دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3556

مدیر كل دفتر پرستاری وزارت بهداشت گفت: كار كارشناسی برای تغییر یونیفرم و روپوش پرستاران در حال انجام است و تا آخر امسال استانداردهای یونیفرم پرستاری ابلاغ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، اعظم گیوری امروز در نشست خبری در وزارت بهداشت پس از اعلام این خبر توسط معاون سلامت وزارت بهداشت، در تشریح آن گفت: برنامه ریزی و كار كارشناسی برای استاندارد سازی یونیفرم و پوشش پرستاران در مراكز درمانی آغاز شده است و برای این كار با توجه به اینكه پرستار در چه منطقه‌ای و در چه بخشی كار می‌كند، رنگ و شكل یونیفرم او تعریف می‌شود.
وی اضافه كرد: برای مثال ممكن است روپوش پرستاران در بخش اطفال به رنگ صورتی یا گلدار باشد كه شبیه لباس خانه باشد و برای كودكان فضای خانه را تداعی كند.
گیوری همچنین به تشریح برنامه های وزارت بهداشت برای پرستاران پرداخت و گفت: سال گذشته افزایش 35 درصدی حق سختی كار پرستاران و اجرای مصوبه ارتقای مسیر شغلی برای 100درصد پرستاران را داشتیم و امسال نیز سایر مطالبات پرستاران در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.
گیوری گفت: 70 درصد پرسنل پرستاری خانمها هستند كه تعداد زیادی از آنها سرپرست خانوار هستند و باید مزایای ویژه‌ای داشته باشند كه به دنبال تدوین دستور العمل خاصی برای این پرستاران هستیم.
وی همچنین از تدوین طرح پرستار رابط بیمار و بیمارستان و پرستار مشاور در منزل خبر داد كه در صورت تصویب آن در وزارت بهداشت اجرایی می‌شود.
وی افزود: آیین نامه آموزش مداوم پرستاران تدوین شده و به زودی با همكاری معاونت آموزش وزارت بهداشت اجرایی می‌شود، همچنین با مكاتباتی كه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم قرار شده تا عنوان كارشناسی در حكم كارگزینی پرستاران قید شود كه مراحل قانونی این توافق در حال انجام است.
گیوری گفت: لایحه كاهش ساعت كاری پرستاران نیز در حال تدوین است كه به زودی برای تصویب نهایی و ارائه به مجلس آماده می‌شود، بر اساس این لایحه ساعت كاری پرستاران كه اكنون برای همه 44 ساعت است با افزایش سنوات كاری به مرور كاهش می‌یابد.
مدیر كل دفتر پرستاری وزارت بهداشت اضافه كرد:‌ از مسئولان وزارت بهداشت نیز خواسته‌ایم با تغییر و اصلاح قانون كار زمینه اجرای مصوبه سخت و زیان آور بودن حرفه پرستاری را برای پرستاران شاغل در بخش خصوصی فراهم كنند كه این كار با همكاری وزارت بهداشت در جریان است.
وی گفت: نگاه ما به مسائل پرستاران نگاه علاج جویان و حل مشكلات است اما این مشكلات یك شبه به وجود نیامده و یك شبه نیز نمی توان همه آنها را حل كرد و نیازمند زمان است.
گیوری همچنین از صدور پروانه كار برای پرستاران مقاطع كارشناسی ارشد و دكترا برای اولین بار در سال جاری خبر داد و گفت:‌ اخذ پروانه كار در سالهای آینده برای همه پرستاران اجباری خواهد شد و این كار به اعتبار شغلی آنها در داخل و خارج كشور كمك می‌كند.
وی ادامه داد:‌ برای كاهش فاصله آموزش و كار درمانی پرستاران شورای هماهنگی پرستاری تشكیل شده كه به صورت شبكه‌ای در سراسر كشور در همه دانشگاههای علوم پزشكی فعال می‌شود.
وی گفت: برای توانمند سازی پرستاران سال گذشته دوره 6 روزه پرستاری ایدز و دوره 36 روزه پرستاری بحران را در دانشگاه شهید بهشتی تهران اجرا كردیم و امسال نیز دوره های مختلفی برای پرستاری سرطان، پرستاری بخش NICU و اورژانس در تعدادی از دانشگاههای علوم پزشكی خواهیم داشت كه این آموزشها به صورت شبكه‌ای به سایر پرستاران منتقل می‌شود.
وی اضافه كرد:‌ نرم افزاری نیز برای ارزیابی كادر پرستاری و تعیین آمار پرستاران طراحی شده كه از امسال كار با آن اجرایی می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha