به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری وزارت آموزش و پرورش و انجمن فیزیوتراپی ، طرح پیشگیری از ابتلا به نارسایی ستون فقرات در کودکان و نوجوانان اجرا می شود.

دکترمحسن هاشمی رییس انجمن فیزیوتراپی ایران در این باره به ایسنا گفت: امروزه شاهد هستیم در اکثر برنامه های رسانه ای آنچه بیشتر به عموم مردم آموزش داده می شود نحوه مراجعه به پزشکان خاص و یا استفاده از روش های درمانی پرهزینه است در حالی که ارزان ترین و موثرترین درمان ، پیشگیری است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از طرح های مفید و موثر در این زمینه که از طرف وزارت بهداشت و با همکاری وزارت آموزش و پرورش و انجمن فیزیوتراپی شروع شده، طرح پیشگیری از ابتلا به نارسایی های ستون فقرات در کودکان و نوجوانان است.

دکترهاشمی در مورد این طرح توضیح داد : در این طرح با معاینات اولیه و قبل از ورود کودکان و نوجوانان به مدرسه مجموعه اطلاعاتی از خصوصیات فیزیکی بدن آنان جمع آوری می شود که به این ترتیب می توان از شیوع بیماری هایی همچون کجی ستون فقرات در آنها پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: معمولا والدین در سنین پایین ، کمتر به این نواقص کودک توجه می کنند که این مسئله در بزرگسالی مشکلات حاد و جبران ناپذیری را برای فرزندان آنان به دنبال دارد.

دکترهاشمی با اشاره به این که این طرح به طور آزمایشی در چند منطقه آموزش و پرورش اجرا شده و در آینده ای نزدیک سراسری می شود، افزود: متاسفانه در کشور ما برخی از مسایل صرفا حالت شعار داشته و پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده می شود که در این میان باید وزارت بهداشت با اجرای اصولی برنامه های پیشگیرانه به صورت یک سیاست کلی حرکت خود را به سمت کاهش هزینه درمان سوق دهد تا در این راه با همکاری نزدیک با مجموعه های علمی به نتیجه مطلوب تری نائل آید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha