سلامت نیوز: اگرچه عارضه پوكی استخوان در بین سالمندان شایع‌تر است اما گرایش به سوی الگوی زندگی مدرن و بی‌تحركی، نرخ ابتلا به این عارضه را در سال‌های اخیر در بین جوان‌ترها نیز افزایش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از آنجا كه در مورد این بیماری‌ نیز مانند سایر امراض و بیماری‌ها، پیشگیری بهتر از درمان است لذا حقایقی كه در این مقاله درباره عارضه پوكی استخوان عنوان شده بی‌تردید به شما كمك می‌كنند كه با انتخاب یك الگوی زندگی سالم‌تر حتی‌المقدور از بروز این عارضه پیشگیری كنید.

سایت اینترنتی «هلت می آپ» در مقاله جدیدی تحت عنوان «الفبای پوكی استخوان» به شرح مختصر اما مفید این حقایق پرداخته است؛

-‌ آیا شما هم به مصرف مكمل‌های كلسیم نیاز دارید؟

اگر احساس می‌كنید كه دچار ضعف بنیه شده‌اید و دائم در بدنتان احساس درد دارید به احتمال زیاد زمان آن فرا رسیده كه با یك آزمایش، سطح كلسیم را در بدنتان چك كنید چرا كه ممكن است دچار كمبود كلسیم شده باشید. كلسیم یك ریزمغذی حیاتی در بدن است كه به انقباض و انبساط عضلات كمك می‌كند. همچنین رژیم غذایی غنی از كلسیم برای داشتن استخوان‌ها، دندان‌ها و بافت‌های نرم سالم ضروری است. برای جبران كمبود كلسیم و مشكلات مرتبط با آن، معمولا قرص‌های مكمل كلسیم تجویز می‌شود كه البته مصرف این مكمل‌ها باید زیر نظر پزشك متخصص باشد.

-‌ بهترین ریزمغذی‌ها برای تقویت استخوان‌ها كدامند؟

دو ماده كلیدی برای كمك به رشد و تقویت استخوان‌ها، كلسیم و فسفر هستند. علاوه بر این دو ماده معدنی مهم، مصرف سایر ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها، پروتئین‌ها و املاح معدنی نیز به مقدار كمتر و در حد متعادل برای حفظ سلامت و تقویت استخوان‌ها ضروری هستند. برای دستیابی به این هدف، داشتن برنامه غذایی مناسب در تمام گروه‌های سنی حیاتی است. توجه به این نكته بویژه در زنان پس از رسیدن به سن 30 سالگی كه تراكم استخوان‌ها به تدریج كاهش می‌یابد، بسیار حائز اهمیت است.

-‌ ارتباط بین پوكی استخوان و یائسگی چیست؟

پوكی استخوان یك بیماری خاموش است كه در تمام نقاط جهان زنان را بیشتر از مردان گرفتار می‌كند. این بیماری به تضعیف استخوان‌ها و در نهایت شكستگی آنها می‌انجامد. زنان در طول 5 سال نخست یائسگی 10 درصد از تراكم استخوانی خود را از دست می‌دهند و نكته هشداردهنده این است كه این تحلیل استخوانی، بدون هیچ علامت ابتدایی رخ می‌دهد.

- درك مشكلات ناشی از عارضه پوكی استخوان و اهمیت آگاهی از یك الگوی زندگی سالم:

شكستگی‌های استخوانی ناشی از این بیماری بسیار دردناك هستند و به كندی بهبود پیدا می‌كنند و در برخی شرایط حادتر، این شكستگی‌ها به ضعف دائمی استخوانها و مفاصل منجر می‌شوند. علاوه بر این، داروهایی كه برای درمان پوكی استخوان استفاده می‌شوند اغلب با درد، واكنش‌های آلرژیك و مشكلات معده‌ای همراه هستند. از این رو تنها راه موثر برای پیشگیری، دنبال كردن یك الگوی زندگی پرتحرك، سالم و همچنین رعایت كردن یك رژیم غذایی مناسب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha