رییس هیات مدیره جامعه دندانسازان ایران گفت: حدود 75 درصد پروتزهای دندانی(دندان های مصنوعی) كه از سوی دندانپزشكان در دهان بیمار قرار می گیرد در لابراتوارهای غیر مجاز ساخته می شود.

 سلامت نیوز : رییس هیات مدیره جامعه دندانسازان ایران گفت: حدود 75 درصد پروتزهای دندانی(دندان های مصنوعی) كه از سوی دندانپزشكان در دهان بیمار قرار                  می گیرد در لابراتوارهای غیر مجاز ساخته می شود.
حسین چاقری  در آستانه برپایی "بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان" كه از روز چهارشنبه 4 آبان ماه در تهران آغاز به كار می كند، ‌سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: تعداد لابراتوارهای فاقد مدرك تقریبا چهار برابر لابراتوارهای مجاز است و فعالیت این قبیل لابراتوارها سلامت جامعه را به شدت مورد مخاطره قرار داده است.
وی با تاكید بر اینكه مردم حق دارند بدانند، كدام لابراتوار دندان آنان را می سازد، یاد آور شد: محور اصلی بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان، ‌بر حقوق بیمار متمركز است.
 به گفته چاقری،‌برخی دندانپزشكان به دلیل ارزان تمام شدن بهای ساخت پروتز،‌ترجیح می دهند با لابراتوارهای فاقد مدرك همكاری كنند. این درحالیست كه بسیاری از این لابراتوارها در شرایط غیر بهداشتی و به شكل زیر زمینی به فعالیت مشغولند.
وی یادآور شد: آگاهی مردم از ضرورت همكاری دندانپزشكان با لابراتوارهای مجاز و پرسش آنان از دندانپزشك در مورد دارا بودن مجوزهای قانونی لازم  لابراتوار، سبب می شود كه استقبال دندانپزشكان از همكاری با لابراتوارهای فاقد مجوز كاهش یافته كه  منافع این امر تامین سلامت مردم و رشد رشته دندانسازی در كشور خواهد بود.
 رضا حسین جلالوند دبیر اجرایی بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان نیز با اشاره به اینکه رعایت نشدن بهداشت در لابراتورها و استفاده از مواد نامرغوب برای ساخت پروتز دندان، تضعیع حقوق بیمار را به همراه دارد، خاطر نشان ساخت: یک درمان موفق پروتز دندان نیازمند مهارت دندانپزشک و دندانساز، مواد مصرفی استاندارد و رعایت بهداشت در لابراتوار است.
وی گفت: طرح ساماندهی لابراتوارهای پروتز دندان و شاغلین آنها که با پی گیری های ده ساله جامعه دندانسازان ایران و با مساعدت مسئولان اداره دهان و دندان وزارت بهداشت در دی ماه سال 88 به ثمر نشست از ضرورتی ترین طرح های دندانسازی کشور به شمار می رود.
 دبیر اجرایی بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان، تصریح کرد: اهمیت این موضوع بدان سبب است که به علت کنترل نکردن و نداشتن نظارت صحیح، هر روز به خیل بی شمار دندانسازان تجربی فاقد مدرک در کشور افزوده می شود.
 وی ادامه داد: هم اینک حدود چهار هزار دندانساز فاقد مدرک در کشور به فعالیت مشغولند که این تعداد حدود چهار برابر تعداد افراد دارای مجوز است. هر چند به دلیل انجام نگرفتن طرح ساماندهی، هیچ مرجعی آمار دقیقی از این افراد در دسترس ندارد.
جلالوند خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه دوره کاردانی پروتز دندان طی دو سال اخیر به کارشناسی ارتقا پیدا کرد، ضرورت داشت کلیه لابراتوارهای پروتز دندان و شاغلان آن اعم از افراد دارای مدرک و فاقد مدرک در طرح جامع ساماندهی لابراتوارها، سر و سامان پیدا کنند.
 دبیر اجرایی بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان گفت: یکی از نکات بسیار مهمی که در این خصوص حایز اهمیت است، بحث دستیابی به دروس و              تکنیک های روز دنیاست که به علت اجرایی نشدن طرح ساماندهی در کشور، دچار عقب ماندگی هستیم.
وی افزود: پیشرفت های سریع علمی و تکنیک های جدید روز دنیا ما را نسبت به ساماندهی لابراتوارها و در نتیجه آموزش های مستمر ملزم کرده است.
جلالوند یادآور شد: جامعه دندانسازان ایران با رسالت خطیر صنفی و درک مسئولیت های اجتماعی طرح ساماندهی را تدوین کرده و  پی گیری های لازم را انجام داده است. چنانچه این طرح با مساعدت و همکاری مسئولان وزارت بهداشت در کشور اجرا شود، تاثیر به سزایی در ارتقای سطح آموزش دندانسازی کشور خواهد داشت.
وی گفت: با توجه به اینکه تاکنون بازرسی ها و کارشناسی های دانشگاه های علوم پزشکی در برخورد با لابراتوارهای فاقد مدرک و  غیر مجاز، برخورد با معلول به جای علت بوده، نتیجه مطلوب حاصل نشده و اجرای طرح ساماندهی لابراتوارها به عنوان یک ابتکار عمل بسیار ضروری است.
گفتنی است، بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان با حضور میهمانانی از کشورهای آلمان، سوئد، مصر و سوریه 4 تا 6 آبان ماه امسال در مجموعه تلاش تهران برپا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha