سلامت نیوز: یك دندانپزشك گفت: رعایت نشدن بهداشت زبان از عوامل ابتلا به بوی دهان است زیرا گاهی اوقات پلاك‌های میكروبی و خرده‌های غذایی در پرزهای زبان گیر می‌كنند و باعث ایجاد بوی بد می‌شوند.

دكتر افشین قناد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: زبان را می‌توان با مسواك تمیز كرد البته ابزارهایی نیز برای رعایت بهداشت زبان طراحی شده است.

وی در ادامه گفت: بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان از دیگر عوامل بوی بد دهان هستند البته این مشكل از ابتلا به بیماری‌های گوارشی، كبدی و كلیوی نیز می‌تواند ناشی شود.

این دندانپزشك افزود: خرده‌های غذایی در سطوح بین دندانی جمع و به سختی تمیز می‌شوند و همین عامل باعث بوی بد دهان می‌شود. از سوی دیگر بیماری‌های لثه، خونریزی دهنده هستند و موجب ایجاد این مشكل می‌شوند.

قناد درباره راه‌های پیشگیری از دچار شدن به بوی بد دهان اظهار كرد: استفاده صحیح از مسواك و نخ دندان در این زمینه بسیار موثر است. در این جهت نحوه و زمان استفاده مسواك از نوع آن مهم‌تر است. لازم است حركات دست هنگام مسواك زدن صحیح باشد و این كار پس از مصرف هرنوع ماده شیرین و پیش از خواب شبانه انجام شود.

وی تاكید كرد: ممكن است یك فرد پس از هر وعده غذایی مسواك بزند اما از مواد شیرین به عنوان میان وعده استفاده كند در نتیجه دندان‌های او دچار پوسیدگی شوند.

این دندانپزشك با بیان اینكه یك بار استفاده از نخ دندان درطول شبانه روز كافی است، تصریح كرد: لازم است افراد از نخ دندان به طور صحیح استفاده كنند. در این جهت نباید نخ دندان را از نقطه تماس دو دندان با فشار رد كرد چرا كه این كار باعث برخورد محكم نخ دندان با لثه و در نتیجه خونریزی لثه می‌شود.

قناد در پایان گفت: افراد باید نخ دندان را در نقطه تماس دو دندان آهسته به جلو و عقب حركت دهند تا نخ دندان به آرامی از این نقطه رد شود. سپس می‌توان نخ دندان را به دو طرف دندان تكیه داد و با این روش پلاك‌های میكروبی را پاك كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha