سلامت نیوز: رئیس هیئت مدیره جامعه دندانسازان ایران گفت: حدود 75 درصد پروتزهای (دندان‌های مصنوعی) که از سوی دندانپزشکان در دهان بیمار قرار می‌گیرد در لابراتوارهای غیرمجاز ساخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسین چاقری در آستانه بر پایی بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان که از روز چهارشنبه ۴ آبان در تهران آغاز به کار می‌کند، سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: تعداد لابراتوارهای فاقد مدرک تقریباً 4 برابر لابراتوارهای مجاز هستند و سلامت جامعه را به شدت مورد مخاطره قرار داده اند.

وی با تأکید بر اینکه مردم حق دارند بدانند، کدام لابراتوار دندان آنان را می‌سازد، یادآور شد: محور اصلی بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان، بر حقوق بیمار متمرکز است.

به گفته چاقری، برخی دندانپزشکی به دلیل ارزان تمام شدن بهای ساخت پروتز، ترجیح می‌دهند با لابراتوارهای فاقد مدرک همکاری کنند. این در حالی است که بسیاری از این لابراتوارها در شرایط غیربهداشتی و به شکل زیرزمینی به فعالیت مشغول هستند.

وی یادآور شد: آگاهی مردم از ضرورت همکاری دندانپزشکان با لابراتوارهای مجاز و پرسش آنان از دندانپزشک در مورد دارا بودن مجوزهای قانونی لازم لابراتوار، سبب می‌شود که استقبال دندانپزشکان از همکاری با لابراتوارهای فاقد مجوز کاهش یافته که منافع این امر تأمین سلامت مردم و رشد رشته دندانسازی در کشور خواهد بود.

رضا حسین جلالوند، دبیر اجرایی بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان نیز گفت: رعایت نشدن بهداشت در لابراتورها و استفاده از مواد نامرغوب برای ساخت پروتز دندان، تضییع حقوق بیمار را به همراه دارد.
 
وی خاطر نشان ساخت: یک درمان موفق پروتز دندان نیازمند مهارت دندانپزشک و دندانساز، مواد مصرفی استاندارد و رعایت بهداشت در لابراتوار است.

وی گفت: طرح ساماندهی لابراتوارهای پروتز دندان و شاغلان آنها که با پیگیری‌های ده ساله جامعه دندانسازان ایران و با مساعدت مسئولان اداره دهان و دندان وزارت بهداشت در دی‌ماه سال ۸۸ به ثمر نشست از ضروری‌ترین طرح های دندانسازی کشور به شمار می‌رود.

دبیر اجرایی بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان، تصریح کرد: اهمیت این موضوع بدان سبب است که به علت کنترل نکردن و نداشتن نظارت صحیح، هر روز به خیل بی شمار دندانسازان تجربی فاقد مدرک در کشور افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: هم اینک حدود 4هزار دندانساز فاقد مدرک در کشور به فعالیت مشغولند که این تعداد حدود 4 برابر تعداد افراد دارای مجوز است. هر چند به دلیل انجام نگرفتن طرح ساماندهی، هیچ مرجعی آمار دقیقی از این افراد در دسترس ندارد.

جلالوند خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه دوره کاردانی پروتز دندان طی دو سال اخیر به کارشناسی ارتقا پیدا کرد، ضرورت داشت همه لابراتوارهای پروتز دندان و شاغلان آن اعم از افراد دارای مدرک و فاقد مدرک در طرح جامع ساماندهی لابراتوارها، سروسامان پیدا کنند.

دبیر اجرای بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که در این خصوص حایز اهمیت است، بحث دستیابی به دروس و تکنیک‌های روز دنیاست که به علت اجرایی نشدن طرح ساماندهی در کشور، دچار عقب ماندگی هستیم.

وی افزود: پیشرفت‌های سریع علمی و تکنیک‌های جدید روز دنیا ما را نسبت به ساماندهی لابراتوارها و در نتیجه آموزش‌های مستمر ملزم کرده است.

جلالوند یادآور شد: جامعه دندانسازان ایران با رسالت خطیر صنفی و درک مسئولیت‌های اجتماعی طرح ساماندهی را تدوین کرده و پیگیری‌های لازم را انجام داده است و چنانچه این طرح با مساعدت و همکاری مسئولان وزارت بهداشت در کشور اجرا شود، تاثیر به سزایی در ارتقای سطح آموزش دندانسازی کشور خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه تاکنون بازرسی‌ها و کارشناسی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در برخورد با لابراتوارهای فاقد مدرک و غیرمجاز، برخورد با معلول به جای علت بوده، نتیجه مطلوب حاصل نشده و اجرای طرح ساماندهی لابراتوارها به عنوان یک ابتکار عمل بسیار ضروری است.

بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان با حضور مهمانانی از کشورهای آلمان، سوئد، مصر و سوریه ۴ تا ۶ آبان امسال در مجموعه تلاش تهران برپا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha