سلامت نیوز: معاون دارویی سازمان غذا و دارو گفت: داروخانه‌ها تا آذر فرصت دارند تابلوهای تبلیغاتی آرایشی و بهداشتی سر در داروخانه را جمع‌آوری کنند و الا پروانه‌شان تمدید نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدرضا شانه ساز در حاشیه همایش آموزشی ضابطین وزارت بهداشت که در هتل لاله برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قبلاً انتقال حجم بالای داروهای تقلبی به داروخانه‌ها به صورت رسمی صورت می‌گرفت اما اکنون ریسک این کار به شدت بالا رفته است.

وی افزود: با بالا بودن ریسک و پیگیری‌هایی که شده اکنون دیگر نه تنها این مراجعه علنی به داروخانه‌ها و مراکز را ندارند بلکه حتی محل‌های فروش‌شان هم دیگر مخفی شده دلیل حرفم هم تبلیغات ماهواره‌ای است. قبلاً تبلیغات ماهواره‌ای وجود نداشت. اما الان تبلیغات ماهواره‌ای می‌کنند و شماره موبایل می‌دهند و محل هم معرفی نمی‌کنند، اینها نتیجه این است که ریسک بالا رفته است.

شانه ساز تصریح کرد: دوم اینکه در بحث قاچاق و تقلب فقط بحث اقتصادی نیست بلکه بحث‌های سلامت هم مطرح است. ما چیزی به عنوان (Sub standard) داریم یعنی دارو حداقل‌های استاندارد را باید داشته باشد.

وی گفت: الان دارویی داریم که برای تولیدش ۱۲ مرحله طول می‌کشد. در مرحله هشتم می‌توان فرآورده را که ۸۵ تا ۹۰ درصد خلوص دارد کیلویی ۳۸ هزار دلار در دنیا خرید، ولی چون باید آن را به مرحله دوازدهم برسانیم در مرحله دوازدهم قیمت‌ این جنس می‌شود چیزی حدود 2 میلیون دلار و قیمت این دارو ۴۰ - ۵۰ برابر می‌شود و برای همین ما فقط قاچاق دارو را از بعد سلامت نگاه می‌کنیم و داروهای قاچاق زیر حداقل‌هایی هست که باید باشد.

معاون داروی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: سوم اینکه کارهای نوینی مانند سامانه دارویی در دست انجام است. تقریباً تمام اقلام دارویی وارداتی‌مان یا مکمل‌های رژیمی که وارداتی بوده الان اگر برچسب اصالت را نزنند نمی‌توانند آن را ارائه کنند.

وی گفت: همچنین طی هماهنگی با استانها عرضه این موارد در سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها تحت عنوان فروشگاه داروهای گیاهی یا بوتیک‌ها جلوی مکمل‌های رژیمی را خواهیم گرفت.

شانه ساز گفت: در داروخانه‌ به دلیل بازرسی‌های متعدد و آموزش‌هایی که به مسئولان فنی داده شده الان قاچاق دارو نداریم و این کالاها در مراکز غیر داروخانه عرضه می‌شود حالا آن هم جزو برنامه‌ بعدی ماست.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده اغلب داروهای قاچاق توسط مسافران از کشورهایی مانند چین و هنگ‌کنگ وارد می‌شود و چه راهکاری برای برخورد با این افراد یا نظارت بر آن دارید گفت: چند ماهی است در گمرکات چند کلانشهر از جمله تهران به صورت چند روز در هفته داروساز مستقر کرده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه چرا درباره داروی مسافری سختگیری نمی‌کنید گفت: اولاً حمل مسافر یک مبنای قانونی دارد. فرد می‌آورد و می‌گوید برای مصرف شخصی آورده‌ام و می‌خواهم برای یک سال مصرف کنم. در عین حال ما نباید کارهایی که می‌کنیم برای یک عده مشکل‌ساز شود و یک عده سودجو آرامش مردم را برهم بزنند.
 
معاون سازمان غذا و دارو گفت: برنامه داریم تعداد روزها و کارشناسان داروسازی را در گمرکات کشور بیشتر کنیم تا کارشناسان بتوانند شخصاً تشخیص بدهند که این دارو واقعاً برای مصرف شخص مسافر است. برای مصرف چند ماه است یا بالاتر از مصرف یک نفر است.

وی در مورد وظیفه ضابطین خاص در وزارت بهداشت توضیح داد: گزارشاتی که برای مقامات قضایی می‌رود مهم این است که چه کسی این گزارش را تهیه می‌کند. از همه دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور یک یا دو نفر آمده‌اند تا آموزش‌های لازم را ببینند و این آموزش‌ها تسری پیدا می‌کند.
 
شانه ساز افزود: با هماهنگی که با قوه قضاییه داشتیم از این به بعد با این آموزش‌ها اعتماد قاضی به این گزارشها به عنوان افراد بازرس بیشتر خواهد شد رأیی هم که می‌دهد محکم‌تر خواهد بود.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو در مورد وضعیت نظارت بر تبلیغات فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در داروخانه‌ها گفت: چند ابلاغیه در این زمینه به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال کرده‌ایم و تابلوهایی که سر در داروخانه‌ها بود خیلی مورد اعتراض رسانه و مردم بود که داروخانه‌ها محل تبلیغ نیست، فرصتی داده شد که اکنون روزهای آخرش است و تا آذر داروخانه‌ها باید تابلوهای تبلیغاتی سر در را حتماً جمع‌آوری بشود و نباید برندها را تبلیغ کنند و گرنه پروانه‌شان تمدید نمی‌شود.

وی گفت: در داروخانه هم ۲ مسئله مطرح است یکی مجوز‌دار بودن محصول که واقعاً آن را کنترل کردیم و تعداد محصولات غیرمجاز خیلی کم شده است.
یک بحث دیگر رعایت شئون اخلاق اسلامی است که این نگرانی‌ با اینکه کم شده ولی ما هنوز راضی نیستیم. در شهرستانها تا حد بسیار زیادی کنترل شده ولی در تهران هنوز با اینکه اقدامات خوبی انجام شده ولی هنوز پیگیری بیشتری نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha