سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو با بیان این كه بازرسی‌های ابزاری ضابطین سازمان باید شدت و قوت پیدا كند گفت: افرادی كه مبادرت به قاچاق كالا می‌نمایند سلامتی مردم را نشانه گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر احمد شیبانی با گردهمایی نحوه پیشگیری و مبارزه با قاچاق و تقلب به اولین دوره آموزشی ضابطین خاص سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت كه صبح امروز در هتل بین‌المللی لاله برگزار شد با بیان اینكه قاچاق یك پدیده شوم است كه مسئولین تمام كشورهای جهان را درگیر كرده است، اظهار كرد: هم اكنون به دلایل مختلف و با هدف‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بحث قاچاق فرآورده‌های غذایی، بهداشتی و دارویی گسترش پیدا كرده است.

وی ادامه داد: البته می‌توان گفت عامل اصلی قاچاق كالا به ویژه فرآورده‌های غذایی، بهداشتی و دارویی انگیزه اقتصادی است.

شیبانی با اشاره به اینكه میزان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و دارویی از نظر ریالی و ارزشی رقم بزرگی در كشور ما محسوب نمی‌شود، گفت: ولی چون این كالاها به صورت مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط هستند حتی یك بسته از این محصولات به صورت قاچاق و تقلبی می‌تواند باعث ایجاد عارضه در مردم شود.

رییس سازمان غذا و دارو اضافه كرد: البته در سالهای اخیر در كشور ما و با همكاری ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و همچنین قوه قضاییه قدم‌های خوبی در خصوص مبارزه با قاچاق این فرآورده‌ها برداشته شده است. همچنین ما در سطح وزارت بهداشت و در حوزه معاونت غذا و دارو یك مجموعه تحت عنوان بازرسی ویژه داشتیم كه امور مربوط به قاچاق و تقلب را پیگیری می‌كردیم حتی این حوزه با امكانات محدود در استانها هم فعال بود.

شیبانی با بیان اینكه بحث قاچاق از آن جهت كه سلامتی مردم را به طور مستقیم نشانه‌ گرفته است برای ما حائز اهمیت است، عنوان كرد: ما به عنوان نماینده مردم مسولیت سلامت آنها را برعهده داریم و باید عواملی كه باعث ایجاد پدیده قاچاق و تقلب می‌شود را با پیشگیری از بین ببریم.

وی ادامه داد: هر روز یك محصول به تركیب تازه وارد بازار می‌شود و پشت سر هم نیز قاچاق معنا پیدا می‌كند. تلاش می‌كنیم با تشكیل سازمان غذا و دارو بتوانیم با امكاناتی كه در مجموعه فراهم می‌كنیم با این پدیده شوم مبارزه كنیم.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه به تبیین فعالیتهایی كه در خصوص مبارزه با قاچاق فرآورده‌های غذایی، بهداشتی و دارویی در این سازمان انجام شده است پرداخت و گفت: از جمله كارهایی كه در همین راستا انجام شده این است كه برچسب اصالت را برای محصولات تعریف كرده‌ایم. این برچسب نشانی است كه كالا را برای مردم اطمینان بخش می‌كند ضمن آن كه باعث می‌شود آن محصول توسط ما قابل كنترل باشد.

وی ادامه داد: بحث برچسب اطلاع در دارو را پیگیری كردیم و به خوبی در حال انجام شدن است. در حوزه غذا نیز این فعالیت شروع شده است اما به دلیل گستردگی این حوزه برچسب‌دارشدن تمام محصولات به زمان بیشتری نیاز دارد.

شیبانی، اجرای طرح PMF(رصد كردن محصولات در بازار) را نیز از جمله دیگر فعالیتهایی معرفی كرد كه در خصوص مبارزه با محصولات غذایی، بهداشتی و دارویی انجام شده است و در این باره گفت: همكاران ما از محصولات موجود در بازار نمونه‌گیری كرده و اگر مشكلی بود پیگیری می‌كنند. همچنین بازرسی‌های ادواری نیز به طور مرتب توسط بازرسان سازمان غذا و دارو انجام می‌شود اما لازم است با شدت و قوت بیشتری دنبال شود چرا كه از سازمان دارو انتظار می‌رود با تشكیلات گسترده‌تر بر این امر نظارت بیشتری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha