سلامت نیوز :به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دکتر جواد علاقبند راد گفت: در گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد عوامل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، ژنتیکی و بیولوژیکی نقش موثری دارند.

به گفته یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان نقش موثری در جلوگیری از گرایش آنان به اعتیاد دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به نقش موثر یادگیری مهارت‌های زندگی به نوجوانان در جلوگیری از گرایش آنان به اعتیاد تاکید کرد و گفت: هر چقدر آگاهی فرد از مهارت‌های مقابله با مشکلات و حل مسائل بیشتر باشد کمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد قرار می‌گیرد.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دکتر جواد علاقبند راد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد گفت: در گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد عوامل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، ژنتیکی و بیولوژیکی نقش موثری دارند.
وی افزود: از عوامل اجتماعی می‌توان به فقر، تغییر ارزش‌ها، کمرنگ شدن روابط فرزندان با والدین، استقلال‌طلبی فرزندان و نفوذ همسالان در آنان اشاره کرد و تمام این موارد در فردی که استعداد بیولوژیکی و ژنتیکی دارد و طبعاً دسترسی به مواد نیز برایش فراهم است، می‌تواند زمینه‌ اعتیاد وی را فراهم کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دوره نوجوانی از یک طرف فرصتی است تا فرد بتواند آمادگی لازم را جهت رشد و سازندگی خود و موثر واقع شدن در جامعه کسب کند و در حقیقت بتواند در دوره‌های نوجوانی و بزرگسالی شیوه‌های درست مدیریت را در زندگی خود به کار بندد و از طرف دیگر این دوره می‌تواند خطرآفرین هم باشد، در واقع عدم فراگرفتن مهارت‌های زندگی نوجوان را مستعد مصرف مواد مخدر و اعتیاد خواهد کرد.
علاقبند راد افزود: راهکارهای پیشگیرانه همچون آموزش مهارت‌های اجتماعی و زندگی، نه گفتن و تحت تاثیر قرار نگرفتن از سوی همسالان باید از دوره کودکی و نوجوانی به فرد آموخته شوند.
وی بیان داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در خصوص مداخلات درمانی اعتیاد برای نوجوانان می‌تواند موثرترین و مهم‌ترین گام در شناخت اعتیاد در نوجوانان و درمان آن باشد و این شناخت برای درمانگران به دلیل رسیدن به یک مدل درمانی موفق در این زمینه می‌تواند بهترین راهکار باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: اعتیاد پدیده‌ای است که فرد را در دوره بزرگسالی از مواجهه با استرس‌ها و موقعیت‌های جدید درمانده و عاجز می‌کند و هر چقدر آگاهی این فرد از مهارت‌های مقابله با مشکلات و حل مسائل بیشتر باشد کمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد قرار خواهد گرفت.
علاقبند راد تاکید کرد: آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان در جلوگیری از گرایش آنان به اعتیاد و موادمخدر بسیار مثمرثمر خواهد بود.
وی همچنین با پر اهمیت خواندن نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد و یا درمان آن در فرزندان، یادآور شد: عمده‌ترین نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندانشان، نظارت منطقی و موثر است، بدون نظارت و انضباط درست هیچ خانواده‌ای نه تنها نمی‌تواند فزرند خوب و موفقی را تربیت کند بلکه ممکن است وی را در معرض خطر اعتیاد هم قرار دهد.
علاقبند راد با بیان اینکه رها کردن فرزند به حال خود و بی‌توجهی به خواسته‌های وی و همچنین سخت‌گیری و انضباط بدون منطق، نظارت‌ موثری از سوی والدین نیستند، افزود: والدین باید در عین آنکه نقش حمایتی از فرزندان خود دارند، همواره در کنار آنان و شنوای سخنانشان باشند و این مهم‌ترین پیامی است که می‌توان به والدین داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha