دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 35537
سلامت نیوز: بدن سالم و تندرست از اساسی‌ترین نیازهای بشر است، و بدون وجود جسمی سالم، پرورش روحی و شخصیتی انسان نیز امکان‌پذیر نبوده و سلامت  روحی و روانی فرد به مخاطره می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز، ذبیح الله برجسته فیزیوتراپیست ، اظهارداشت: اثرات مفید ورزش بر سلامت و كاركرد بسیار خوب دستگاه عضلانی اسكلتی بر كسی پوشیده نیست و اولین عضوی كه با ورزش كردن، تغییرات مطلوبی را در آن احساس می‌كنیم ، عضلات اندام های حركتی است.

وی ادامه داد: امروزه، کاهش فعالیت و کم‌تحرکی موجب افزایش چاقی و بیماری‌های مربوط به آن شده است. این روند موجب افزایش چربی خون و تشکیل رسوب‌های چربی و چسبیدن آن به دیواره‌های عروق خونی شده و هر چه بر میزان چربی افزوده شود، از تمایل فرد به تمرینات جسمی کاسته می‌شود.

برجسته یادآورشد: با ادامه این پروسه، سرانجام در رسیدن اکسیژن و جریان خون به قلب اختلال ایجاد شده و حمله قلبی به‌وجود می‌آید. و از عوارض روانی بیماری‌های قلبی، اضطراب و افسردگی است، که بر میزان دردها افزوده وبالطبع کاهش فعالیت بیشتری را به دنبال دارد.

وی با بیان این مطلب که ورزش و فعالیت‌های جسمانی‌ پیر شدن و سالمندی را به تاخیر می اندازد، افزود: ورزش باعث حفظ تناسب اندام و زیبایی بدن افراد می شود، از پوکی استخوان جلوگیری می کند و سبب تقویت سیستم اسکلتی بدن می‌شود.

برجسته تصریح کرد: افراد 90 یا 100 ساله طول عمر خود را مدیون ورزش و فعالیت‌های جسمانی‌ هستند، که هر نوع فعالیتی به طور طبیعی زندگی را شیرین و طول عمر را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این که ورزش به مصرف مستقیم اسیدهای چرب مضر می‌انجامد، گفت: روش مطمئن و مناسب درمان چاقی و پیشگیری از برگشت آن است، زیرا عضلاتی که تحت تأثیر فعالیت ورزشی‌اند بدون نیاز به انسولین انرژی خود را علاوه بر گلوکز (نوعی قند مورد مصرف بافت ها و سلول های بدن) از اسیدهای چرب تامین می کنند.

این فیزیوتراپیست خاطرنشان ساخت: ورزش حتی برای بیمارانی که به مرض قند (دیابت) مبتلا هستند، مفید است. ورزش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی و سکته های مغزی را کاهش می دهد.

وی متذکرشد: ورزش باعث زیاد شدن مقدار گردش خون موثر در بدن شده و از لخته شدن خون درسیاهرگ عمقی پا و همچنین واریس جلوگیری می‌کند و دستگاه قلبی عروقی و دستگاه تنفس و ایمنی بدن را تقویت کرده و همچنین اثرات مثبت ورزش بر دستگاه گوارش را نباید نادیده گرفت.

وی همچنین ادامه داد: ورزش از افسردگی پیشگیری کرده، روحیه فرد را بالا ‌برده و در زندگی خانوادگی، اجتماعی و در شغل افراد تاثیرات سازنده‌ای‌ دارد.

وی افزود: تجربه نشان داده است یک‌ شخص سالم، تندرست و فعال معمولاً از موقعیت و پیشرفت شغلی بهتری نسبت به افراد چاق و کند برخوردار است و از مبتلاشدن به آلودگی های اجتماعی، مثل سیگار کشیدن، مواد مخدر خودداری کرده و با اندیشه‌ای قوی می تواند بر مشکلات و معضلات خانوادگی و اجتماعی بهتر فائق آید.

برجسته با بیان این مطلب که ستون‌های سلامتی انسان درچهار چیز خلاصه می شود، اظهارداشت: خوب نفس کشیدن، خوب و به اندازه غذا خوردن، تن را به فعالیت و ورزش وادار کردن و ایمان داشتن چهار ستون سلامتی بدن انسان است.

این فیزیوتراپیست توصیه کرد: باید ورزش را به هر اندازه که می توان انجام داد البته به صورت منظم ودائم زیرا قطع کردن ناگهانی فعالیت های ورزشی برای دوره های طولانی عوارض زیادی بدنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha