سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به این که سند تحول و بازنگری در آموزش علوم پزشکی در حال نهایی شدن است، گفت: آموزش علوم پزشکی پس از ۲۶ سال بازنگری می شود.

دکتر مرضیه وحیددستجردی با بیان این مطلب به مهر گفت: در ۲۶ سال گذشته آموزش علوم پزشکی باید بازنگری می شد که انجام نشد و اکنون سند تحول و بازنگری آموزش پزشکی در حال نهایی شدن است.

وی افزود: با نهایی شدن این سند آموزش پزشکی مورد بازنگری قرار می  گیرد. البته برخی مشکلات با اجرای سند تحول مشخص می شود چرا که بخشی از آموزش، تئوریک است و زمانی که می گوییم برنامه باید انجام و یا اصلاح شود مشکلات در زمان اجرا مشخص می شود.

وزیر بهداشت گفت: افزایش ارتباط آموزش پرستاری با عرصه عملی در این سند دیده شده است. وزیر بهداشت با اشاره به خطری که آموزش پرستاری را در کشور تهدید می کند، گفت: جدایی دانشکده های پرستاری به ضرر آموزش عملی پرستاری است و از همین رو بازنگری برنامه های آموزشی آن را در سند تحول آموزش علوم پزشکی اجرایی می کنیم.

دکتر مرضیه وحیددستجردی افزود: دانشجویان پرستاری باید به خوبی در بیمارستان آموزش بالینی ببینند این آموزش هم باید از سوی مربی پرستاری انجام شود، در عین حال مربی هم باید جایگاهی در بیمارستان داشته باشد اما اکنون دانشکده های پرستاری از بیمارستان ها و عرصه های بالینی جدا ست.

وی گفت: جدایی دانشکده های پرستاری به ضرر آموزش عملی پرستاری است چرا که اکنون یک مربی پرستاری هیچ پایگاهی در بیمارستان ندارد و وقتی با دانشجویان وارد یک بخش می شود و می خواهند بروند بر سر بالین بیمار ممکن است مورد اعتراض کادر پرستاری قرار گیرند که چرا زمان ویزیت به این جا آمده اند.

وحیددستجردی اظهار داشت: در وضعیت فعلی مسئولان پرستاری (مترون ها و سوپروایزرها) و سرپرستاران هیچ ارتباطی با دانشکده های پرستاری در دانشگاه ها ندارند و این باعث می شود که دانشجویان پرستاری در زمان حضور در بیمارستان خودشان را بی صاحب ببینند.

وی با تاکید بر تقویت ارتباط دانشکده های پرستاری با بیمارستان خاطرنشان کرد: همان طور که ارتباط دانشکده پزشکی با بیمارستان ها کاملا تنگاتنگ است و وقتی یک پزشک هم در دانشکده تدریس می کند و هم در بیمارستان به روند درمان بیماری کمک می کند چرا نباید سرپرستاران با دانشکده های پرستاری ارتباط مستقیم پیدا کنند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: این ارتباط باعث می شود که پرستاران در عرصه بیمارستان، آموزش عملی خوبی ببینند و وقتی ارائه خدمت می کنند بسیاری از مشکلاتی که در بیرون از دانشکده می بینیم از میان برود. این ارتباط در سند تحول آموزش علوم پزشکی دیده شده است.

وی با اشاره به روند فعلی آموزش پرستاری در سطوح تحصیلات تکمیلی یادآور شد: ما اکنون دکترای تخصصی پرستاری تربیت می کنیم. این آموزش به گونه ای است که استادان آن ها در دانشکده ها مستقر هستند و دانشجویان این مقطع هم کمترین ارتباط را با بیمارستان ها دارند و حتی طرح ها و پایان نامه های آن ها نیز بیشتر تئوریک است.

وحیددستجردی گفت: ما از این ارتقای پرستاری در سطح دکترای تخصصی (PH.D) برای افزایش کیفیت خدمات در درمان و بیمارستان استفاده نمی کنیم از همین رو به این نتیجه رسیده ایم که دکترای تخصصی پرستاری باید به صورت بالینی تعریف شود.

 وی افزود: اکنون تعریف دکترای تخصصی پرستاری و تدوین برنامه  آموزشی آن در شورای عالی برنامه ریزی در حال انجام است و در شورای گسترش وزارت بهداشت هم تنها با تعریف دکترای تخصصی پرستاری بالینی مجوز راه  اندازی داده می شود.

دکتر حسنی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز با اشاره به ضرورت بازنگری در آموزش علوم پزشکی به خراسان گفت: سال هاست که آموزش علوم پزشکی به ویژه در بخش پزشکی عمومی و پرستاری بازنگری نشده است و بر اساس شیوه سال های قبل در دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود.

وی افزود: البته طی این سال ها تغییراتی در آموزش علوم پزشکی انجام شده اما این تغییرات هم نتوانسته است آموزش علوم پزشکی در کشور را به استانداردهای جهانی برساند. بنا به گفته عضو کمیسیون بهداشت برای ارتقای درمان و رسیدن به کیفیت مطلوب در امور درمان باید آموزش ها نیز همگام با تغییر و تحولات در علم پزشکی پیش برود و این اتفاق در حال حاضر در بحث پزشکی به ویژه در پزشکی عمومی رخ نمی دهد و آموزش ها بر مبنای آن چه در سال های قبل تدوین و طراحی شده است انجام می شود.

 وی افزود: در حال حاضر شیوه درمان بسیاری از بیماری ها در جهان تغییرات بسیاری داشته است و باید دانشجویان پزشکی به این علم مجهز شوند.

دکتر حسنی همچنین با اشاره به این که آموزش پزشکی در حال حاضر بیشتر بر پایه آموزش های تئوریک استوار است، افزود: آموزش های بالینی باید بخش گسترده ای از آموزش پزشکی را به خود اختصاص دهد و دانشجویان قبل از اتمام دوره باید نسبت به معاینه و پذیرش بیماران اقدام کنند تا با علایم بیماری ها و درمان به خوبی آشنا شوند.

وی افزود: آن چه دانشجویان پزشکی بیشتر می آموزند آموزش های تئوریکی است که اگر در عمل مورد ارزیابی قرار نگیرد چه بسا فایده ای برای فرد نداشته باشد.

بنا به گفته این نماینده در حال حاضر پزشکان عمومی باید به منابع و مجله های پزشکی معتبر مراجعه کنند و علم پزشکی خود را به روز کنند و آموزش پزشکی نیازهای آن ها را درباره بیماری ها و روش های درمانی جدید، دارو ها و ... برآورده نمی کند.

وی افزود: در حال حاضر کیفیت درمان در حد مطلوب و استاندارد نیست و در این زمینه با کشورهای جهان فاصله داریم البته در بحث پزشکی تخصصی این مشکل کمتر وجود دارد چرا که منابع علمی به روز شده است اما در بحث پزشک عمومی این اتفاق نیفتاده است.

بنا به گفته عضو کمیسیون بهداشت بازنگری در آموزش علوم پزشکی کیفیت درمان را ارتقا می بخشد و از میزان تشخیص های نادرست و درمان های غیراستاندارد می کاهد.

طرح بازآموزی پزشکان عمومی به زودی اجرا می شود

طرح بازآموزی پزشکان عمومی به زودی اجرا می شود. دکتر حسنی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این مطلب به خراسان گفت: چندی قبل وزیر بهداشت در کمیسیون حضور یافت و در این جلسه از اجرای طرح بازآموزی پزشکان عمومی خبر داد.

وی افزود: در این طرح تمامی پزشکان عمومی موظف هستند تا از طریق اینترنت و با استفاده از منابع و مجله های پزشکی اطلاعات پزشکی خود را به روز کنند.

وی افزود: مقدمات اجرای این طرح در وزارت بهداشت فراهم شده است و به زودی تمامی پزشکان با استفاده از اطلاعات پزشکی جهان در زمینه بیماری ها، روش های درمان مورد بازآموزی قرار می گیرند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha