سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی معتقد است كه بهترین صندلی‌ برای انجام كارهای طولانی مدت صندلی است كه ارتفاع و دسته‌های آن قابلیت تنظیم داشته و دارای پایه‌های چرخدار پنج پره باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر سیداحمد رییس السادات دبیر پانزدهمین كنگره سالیانه سراسری طب فیزیكی و توانبخشی و الكترودیاگنوز ایران با تاكید بر این كه وضعیت فیزیكی افراد حین كار باید طوری باشد كه امكان استراحت و بازسازی را به عضلات، استخوانها و مفاصل بدهد، گفت: برای این كه مشكلات ناشی از كار طولانی مدت پیش نیاید تجهیزاتی كه در حین فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرد باید متناسب با شرایط فیزیكی افراد باشد به طوری كه میز كار متناسب با قد فرد بوده و صندلی‌ها هم قابل تنظیم باشند.

وی افزود: یكی از مهمترین معضلات افرادی كه با كامپیوتر كار می‌كنند ابتلا به درد گردن و عضلات مختلف كناره ستون فقرات و درد و گرفتگی عضلات خلف ساق است. یكی دیگر از این مشكلات ابتلا به بیماری سندرم تونل كارپ است و در افرادی كه طولانی مدت با كامپیوتر كار می‌كنند از جمله تایپیست‌ها شكایاتی مانند گزگز دست و مچ پدید می‌آورد.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: شیوع بسیاری از این مشكلات اسكلتی و عضلانی با اصلاح فضای كار، استفاده صحیح از وسایل و انجام یكسری ورزش‌ها به خصوص ورزش‌های كششی بین زمانهای كار كاهش می‌یابد.

دكتر رییس السادات ادامه داد: در تنظیم میدان دید و صفحه مانیتور بسیار حائز اهمیت است كه امتداد افقی چشم‌ها در امتداد بالای مانیتور قرار بگیرد. نور هم باید طوری به صفحه مانیتور بتابد كه انعكاس آن وارد چشم نشود به عبارتی بهتر است از كنار تابیده شود. همچنین مچ دست نباید زاویه دار با موس كار كند.

دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران با بیان اینكه یكی از مشكلات درطب فیزیكی و توانبخشی این است كه آن طور كه شایسته این رشته است پزشكان عمومی و حتی بسیاری از همكاران متخصص از پتانسیل‌ها و زمینه‌های خدمت رسانی متخصصین این رشته جهت ارجاع بیماران اطلاعات كافی ندارند بیان كرد كه بحث درباره آموزش طب فیزیكی و توان بخشی و گنجاندن اصول این رشته تخصصی در كوریكولوم آموزشی دوره پزشكی عمومی یكی از محورهای كنگره پانزدهم است.

وی افزود: در این كنگره تصمیم داریم با بررسی وضعیت آموزش پزشكی در سایر كشورها، استفاده از تجربیات اساتید دانشگاه علوم پزشكی شیراز و صاحبنظران مقوله آموزش در خصوص راهكارهای اجرای بهتر این مطلب به بحث و تبادل نظر بپردازیم.

وی در خصوص نقش طب فیزیكی و توانبخشی گفت: عملا این رشته‌ها جدا از سایر علوم پزشكی نیست بلكه حلقه مفقوده زنجیره پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی در بسیاری از رشته‌ها و یا پل ارتباطی بین خدمات آنهاست. اگرچه برخی از كاربردهای مدالیتی‌های فیزیكی به طور گذرا در سایر رشته‌ها هم به كار گرفته می‌شود اما وجه تمایز این رشته تاكید بیشتری است كه بر افزایش كیفیت زندگی افراد و استفاده مناسب و متناسب از درمانهای فیزیكی و ورزش درمانی می‌شود.

پانزدهمین كنگره سراسری سالیانه طب فیزیكی و توانبخشی و الكترودیاگنوز ایران توسط انجمن طب فیزیكی و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و همكاری گروههای طب فیزیكی سراسر كشور طی روزهای 23 تا 25 آذرماه سال جاری در سالن ابن سینا دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی (واقع در اوین خیابان كودكیار) برگزار می‌شود.

علاقمندان جهت كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22360635 و 22731112 و یا به سایت اینترنتی www.ispmr.org مراجعه فرمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha