سلامت نیوز:  دومین سمینار سراسری هموویژلانس (طرح مراقبت از خون) در سطح معاونان درمان دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی و پایگاه‌های استانی انتقال خون برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان انتقال خون، این سمینار با شركت 300 تن از دست‌اندركاران درمان و با حضور معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی دكتر امامی رضوی برگزار خواهد شد.

دكتر فرانوش مشاور مدیرعامل در امور بالینی خون و فرآورده‌های خونی و دبیر علمی این سیمنار در مورد طرح مراقبت از خون گفت: این سیستم از وقتی كه فرد دهنده خون می‌دهد تا زمانی كه خون اهدایی به فرد مصرف كننده تزریق می‌شود زنجیره‌ای به هم پیوسته پدید می‌آورد كه فرآیندی تحت نظارت خواهد بود كه از پایگاه انتقال خون تا بیمارستان را در بر می‌گیرد.

وی می‌افزاید:سیستمی كه تاكنون برقرار بوده است پس از خروج خون از پایگاه دیگر گزارش و بازخوردی از بیمارستان دریافت نمی‌شده ودر نتیجه آن برررسی روی معیار تزریق خون، میزان و نتیجه این تزریق به دست سازمان انتقال خون نمی‌رسیده است اما با برقراری این سیستم یك فرایند پیوسته را میان پایگاه و بیمارستان شاهد خواهیم بود كه منجر به كاهش عوارض و تهیه خون سالم می‌شود.

وی با اشاره به طرح گسترش این سیستم به بیمارستان‌های سطح كشور افزود: تاكنون 35 تا 40 بیمارستان تحت پوشش قرار گرفته‌اند و تا پایان سال 15 بیمارستاندیگر نیز به طرح اضافه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با افزودن این بیمارستان‌ها به طرح یاد شده شمار بیمارستان‌های طرح پایش سلامت خون به 60 برسد و با برگزاری این سیمنار قطعا این روند تسریع خواهد شد.

وی طرح را در فاز دوم یعنی آموزش و استقرار هم زمان دانست و اضافه كرد: تاكنون در 19 استان سمینار آموزشی برگزار كرده‌ایم و در حال حاضر 22 استان در این زمینه با ما همكاری می‌كنند.

وی عدم ثبت مستندات هنگام تزریق خون را بیشترین مشكلی دانست كه هنگام استقرار طرح آن با مواجه هستیم و افزود: با استانداردسازی فرایند و فرم های ثبت مستندات در حین و پس از انتقال خون به فرد مصرف كننده با مشكل كمتری مواجه می‌شویم.

دكتر فرانوش افزود: از ابتدای استقرار طرح هموویژیلانس در بیمارستان‌ها تاكنون بیشترین گزارش مشكلات پس از تزریق مبوط به واكنش‌های آلرژیك بوده است كه در اثر آنتی‌بادی‌هایی كه در خون وجود دارد ایجاد می‌شود.

وی اظهار امیدواری كرد كه با به كار بردن روش‌هایی مثل شناسایی آنتی‌بادی‌های مهم این مشكل رفع می‌شود.

وی اشاره كرد: استفاده از خون اشعه دیده و كم لوكوسیت و كم پروتئین این مشكل را كاهش می‌دهد اما این شیوه گران و زمان بر بوده برای بیماران خص بعد از پیوند و شیمی درمانی و كسانی كه مشكلات سرطانی درند به كار می‌رود.

وی استقرار سیستم بانك خون مناسب در بیمارستان‌ها را یكی از اركان حاكمیتی بالینی دانست و افزود: خون در بیمارستان‌ها به وفور مصرف می‌شود و اگر سیستم نگهداری مناسبی موجود نباشد سبب هدر رفتن آن می‌شود.

وی تاكید كرد: برای اینكه سیستم نگهداری خون تشكیل شود لازم است سیستم همویژلانس تحت نظارت شبكه ایجاد شود.
گفتنی است سمینار سراسری هموویژلانس سوم و چهارم آبان ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha