با توجه به افزایش موارد ابتلای جنسی به ویروس ایدز و همچنین افزایش موارد ابتلا در زنان، وزارت بهداشت برای دسترسی آسان به لوازم پیشگیری اجازه توزیع لوازم پیشگیرانه را به سوپرمارکتها و حتی کیوسکهای روزنامه فروشی داده است.

اجازه وزارت بهداشت برای توزیع لوازم پیشگیری از ایدز در کیوسکهای روزنامه فروشی
سلامت نیوز: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت از ورود کیتهای تشخیص سریع HIV به کشور خبر داد و گفت:با توجه به افزایش موارد ابتلای جنسی به ویروس ایدز و همچنین افزایش موارد ابتلا در زنان، وزارت بهداشت برای دسترسی آسان به لوازم پیشگیری اجازه توزیع لوازم پیشگیرانه را به سوپرمارکتها و حتی کیوسکهای روزنامه فروشی داده است.

عباس صداقت در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت HIV در کشور اظهار داشت: بیشترین تمرکز HIV در کشور در بین مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر است. همچنان استفاده از وسایل تزریقی معتادان بیشترین عامل انتقال ویروس هست با آماری حدود ۷۰ درصد و انتقال از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده حدود ۱۰ درصد است. این آمار، آماری است که از ابتدای برنامه کنترل کشوری ایدز تا اول تیر امسال ثبت و گزارش شده است.

* افزایش موارد ویروس ایدز در زنان و شیوع جنسی

وی گفت: ما در سال‌های ۷۸ تا ۷۹ با شیوع ناگهانی HIV در بین زندانیان و معتادان روبه رو شدیم که با اجرای برنامه‌ جامع کاهش آسیب، تقربیاً این سرعت شیوع کم شد و این برنامه‌ها بعد از ۸ سال ارزیابی کنترل شد.

صداقت اظهار داشت: این روزها وقتی آمار ۳ - ۴ سال گذشته را نگاه می‌کنیم می‌بینیم تعداد زنانی که مبتلا شدند نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و همین‌طور تعداد مواردی که از طریق جنسی مبتلا شدند در طی ۳-۴ سال گذشته افزایش یافته است.

وی گفت: وقتی به صورت تجمعی آمار را بررسی می‌کنیم عامل انتقال جنسی حدود ۱۰ درصد موارد را طی یک پروسه زمانی به خود اختصاص داده ولی وقتی فقط آمار سال ۸۹ را نگاه می‌کنیم این رقم در یک سال ۲۰ درصد از مبتلایان سال را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: بیشترین سن ابتلا به ویروس ایدز در کشور ما گروه سنی۲۵ تا ۳۴ سال است و نکته مهم این است که الگوی انتقال عوض شده و چیزی در حدود ۴۶.۵ درصد ۲۵ تا ۳۴ ساله ها هستند و در این تغییر زنان و جوانان باید از اهمیت ویژه تری در کنترل HIV برخوردارند و در برنامه سوم کشوری بر آن توجه شده است.

وی در پاسخ به اینکه زنان خیابانی چقدر در انتقال HIV مؤثرند گفت: این گروه‌های آسیب‌پذیر و گروه‌های پرخطر خیلی راحت به آسیب‌های دیگر هم دچار می‌شوند به عنوان مثال فردی که در دام اعتیاد می‌افتد خیلی راحت هم ممکن است با زنان خیابانی ارتباط برقرار کند با یک زن خیابانی ممکن است به راحتی معتاد شود همسرانشان در دام اعتیاد می‌افتند ممکن است بیشتر در معرض رفتارهای پرخطر جنسی به صورت متعدد قرار گیرند.

صداقت اظهار داشت: در نقاط پرخطرتر 20 مرکز کاهش آسیب را راه‌اندازی کردیم تا بتوانند به زنان آسیب‌پذیر در مقابل HIV دسترسی داشته باشد.
 
رئیس اداره ایدز وزارت بداشت گفت: این مراکز در محله‌‌هایی که قبلاً به عنوان محله‌های پرخطر شناسایی شدند دایر شده که همه پرسنل این مراکز را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و بیشتر سعی می‌کنند به زنانی که همسرانشان یا خودشان مصرف‌کننده مواد هستند دسترسی پیدا کند.
 
وی افزود: در این مراکز علاوه بر آگاه‌سازی، روشهای کاهش آسیب را به آنان آموزش می‌دهیم. ارزیابی و معاینه بیماری‌های آمیزشی را انجام می‌دهیم و در نهایت آنها را درمان می‌کنیم و اگر نیاز به آزمایش HIV داشته باشند آزمایش می‌‌گیریم و تمام این خدمات رایگان است.

وی در پاسخ به اینکه وسایل پیشگیری که در داروخانه ها موجود است چه تأثیری در کاهش انتقال HIV دارد گفت: استفاده از این وسیله بسیار مؤثر است ما اگر صحبت از رفتارهای جنسی پرخطر می‌کنیم منظور همین روابط بدون محافظ است.

صداقت ادامه داد: متأسفانه با بررسی و مطالعه رفتاری که انجام دادیم مشخص شد مصرف پوشش محافظتی در گروه زنان خیابانی خیلی پایین است و به خاطر محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی که ما داریم و به آن قائل هستیم در این زمینه خیلی نمی‌توان آموزش داد.

وی گفت: با این حال در این زمینه هماهنگی که با معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت کردیم الان تقریباً فروش پوشش‌های محافظتی در تمام داروخانه‌هایی بیشتر شده و کاملاً در دید مردم قرار گرفته است.

عرضه پوشش محافظی جنسی در سوپر مارکتها و کیوسکهای روزنامه فروشی

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت افزود: تنوع این محصولات افزایش یافته حتی به سوپرمارکت‌ و کیوسک‌های روزنامه هم اجازه داده شده که اجازه فروش بسته‌بندی‌های پوشش‌های محافظتی را داشته باشند تا راحت‌تر در دسترس مردم قرار گیرد.از طرف دیگر مشکل این است که خانم‌ها نمی‌توانند آقایان را به استفاده از پوشش‌های محافظتی مجاب کنند و در نتیجه معمولا در معرض خطرند.

وی از ارائه کیت‌های تشخیصی سریع HIV در برخی مراکز تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: از این کیت‌ها به صورت آزمایشی استفاده می‌کنیم و تأکید می‌کنیم که نوع غیر استاندارد این کیت‌ها الان در بازار موجود است و ممکن است که جواب مثبت یا منفی کاذب بدهد.
 
* کیتهای استاندارد تشخیص سریع ویروس ایدز

صداقت گفت: برای استانداردسازی این کیت‌ها یکسری کیت با تایید سازمان بهداشت جهانی برای کسانی که ممکن است در معرض ویروس قرار می‌دهیم.

وی افزود: حدود یک ماه است در مراکز تحت پوشش معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها به صورت پایلوت این کیتهای استاندارد را ارائه می‌کنیم و بر اساس نتایج حاصل از آن  در همه مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به صورت رایگان قابل استفاده خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha