دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 35595
سلامت نیوز: بعضی مسایل در مورد سلامتی وجود دارند كه می‌توانید آنها را باورهای عمومی در مورد سلامت بدانید، اما این باورها چقدر درست هستند؟ در این مطلب به موارد متعددی از این باورهای عمومی و صحت یا عدم صحت آنها می‌پردازیم. آنچه كه شما همیشه در مورد آنها شنیده‌اید:

شما نباید پوسته نان را جدا كنید زیرا سرشار از ویتامین است

حقیقت این است: در مطالعات سال 2002 آلمان، محققان دریافتند در فرآیند پخت نان گونه‌ای جدید از آنتی اكسیدان‌های ضدسرطان تولید می‌شود كه در پوسته آن هشت برابر فراوان‌تر از خرده نان داخل آن است. اما كری گلسمن، متخصص تغدیه در نیویورك‌سیتی و نویسنده كتاب «رژیم غذایی كامل كامل» می‌گوید: «استفاده از نان گندم كامل، یا بدون پوست دارای اهمیت بیشتری است. زیرا دارای مواد مغذی بسیار بالایی مانند فیبر است.»مطمئن شوید، در روی تركیبات نان نوشته شده باشد «صددرصد آرد گندم.» نان‌هایی كه فقط روی آنها نوشته شده است «نان گندم»، معمولا تركیبی از آرد سفید و آرد گندم هستند و در نتیجه از فیبر كمتری برخوردار هستند.

اگر با موهای خیس بیرون بروید، سرما خواهید خورد

حقیقت این است: جیم سیرز، عضو هیات متخصصان اطفال در سان كلیمنت كالیفرنیا و تهیه‌كننده برنامه تلویزیونی «پزشكان» می‌گوید: «اگر با موهای خیس از خانه خارج شوید، احساس سرما خواهید كرد اما از نظر سلامتی خوب هستید.» او اظهار می‌دارد، در واحد تحقیقات سرماخوردگی‌های رایج در انگلستان مطالعاتی صورت گرفته كه در آن گروهی از داوطلبان بینی‌های خود را به ویروس سرماخوردگی آغشته كردند. نیمی از گروه در اتاق گرم ماندند در حالی‌كه نیمی دیگر دوش گرفته و با موهای خیس كه آب از آن می‌چكید به مدت نیم‌ساعت در راهروی ورودی ایستادند، سپس لباس پوشیدند اما برای چند ساعت دیگر جوراب‌های خیس به پا كردند. آنهایی كه خیس بودند بیش از آنهایی كه خشك بودند دچار سرماخوردگی نشدند. نتیجه‌گیری سیرز این‌گونه بود: «احساس سرما كردن یا قرار گرفتن با موی خیس در هوای سرد بر سیستم ایمنی بدن تاثیر نمی‌گذارد.»

اگر چشمان خود را منحرف كنید، آنها به همین شكل خواهند ماند
حقیقت این است: دابلیو واكر موتلی، دستیار پروفسور چشم پزشكی در كالج پزشكی دانشگاه سینسیناتی می‌گوید: «منحرف كردن عمدی چشم مثل شكلك درآوردن و ادا برای ترساندن اطفال هیچ ضرری ندارد.» اما اگر متوجه شدید كه كودك‌تان این كار را زیاد انجام می‌دهد (زمانی كه از شخصیت كارتونی تقلید نمی‌كند)، ممكن است مشكلات بینایی دیگری داشته باشد. او را نزد یك چشم پزشك اطفال ببرید.

برای از بین بردن تب، غذا یا نوشیدنی سرد بخورید
 
حقیقت این است: در صورتی كه تب دارید هم به صورت خوراكی‌ها و هم به صورت نوشیدنی‌ها، از مایعات بیشتر استفاده كنید. سیرز می‌گوید: «حفظ مایعات بدن از مهم‌ترین كارهاست كه باید انجام دهید. زیرا وقتی مریض هستید و تب دارید، آب زیادی از دست می‌دهید.» او همچنین می‌افزاید: نیازی به آشامیدنی‌های به خصوصی كه حاوی الكترولیت‌ها باشند نیست، مگر اینكه بر اثر اسهال و استفراغ آب زیادی از دست داده باشید. پس در زمان سرماخوردگی هم مایعات را فراموش نكنید.

آدامس به مدت هفت سال در معده می‌ماند

 حقیقت این است: دیوید چولاك، پزشك ارشد در بیمارستان كودكان شبكه مراقبت‌های فیلادلفیا می‌گوید: «مانند اكثر اشیا اگرچه آدامس به آسانی در سیستم گوارشی تجزیه نمی‌شود، اما احتمالا حتی موجب شكم درد هم نمی‌شود. اینكه آدامس هفت سال در معده می‌ماند هم فقط یك افسانه است.»

خوردن یك سیب در روز شما را از دكتر دور نگاه می‌دارد

حقیقت این است: یك مشت بلوبری یا زغال اخته در روز برای دور نگاه داشتن شما از مریضی موثرتر است. بلوبری و زغال اخته پر از موادمغذی هستند و در عین حال سرشار از آنتی‌اكسیدان و فیبر است. آنها را همچنین می‌توان درون غلات یا ماست انداخت و مصرف كرد. گفته می‌شود، خوردن میوه‌جات و سبزیجات گوناگون برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت حایز اهمیت است.

بیش از 75درصد از گرمای بدن از طریق سر خارج می‌شود
 
حقیقت این است: دكتر پولاك می‌گوید: «احتمالا این روایت و این باور عمومی بر پایه اندازه سر نوزاد است كه نسبت به سر بزرگسالان درصد بیشتری از كل بدن را تشكیل می‌دهد.» به همین دلیل است كه مطمئن بودن از پوشش سر نوزاد در هوای سرد حایز اهمیت است. اما در بزرگسالان، سر 10درصد از كل بدن را تشكیل می‌دهد. به خاطر داشته باشید كه گرما از هر منفذی خارج می‌شود (كف پا، بازو و دست)، بنابراین در روزهای سرد و بسیار سرد، گذاشتن كلاه مهم‌تر از پوشیدن دستكش نیست.

  ترساندن باعث از بین رفتن سكسكه می‌شود

حقیقت این است: دكتر پولاك اظهار می‌دارد كه بسیاری از درمان‌های خانگی مانند نگه‌داشتن نفس یا خوردن یك لیوان آب به صورت وارونه برای درمان سكسكه از لحاظ پزشكی به اثبات نرسیده است. به‌هرحال می‌توانید حقه زیر را كه در نشریه پزشكی نیوانگلند در سال 1971 به چاپ رسیده را نیز امتحان كنید: یك قاشق چای‌خوری شكر سفید را ببلعید. طبق مطالعات، این تاكتیك منجر به قطع شدن سكسكه در 19بیمار مبتلا از 20 بیمار شده است. چه درمان شیرینی.

خوردن ماهی فرد را باهوش می‌كند

    حقیقت این است: برای كودكان بالاتر از سه یا چهار سال این امر می‌تواند صادق باشد. ماهی، به‌خصوص نوع پرچرب آن مانند ماهی آزاد، سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است كه حاوی DHA (اسیدی كه برای رشد مغز و بینایی كودك مفید است) هستند. اسكات دابلیو كوهن، متخصص اطفال در بورلی هیلز می‌گوید: «DHA مخصوصا در دو سال اولیه رشد مغز، ادراك و حس بینایی مفید است.» یك مطالعه در سال 2008 توسط طب بالینی اطفال، افزایش درك مطلب و یادگیری لغات در كودكان چهارساله را نشان می‌دهد كه از مكمل DHA به صورت روزانه مصرف می‌كنند. آیا آنهایی كه ترس از ماهی دارند تنها می‌توانند امگا3 را در آن بیابند؟ شما می‌توانید از اوكادو، گردو و روغن كانولا نیز استفاده كنید.»

بعد از غذا تا یك ساعت نباید شنا كنید

حقیقت این است: بهتر است این حرف‌ها را دور بریزید. دكتر كوهن می‌گوید: «بعد از خوردن غذا، خون بیشتر وارد سیستم گوارشی شما می‌شود و از ماهیچه‌ها دور می‌شود. تصور این است كه اگر شما دقیقا بعد از غذا با قدرت تمرین كنید، آن كمبود خون موجب گرفتگی عضلات شود.» اما این اتفاق نمی‌افتد. دكتر سیرز هم عقیده دارد: «ممكن است انرژی كمتری برای شنای قدرتی داشته باشید، اما این امر نباید مانع از شنا كردن یا بازی كردن شما شود.»

همه كودكان به مولتی ویتامین روزانه نیاز دارند

حقیقت این است: كودكانی كه تنها از شیر مادر تغذیه می‌كنند، باید حتما از مكمل ویتامین D در سال اول زندگی‌شان استفاده كنند. بعد از آن استفاده از مولتی ویتامین ضرری ندارد، اما بسیاری از متخصصان می‌گویند، حتی اگر كودك شما فقط از شیر مادر استفاده می‌كند یا از لحاظ رشد یا وزن در وضعیت حساسی است، باز هم نیازی به مولتی ویتامین نیست. دكتر كوهن می‌گوید: «‌حتی بهانه‌گیرترین كودك هم به‌طور عادی رشد می‌كند. فرزندان شما سرانجام آنچه را كه نیاز دارند به دست می‌آورند، حتی اگر این‌گونه به نظر برسد كه با هوا و نور خورشید زنده‌اند.

شیرگرم موجب می‌شود تا به خواب بروید

حقیقت این است: شیر حاوی مقدار كمی تریپتوفان است (همان آمینو اسید موجود در گوشت بوقلمون) كه می‌تواند روی چرخه خواب موثر باشد. میشل بروس، روان‌شناس بالینی در اسكاتسدیل آریزونا و متخصص اختلالات خواب می‌گوید: «شما باید گالن‌ها شیر بنوشید تا احساس خواب آلودگی كنید. آنچه در واقع تاثیر می‌گذارد، عادت دادن كودكان به استراحت كردن در یك ساعت مشخص است.» خب، قطعا اگر یك لیوان شیرگرم بخشی از این روند باشد، می‌تواند نقشی مشابه دارونما را داشته باشد. البته بدون در نظر گرفتن این مساله كه كودك عادت كرده است در یك ساعت مشخص بخوابد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha