنظیم قلب را به عهده می‌گیرد.

در تنظیم سایر نسوج و دستگاه‌های بدن موثر است و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند. چسبندگی خون و تصلب شراین، ورم‌های وریدی و سیاه شدگی رگ‌ها را درمان می‌کند. عناصر مفیدی در لیمو شیرین وجود دارد که برای قلب،خون و مجاری مختلف مفید است. لیوشیرین دارای ویتامین‌های B1 و B2 بوده و املاح معدنی مختلفی مثل پتاسیم،کربن و آهن دارد.

یک لیموشیرین متوسط حدود 39 کیلوکالری انرژی دارد.7 دهم گرم پروتئین، 6 دهم گرم چربی ،30 میلی گرم کلسیم، نیم میلی گرم آهن و 5 صدم میلی گرم ویتامین B1 و یک دهم میلی گرم B2 و 50 میلی گرم هم ویتامینC دارد. لیمو شیرین به دلیل دارا بودن همین موارد در فصل پاییز و شروع بیماری‌هایی مثل آنفولانزا مفید است.

انار بخورید و شاد باشید
از میوه‌های مفید در سلامت انسان است. برای انار خواص متعددی در ریشه، پوست و جوشانده گل آن و در دانه‌های انار وجود دارد. انار به دلیل دارا بودن پتاسیم و منیزیم در شست و شو و تصفیه خون بسیار موثر است. فعالیت کبد را زیاد می‌کند و در رفع اوره و کلسترل،دفع سموم و تعادل مایعات بدن نقش زیادی دارد.

انار شیرین شادی بخش است و انار ترش برای قلب مفید است. انار اشتها آور است و بهتر است قبل از غذا مصرف شود. بوی بد دهان را از بین می‌برد و مصرف آن می‌تواند مشکل و بیماری نرمی استخوان‌ها را موثر باشد. قوت بدن را زیاد می‌کند و از نظر افزایش قدرت بدن برای انجام فعالیت‌ها را زیاد می‌کند. انار رنگ صورت را روشن می‌کند و برای ضعف و لاغری شدید انار شیرین موثر است. تقویت کنده کبد بوده و در معالجه یرقان و زردی مفید است.

صدا را صاف می‌کند و سرفه را تسکین می‌دهد. مصرف انار ترش و ملس باعث تسکین خارش‌های بدن می‌شود. البته نباید در مصرف انار ترش زیاده روی شود،چون ممکن است برای معده مشکل ساز شود. مقدار زیاد آن موجب زخم معده می‌شود.ا نار ترش زخم‌های دهان را درمان می‌کند. چند بار شست‌و‌شوی دهان در روز باعث رفع و درمان آبسه دهان می‌شود. زخم داخل بینی را هم درمان می‌کند و مخلوط کردن آن با عسل برای این مورد مفید است.

رب انار از‌آب انار قوی تر و برتر است و برطرف کننده غم و اندوه و تشنگی شدید است. التهاب افراد تب دار را کاهش می‌دهد. گل انار اسهال‌های معمولی را درمان می‌کند. باید افراد انار را بجوشانند و دم کنند و مثل چای با کمی شکر روز 2 مرتبه صرف کنند. دم کرده برگ انار ضد استفراغ و اشتها آور است، میگرن را برطرف می کند. کم خونی و ضعف شدید را درمان می کند. انار میوه‌ای سرد و خنک است و برای تصفیه خون مناسب است.خوردن آن از ابتلا به بیماری قند جلوگیری می کند و کبد را معتدل می کند.

مخلوط آب آن به همراه شکر و نشاسته و صمغ و روغن بادام تقویت کننده دستگاه ادراری و مثانه است. انار ترش و شیرین حرارت معده،غلیان و فشار خون را کم می‌کند. انار ترش و شیرین همچنین استفراغ‌های خونی را درمان می‌کند.مضرات مصرف دخانیات را تا حدودی برطرف می‌کند. برای درمان صفرا، نارحتی معده و تب‌های صفراوی و ناراحتی‌های پوستی از آب انار ترش و شیرین و مقداری شکر معجونی تهیه می‌کنند و برای درمان این بیماری‌ها موثر است. خوردن انار به عنوان دسر خوب نیست و همانطور که گفتم باید قبل از غذا استفاده شود.

طعم گس خرمالو؛ تامین املاح بدن
خرمالو از دیگر میوه‌های پاییزی است. طعم اولیه آن قبل از رسیدن و شیرین شدن کمی گس است. در اواخر پاییز این میوه می‌رسد. از خواص آن می ‌وان به پاک کنندگی آن اشاره کرد. افرادی که کم خونی دارند بعد از غذا خرمالو مصرف نکنند، چون باعث جذب آهن در بدن فرد می شود. ویتامین A و کلسیم دارد. گوگرد و فسفر دارد و بعضی از املاح بدن را تامین می‌کند. قند خرمالو از نوع لوولوز و گلوکز است وبرای کسانی که دیابت و مرض قند دارند مضر نیست.یک خرمالو 79 کیلوکالری پروتئین دارد.

عطر نارنج و آرامش اعصاب
نارنج میوه ای از دسته مرکبات است. میوه آن آبدار و ترش است. از گل آن عرق بهار نارنج تهیه می شود و در شمال وجنوب ایران کاشت و برداشت می شود. آب میوه آن در مصارف غذایی مثل سرکه و آب لیمو استفاده شده و بسیار موثر است. میوه، برگ و پوست میوه نارنج همگی مفید هستند. دم کرده برگ نارنج اثر مهلل دارد و تشنج را از بین می‌برد.

بهار نارنج یا گل نارنج ضد تشنج است و سکسه را درمان می‌کند. آب مقطر بهار نارنج اعصاب را تقویت کرده و بی خوابی را درمان می‌کند. ویتامین‌های Bو C دارد و خواص آب لیمو را دارد. آب نارنج ویتامین‌های B و خواص آب لیمو را دارد. از پوست آن مربا تهیه می‌شود که ضد کرم و انگل است و نارحتی‌های معده را از بین می‌برد.

دم کرده گل درخت نارنج یا همان بهار نارنج برای قولنج‌های عصبی مفید است. دم کرده پوست نارنج تب را درمان می‌کند. برای آرام کردن قلب و جلوگیری از تپش قلب دوایی موثر است و میگرن را هم درمان می‌کند. استشمام عطر برگ درخت نارنج برای آرامش اعصاب و برطرف کردن اندوه موثر است و انسان را شاد و مفرح می‌کند.

مربای پوست نارنج معده را تقویت کرده و ضد خونریزی‌های داخلی است. عرق آن برای رفع غم و افسردگی موثر است و نیروی جنسی را تحریک می‌کند. برای ضعف اعصاب موثر است. کسانی که دارای طحال بزرگ هستند، عرق بهار نارنج برایشان مفید است. برای درمان سنگ‌های کلیوی و مثانه هم موثر است.

با وجود تمام این خواص درمانی در میوه‌های فصل پاییز، فکر می‌کنید اگر برای پیشگیری به سراغ آنها بروید و برایشان جایی در سبد خرید‌تان در نظر بگیرید، باز هم در این فصل نسبتا سرد سال نیازی به پنی سیلین و پنادور و خانه نشینی‌های چند روزه پیدا می کنید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha