دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 35548
سلامت نیوز: توجه كردن مهارتی مهم و كلیدی در تربیت كودك است و با توجه كردن مناسب، پدر و مادر موافقت خود را به رفتار مثبتی كه كودكشان انجام داده نشان می دهند.

به گزارش سلامت نیوز، كارشناس مسئول بهداشت روان مركز بهداشت استان یزد، ضمن بیان این مطلب بیان كرد: پنج مهارت در خصوص فرزندپروری شامل توجه كردن، پاداش دادن، نادیده گرفتن، دستورات موثر به كودك خود دادن و استفاده درست از محروم سازی موقت (تنبیه كودكان) است.

فاطمه زارع ادامه داد: توجه كردن به معنای توصیف رفتارهای مناسب كودك و در بعضی مواقع تقلید و تكرار آنچه كودك انجام می دهد است.

وی ادامه داد: اگر مهارت توجه كردن را به خوبی در مورد كودكان خود بكار بگیریم سبب افزایش اعتماد به نفس و احساس كفایت در آنها می شود.

كارشناس مسئول بهداشت روان مركز بهداشت استان یزد افزود: اكثر والدین فكر می كنند كه توجه لازم را به كودكشان دارند اما بارها از فرزندان خود شنیده اند كه شما هیچ توجهی به ما ندارید و از این بابت گله مند هستند و معمولا شنیدن این حرف والدین را نگران و متعجب می كند.

وی از نتایجی كه از توجه مناسب و به موقع به رفتارهای مثبت و مطلوب كودك بدست می آید را افزایش رفتارهای مثبت كودك دانست.

زارع با بیان این كه در زمان بكارگیری مهارت توجه كردن، اقداماتی باید انجام شود، تصریح كرد: از جمله این كارها این است كه دقیقا رفتاری كه كودك در حال انجام دادن آن است را بازگو كنید و نشان دهید كه حواستان به او هست.

وی افزود: از آنجایی كه توجه كردن به رفتار كودك بسیار شبیه گزارش مجریان مسابقات ورزشی است كه صحنه وقایع را توضیح می دهد، والدین نیز هنگامی كه او در حال بازی است عینا تمام حركات او را بازگو كنند.

وی دومین اقدام را تقلید كردن كارهای كودك دانست و خاطرنشان كرد: این كار باید بطور منظم انجام شود چرا كه بكارگیری گاه به گاه سبب بی اثر شدن این روش می شود و باید به كودك بفهمانیم كه او را درك کرده و به او بازخورد مثبت بدهیم.

این كارشناس مسئول بهداشت روان توصیه كرد: در هنگام توجه كردن از دستور دادن به كودك بپرهیزید بدین معنا كه در این زمان نباید به او چیزی را امر كنیم به عنوان مثال به او نگوییم این را نقاشی بكش، این را بنویس

وی گفت: به هیچ وجه در زمان توجه بخصوص نقاشی كردن از او سئوال پرسیده نشود و فقط رفتار كودك را توصیف شود به عنوان مثال نگویند چرا این درخت را رنگ می كنی؟ بلكه بگویند می بینم داری نقاشی می كنی.

وی همچنین گفت: والدین به وقایع عادی و طبیعی كه در طول روز برای كودك اتفاق می افتد، توجه كنند.

زارع یادآور شد: از هر لحظه كوتاه و مناسب برای توجه و تشویق كردن كودك استفاده کرده و سعی شود هر زمانی كه كودك رفتار مناسبی انجام داد، موافقت خود را اعلام کرده و تشویق شود. به عنوان مثال هنگامی كه کودک لباس های خود را مرتب می كند به او آفرین گفته و از او تشكر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha