دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 35561
سلامت نیوز: سرفه‌های شدید و خشك همراه با صدای خس خس ، بیماری‌های شدید و مسری هستند كه می‌تواند منجر به مرگ شوند.

سرفه به طور طبیعی در واكنش غیر ارادی تنفس ایجاد می شود . افراد به علت خالی كردن مجاری تنفسی از مواد خارجی تحریك پذیر ، سرفه می‌ كنند . سرفه همچنین مواد مخاطی را از ریه و راه‌های هوایی بیرون می‌راند .

سه نوع سرفه وجود دارد : هنگامی كه سرفه به وجود می‌آید ، شخص هوا را فرو می برد و بیرون می‌آورد و سپس هوا را با فشار از داخل ریه‌ رها می‌كند  به طوری كه شما می‌توانید سرفه را با صدای متمایز آن تشخیص دهید.

دو نوع سرفه نیز سرفه تولیدی و غیر تولیدی است . سرفه تولیدی ، مواد مخاطی را از مجاری تنفسی و ریه بیرون می‌راند . این نوع سرفه هنگامی كه شما دچار بیماری ویروسی شده‌اید و یا بر اثر عفونت‌های باكتریایی ، بیماری‌ مزمن و آلرژی رخ می‌دهد .

اما سرفه‌های غیرتولیدی خشك است و هنگامی كه ماده مخاطی در آن وجود ندارد، ایجاد می شود.

شما ممكن است هفته‌ ها پس  از اینكه علائم سرماخوردگی در شما متوقف شد، سرفه كنید و یا سرفه‌ شما به علت گرفتگی در لوله‌های نایژه‌ای باشد.

سرفه‌ های غیر تولیدی همچنین ممكن است هنگامی كه در مجاری تنفسی ذراتی جا گرفته باشند ، ایجاد شوند و اگر فرد در تماس با موادی از قبیل مواد شیمیایی ، زباله ، دود و بخار باشد ، این سرفه بیشتر روی  می‌دهد .

برخی داروهای فشار خون بالا نیز باعث سرفه‌های غیر تولیدی می‌شوند. اگر شما دائم سرفه‌های خشك و غیر تولیدی می‌كنید، ممكن است در خطر بیماری آسم باشید.

گرفتن مجاری تنفسی نیز موجب سرفه‌های غیرتولیدی می‌شوند.

سرفه‌های طولانی نشان دهنده‌ شرایط جدی‌تر است. برای نمونه سرفه‌های شدید و همراه با صدای خس خس و سل ، بیماری‌های شدید مسری هستند كه می‌توانند منجر به مرگ شوند.

اگر تب طولانی دارید و یا سرفه‌هایتان پس از چند روز قطع نشد ، باید برای تشخیص و درمان آن به پزشك مراجعه كنید . ممكن است شما نیاز به انجام آزمایش هایی داشته باشید.

نوع درمان سرفه بر اساس تشخیص پزشك متفاوت است. اگر شرایط شما سخت نباشد، ممكن است هیچ نیازی به درمان نداشته باشید و یا داروهای پایه‌ای برای كاهش علائم و نشانه‌های مشكل كافی باشد.

ممكن است از داروها و قرص‌های مكیدنی یا از اسپری برای درمان سرفه شما استفاده شود.

 اگر سرفه شما شدید است، پزشك ممكن است كدئین تجویز كند. عفونت‌های باكتریایی معمولا نیاز به آنتی بیوتیك دارند.

شرایط وخیم نیازمند درمان گسترده‌تری است . اگر شما به آسم مبتلا هستید، ممكن است نیاز به اسپری تنفسی یا استریو داشته باشید و باید به پزشك متخصص مراجعه كنید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha