سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بسیاری از اماکن و اغذیه فروشی های دربند اصلاً مجوز بهداشتی ندارند، به همین علت بازرسی هم نمی شود. طبق قانون نیروی انتظامی باید آنها را جمع کند اما به علت حساسیت بحث اشتغال و همکاری نکردن سایر دستگاهها رسیدگی ها کند انجام می شود و مشکل داریم.

کاظم ندافی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که چرا به وضع آلودگی اماکن توزیع مواد غذایی و رستوران‌های دربند که حتی از آب آلوده رودخانه برای شستن ظروف و موارد دیگر استفاده می‌کنند رسیدگی نمی شود، اظهار داشت: ‌من خودم هم کوه می‌روم این موارد را می‌بینم. بازرسان ما نیز می‌روند و آموزش چهره‌ به چهره نیز می‌دهند ولی حقیقتاً چون برخی از مسائل مربوط به بخش اشتغال و مسائل دیگر است. سازمان‌ها نظراتی می‌دهند که باعث می‌شود یک مقدار رسیدگی‌ها کند شود.

وی گفت: معمولاً ما دو دسته اماکن داریم بعضی از اماکن اصلاً مجوز وزارت بهداشت را ندارند و همین‌طور کار می‌کنند که در دربند نیز این مسئله مصداق دارد.

وی گفت: ببینید کسانی که اساساً مجوز ندارند از نظر ما غیرقانونی هستند یعنی باید کلاً جمع‌آوری شوند. این موارد را دیگر باید پلیس طبق قانون نظام صنفی با هر کسی که مجوز ندارد برخورد کند. بنابراین چنین جاهایی (دربند) را ما دیگر نمی‌رویم بگوییم کالاهایی که شما عرضه می‌کنید بهداشتی نیست چون اصلاً کسب اینها را قانونی نمی‌دانیم.

ندافی تصریح کرد: بنابراین ما دیگر نمی‌آییم به اینها اخطار بدهیم زیرا این کسب‌ها باید کلاً جمع‌آوری شود ولی آنهایی که مجوز دارند ممکن است تخلفاتی کنند ما بازرسی‌هایمان فصلی است یعنی آن قدر بازرس نداریم که همیشه آنجا حاضر باشند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چه فصل‌هایی بازرسی از این اماکن‌ مجوزدار را انجام می‌دهید، گفت: ما هر امکنه‌ای را سالی ۴ بار بازرسی می‌کنیم به نوبت، حالا ممکن است هر دو بار بیفتد در فصل تابستان ولی در مجموع ۴ بار بازرسی می‌کنیم. البته این ۴ بار ممکن است کافی نباشد ضمن اینکه روز به روز این اماکن در حال افزایش است و البته بازرسان ما نیز تعدادشان کم می‌شود به همین علت پوشش ما در حال کم شدن است.

ندافی تصریح کرد: بنابراین ما یک سامانه‌ای با شماره ۰۹۶۷۸ راه‌اندازی کرده‌ایم تا هر کس شکایتی دارد به ما بگوید ما مراجعه می‌کنیم اگر تخلف صورت گرفته باشد ما با آن برخورد می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری در این زمینه دارید، گفت:‌ ما در سال گذشته حدود ۵۰ هزار امکنه را به دادگاه معرفی کردیم که منجر به صدور حکم شده است یعنی این اماکن بسته شدند و امسال نیز این فرآیند ادامه دارد و طرح تشدیدهایی خود را در تابستان‌ها و ایام نوروز داریم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: علاوه بر سیستم بازرسی جاری بنده اعتراف می‌کنم که ممکن است جاهایی باشد که مسائل بهداشتی را رعایت نکنند. در آنجا ما از مردم کمک می‌خواهیم یعنی آن سامانه برای این است که همه مردم به عنوان چشم ما عمل کنند و به ما بگویند که کدام امکنه‌ها مشکل بهداشتی دارند تا ما در مدت ۷۲ ساعت بررسی می‌کنیم و با متخلفان نیز برخورد قانونی خواهیم داشت.

ندافی در پاسخ به این پرسش که در طول ۶ ماه نخست سال جاری چه آماری از بازرسی‌های اماکن در حوزه بهداشتی دارید، افزود: آمارهای ما در پرتال ما قابل مشاهده است و شما در صورت مراجعه می‌توانید تمام آمارها را تهیه کنید ولی در سال گذشته در مجموع ۵۰ هزار مورد طبق حکم مراجع قضایی این امکنه‌ها بسته شدند.

وی گفت: علاوه بر سیستم بازرسی که ما داریم مردم می‌توانند کمک کنند و از این اماکن که بهداشت را رعایت نمی‌کنند شکایت کنند.

ندافی در پاسخ به این پرسش که تعامل شما با سازمان‌ها و نهادهایی همچون شهرداری در جمع‌آوری چنین اماکن غیربهداشتی از جمله دربند به چه صورت است، اظهار داشت: ما حقیقتاً امکانی که غیرقانونی هستند چون قانون صراحت دارد و در نظام صنفی، شهرداری و نیروی انتظامی قانون و ضوابطی دارند که باید این نهادها نظارت داشته باشند. آنها خودشان پیگیر این مسئله می‌شوند و قاعدتاً باید باشند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که مردم هیچ‌ اطلاعی از فقدان بهداشت در محیط‌های همچون دربند ندارند، گفت: منظور من این است که حتی اگر این اماکن بهداشت را هم رعایت کنند چون مجوز بهداشتی و همچنین مجوز کسب ندارند نباید به فعالیت خود ادامه دهند.

ندافی در پاسخ به این پرسش که ولی ما مشاهده می‌کنیم که در دربند وضعیت بهداشتی آن قدر نامساعد است که حتی برای شست‌وشوی ظروف و حیات سالن‌ها از آب رودخانه‌ها که با شیلنگ پمپاژ می‌کنند استفاده می‌شود، بیان داشت: بله من خودم هم کوه می‌روم این موارد را می‌بینم. بازرسان ما نیز می‌روند و آموزش چهره‌ به چهره نیز می‌دهند ولی حقیقتاً چون برخی از مسائل مربوط به بخش اشتغال و مسائل دیگر مربوط می‌شود.
سازمان‌های دیگر نیز نظراتی می‌دهند که باعث می‌شود یک مقدار این رسیدگی‌ها کند شود زیرا یک مقدار مسئله اشتغال دارای اهمیت است شاید سازمان‌های دیگر از این نظر کوتاهی می‌کنند والا از نظر ما برخورد خود را انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما در این راستا ۵۰ هزار حکم بسته شدن امکنه‌هایی که بهداشت را رعایت نکردند در سال ۸۹ داریم. معنی آن این است که چند صدهزار پرونده فرستاد شده است؛ ما کار خود را انجام می‌دهیم ولی این کافی نیست و مردم و سازمان‌های دیگر نیز باید به وظایف خود عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha