سلامت نیوز: سل مقاوم به دارو اساساً یک پدیده ساخته بشر است و کوتاهی در درمان آن را به وجود می آورد.

به گزارش سلامت نیوز، مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: بیماری سل با درمان چهار داروی استاندارد به طور کامل درمان می شود البته به شرطی که بیمار داروهای ضد سل را با دقت و بطور کامل و منظم، به مدت حداقل 6 ماه بطور روزانه مصرف کند حتی در صورتیکه قبل از اتمام این مدت احساس بهبودی کرده باشد.

دکتر سوسن دولت آبادی افزود: اگر این داروها به درستی استفاده نشود سل مقاوم به چند دارویی به وجود می آید که این امر سبب افزایش طول درمان با داروهای خط دوم درمانی می شود که هزینه و عوارض جانبی بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه بیماری سل یک بیماری عفونی واگیردار است که از طریق دستگاه تنفسی وارد بدن شده و در ابتدا در ریه ها جایگزین می شود، گفت: باکتری ها به دنبال حالاتی مانند افزایش سن، HIV و بیماری های داخلی که در آنها سیستم ایمنی بدن تضعیف می شوند فعال شده و علائم بیماری ظاهر می شود.

وی شایع ترین علامت بیماری سل را سرفه پایدار بیش از دو هفته که معمولا با خلط همراه است عنوان کرد و افزود: تب، کاهش وزن و بی اشتهایی، بی حالی، تعریق شبانه، درد قفسه سینه یا پشت، خلط خونی و ... از دیگر علائم این بیماری است.

دکتر دولت آبادی، درمان ناکامل و ناقص بیماری سل را به مراتب بدتر از درمان نکردن دانست و افزود: همکاری ضعیف بیماران نسبت به درمان، مشکلات موجود برای ایاب و ذهاب بیماران به مراکز بهداشتی درمانی، نگرش منفی مردم نسبت به بیماری، تکمیل نکردن دوره درمان، ناقص مصرف کردن داروها و درمان تجربی به صورت ناکامل از مهمترین علل بروز مقاومت دارویی در سل است.

وی درمان صحیح و موثر بیماران مبتلا به سل، استفاده از دارو با مقدار، ترکیب و طول مدت مناسب و کافی و درمان تحت نظارت مستقیم روزانه را از جمله مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری دانست با اشاره به اینکه در هر ثانیه یک نفر در جهان به میکروب سل آلوده می شود، گفت: با آگاهی عمومی و مشارکت جامعه پزشکی می توان از مرگ و میر بیماری سل جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه بیماری سل به راحتی قابل علاج می باشد و درمان این بیماری در شبکه های بهداشتی درمانی رایگان انجام می شود، تصریح کرد: مراجعه به موقع بیماران و تشخیص زودهنگام این بیماری مهمترین گام برای کنترل آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha