سلامت نیوز: مسئول بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو گفت: بیشترین محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی از چین وارد کشور می شود اما در حوزه دارو به علت کیفیت بالای داروهای ایرانی برخی از داروهای ایرانی در آمریکا بیش از ایران به فروش می رسد.

سید ابوالفضل میر رفیع در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بیش از 15 تا 20 میلیارد تومان کالای قاچاق در بحث دارویی و آرایشی -بهداشتی طی ۶ ماه گذشته کشف شده و در خصوص کشف داروها و اقلام بهداشتی و آرایشی تقلبی و قاچاق این عدد مقداری بیشتر می‌شود.

وی گفت: تخلفاتی که در حوزه غذا و دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی بهداشتی صورت می‌گیرد بیشتر بحث تقلب و قاچاق آنهاست.

میر رفیع گفت: تقلب و قاچاق در زمینه دارو بیشتر در موارد داروهای جنسی؛ روانگردان و مکمل‌ها به خصوص آنهایی که در بدنسازی‌ها استفاده می‌شود صورت می‌گیرد.

وی افزود: در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی هم برندهایی که به دلایل مختلف به آنها مجوز نمی‌دهیم تقلبی آنها در کشور دیگر ساخته شده و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. بر این اساس رسیدگی به موارد تقلب سرلوحه کار ماست و اهمیت بیشتری دارد بعد به قاچاق می‌پردازیم چرا که جنس تقلبی بیشتر به سلامت مردم، آسیب می‌رساند.

وی همچنین در بحث قاچاق محصولات غذایی توضیح داد: برندهای فرآیند شده‌ای‌ که ما به آنها به دلایل مختلفی مانند تولید غیر شرعی موادغذایی، نامناسب بودن مدت زمان بارگیری در بنادر و محیط بنادر برای نگهداری موادغذایی چه در کشور صادر کننده و چه در کشور خودمان، همخوانی نداشتن مدت زمان بارگیری و حمل و نقل با مصرف انسانی باشد در نهایت به این برندها مجوز نمی‌دهیم و باید این کارها تسریع شود.

میر رفیع اضافه کرد: برخی اقلام تولیدی کشورهای خارجی مثل کنسروهای غذایی مطابق با اصول شرع و ذبح شرعی ما نیست.

وی گفت: متأسفانه گاهی ما کالاهایی که خودمان می‌توانیم تولید داشته باشیم فقط به خاطر اینکه برند خارجی روی آن قرار گرفته نوع خارجی را بهتر مصرف می‌کنیم و متأسفانه این قضیه فرهنگ شده است.

وی افزود: الان برخی محصولات غذایی به صورت زیرزمینی تولید می‌شود و الان ما چاپخانه‌هایی داریم نام خارجی را روی آن می‌زنند چرا که مشتری بهتر می‌پسندد.

وی در پاسخ به اینکه چه نظارتی بر این نوع روند صورت می‌گیرد گفت: این بخش مربوط به وزارت ارشاد است که باید بر عملکرد چاپخانه‌ها نظارت کند.

میر‌رفیع در پاسخ به اینکه چه کاری برای فرهنگ‌سازی استفاده از تولید داخل در بخش غذا و دارو صورت گرفته گفت: فرهنگ سازی کار رسانه‌ها و ستاد مبارزه با قاچاق است. ما هم در این راستا کمک‌هایی کرده‌ایم مثلاً در بخش دارویی فرهنگ‌سازی استفاده از داروهای خودمان را شروع کرده‌ایم و جالب اینجاست برخی اقلام دارویی ما مانند سیلدرونافیل که از اقلام دارویی جنسی است در آمریکا بیشتر خواهان دارد تا در کشور خودمان. منتهی مترادف همین دارو در کشور ما با مارک خارجی وجود دارد و مردم آن را مصرف می‌کنند و از این نوع مثال‌ها زیاد داریم.

مسئول بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه آیا محدودیت‌های فرهنگی و حیای خاص در تبلیغ داروهای ایرانی و از آن طرف تبلیغات بی‌پرده داروهای خارجی در بازار این داروها تاثیرگذار است با تأیید این مطلب گفت: در جلسات متعددی که با وزارت ارشاد داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ما کاری کنیم که مردم حق انتخاب بهتری داشته باشند.

وی افزود: بیش از 15 تا 20 میلیارد تومان در بحث دارویی و آرایشی بهداشتی طی ۶ ماه قاچاق کشف شده و در خصوص کشف داروها و اقلام بهداشتی و آرایشی تقلبی قاچاق این عدد مقداری بیشتر می‌شود.

میر رفیع گفت:‌ راجع به تقلب دو تعریف داریم یکی تقلب تولید داخل است یکی هم تولید تقلبی خارج از کشور است. هندوستان، چین و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که مواد آرایشی بهداشتی تقلبی در آنها تولید می‌شود و در این میان چنین مقام اول را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha