خبرگزاری فارس: معاون آموزشی وزارت بهداشت از آموزش طب خانواده به صورت پودمانی برای داوطلبان فعالیت در طرح پزشك خانواده از مهر امسال ‌و ایجاد و گسترش رشته‌های طب سالمندان و طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشكی خبر داد.

بهرام عین‌اللهی در گفت‌و‌گو با  فارس‌ افزود: در بحث ایجاد رشته‌های جدید، ایجاد رشته طب سالمندان با توجه به بالا رفتن سن جامعه و افزایش تعداد سالمندان جزء برنامه‌های اصلی است، علاوه بر آن برنامه‌ریزی برای آموزش طب خانواده به صورت پودمانی در دوره‌های كوتاه مدت برای داوطلبان فعالیت در طرح پزشك خانواده در حال انجام است كه امیدواریم از مهر امسال عملیاتی شود.
وی ادامه داد: علاوه بر آن گسترش رشته طب سنتی در كشور از جمله برنامه‌های مهم آموزش پزشكی در كشور است زیرا اكنون این نوع خدمات توسط عطاری‌ها و مراكز غیر‌مجاز انجام می‌شود و تلاش می‌كنیم به خدمات درمان به روش‌های سنتی و با گیاهان دارویی جامعه علمی بپوشانیم.
وی گفت: برای نخستین بار گروه آموزش طب سنتی در دانشگاه شاهد با همكاری دانشگاه علوم پزشكی تهران و ایران تشكیل شده است و به زودی امتحان ورودی آن برگزار می‌شود اما این اقدام كافی نیست و گسترش آن مد نظر وزارت بهداشت است.
معاون وزیر بهداشت اضافه كرد: علاوه بر آن آموزش اصول اخلاق و مبانی اسلامی در پزشكی برای همه رشته‌ها و اضافه كردن واحد درسی تاریخ و تمدن اسلامی برای این رشته‌ها با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود.
وی گفت: در بخش آموزش پزشكی برنامه‌های مختلفی وجود كه اعطای كارت الكترونیك بازآموزی پزشكان، ترویج خودآموزی پزشكان با استفاده از فضاهای مجازی،‌ توسعه بازآموزی‌ها با افزایش اختیارات دانشگاه‌های علوم پزشكی برای ارایه آموزش‌های منطبق با نیازهای بومی هر منطقه، تكریم استادان ازجمله آن‌هاست.
وی افزود: ارائه برنامه‌های آموزشی جدید برای پزشكان عمومی از جمله اولویت‌های آموزش پزشكی در وزارت بهداشت است كه با محوریت آموزش خدمات پیشگیری كننده و خدمات اورژانس و بیمارهای بومی دنبال می‌شوند.
عین‌اللهی همچنین گفت: تأكید وزارت بهداشت این است كه به جای اعزام دانشجویان برای بورس خارج كشور، استادان خارجی را به ایران بیاوریم، علاوه بر آن برای ایجاد جهش در آموزش پزشكی توجه خاصی به رشته‌های جدید علوم پایه مانند نانوتكنولوژی و سلول‌های بنیادی داریم.
وی افزود: برای ارتقای سطح رشته‌های علوم پایه ایجاد رشته‌های posdak كه معادل فلوشیب در رشته‌های بالینی و مرحله بالاتر از phd است مد نظر است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha