سلامت نیوز: شورای سیاست گذاری باید وظایفش را به خوبی انجام دهد و بعد وظایف والدین در تربیت کودکان مشخص شود تا این وظایف هدفمند و تاثیر گذار انجام شود.

ناصر قاسم زاده، دبیر انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه، درباره نقش رسانه ها در شکل گیری رفتار کودکان به برنا گفت: رسانه ها نقش اساسی در الگوپذیری گروه های مختلف جامعه دارند. به نحوی که تمامی شهروندان در جوامع بشری در سطوح مختلف از رسانه به عنوان یک الگوی موثر در شکل گیری هویت و شخصیت خود بهره می‌جویند. با توجه به سنین حساس و مهم رشد در کودکی و پی ریزی رگه های اصلی شخصیت در این دوره حساس از زندگی، رسانه ملی به عنوان یک عامل اساسی و تعیین کننده در تعلیم و تربیت کودک به حساب می‌آید به نوعی که در محاوره، ما از آن به عنوان جعبه جادویی یاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که وجود شورای سیاست گذاری کارآمد و مسوول در کار رسانه، جایگاه بسیار مهمی را دارا است. حال که تلویزیون به عنوان عضوی از خانواده جای خود را باز کرده و جایگاه خاصی دارد، باید به آن توجه شود. به واسطه اینکه در کلان شهرها والدین هر روز اشتغال به کار دارند، این عضو باید مانند دیگر اعضا، یک سری خصوصیات داشته، کارکرد سالم داشته باشد و بر نحوه صحیح تعلیم و تربیت کودکان تاثیر گذار باشد.

یکی از کارهای مفیدی که اخیرا رسانه ملی به آن توجه داشته است، اختصاص دادن شبکه 2 به کودک و نوجوان است. اما اشکالی که در بعضی از خانواده های ایرانی مشاهده می‌شود، شانه خالی کردن از بار مسوولیت تعلیم و تربیتی به‌واسطه حضور سایر نهادهایی است که در این زمینه کار کرده اند. به طور مثال، پدر و مادر تربیت فرزند را به وسیله ای به نام تلویزیون واگذار می‌کنند و یا فرزند را با این بازی ها سرگرم می‌کنند و به کار خودشان ادامه می‌دهند.

قاسم زاده، تشکیل شورای سیاست گذاری در تلویزیون را موثر دانست و تصریح کرد: برای اینکه تلویزیون نقش خود را خوب ایفا کند، در ابتدا شورای سیاست گذاری باید وظایفش را به خوبی انجام دهد و بعد وظایف والدین در تربیت کودکان مشخص شود تا این وظایف هدفمند و تاثیر گذار انجام شود.

نکته بعدی که قاسم زاده به آن اشاره کرد، شناخت نیازهای کودکان در سن کودکی است و اینکه پاسخگویی به این نیازها باید از طرف والدین و سیاستگذاران برنامه های تلویزیونی انجام شود. دست اندرکاران صداوسیما باید نیازهای فرزندان را بشناسند و با توجه به این نیازها برنامه سازی کنند.

دبیر انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه در خاتمه تاکید کرد: آنچه که مسلم است، نقش رسانه های دیداری و شنیداری در شکل پذیری شخصیت کودکان و نوجوانان ما بوده و در مجموع تلاش مسوولین در این رسانه ها باید زمینه رشد صحیح، سالم و با بنیان های صحیح اخلاقی و اعتقادی را فراهم کند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که این سنین بسیار حساس بوده و مانند موم در هر قالبی قرار داده شود در همان قالب رشد می‌کند. بسیار مهم است که در معماری شخصیت و هویت کودکان به این نکته توجه کنیم که جامعه ایرانی یک جامعه، با معیارهای اسلامی و عرفی و فرهنگی خاص است که این معیارها باید در تمام برنامه های آموزشی، تفریحی و اوقات فراغت و در زندگی کودکان و به خصوص در رسانه از جایگاه خاصی برخوردار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha