سلامت نیوز: مصرف شیر و عسل گرم بخصوص در بچه ها اگر حساسیت نداشته باشند می تواندا ز مهم ترین راه هایی باشد كه اجازه ندهد سرماخوردگی به سینوزیت تبدیل شود.
سینوزیت به طور كلی به التهاب ناحیه سینوس و بینی اطلاق می شود كه این عارضه می تواند به صورت حاد یا مزمن باشد اما آنچه با شروع فصل پاییز و زمستان بیشتر شاهد آن هستیم سینوزیت حاد است.

مهم ترین عامل ایجادكننده سینوزیت حاد ویروس های دستگاه تنفس فوقانی هستند. بیشتر سینوزیت های حاد از سرماخوردگی آغاز می شوند كه در آن دهانه سینوس ها بسته شده و میكروب ها داخل سینوس رشد می كنند و از مقابله سلول های دفاعی با این میكروب ها چرك ایجاد شده و فرد مبتلا می شود.

برخی افراد زمینه هایی برای ابتلا به این عارضه دارند. مهم ترین راه پیشگیری از سینوزیت پیشگیری از سرماخوردگی است. چرا كه رعایت بهداشت و جلوگیری از سرماخوردگی حرف اول را در این زمینه می زند و این موضوع شامل تنفس در هوای تمیز و سالم، دوری از دود سیگار و هوای آلوده تا حد امكان، پرهیز از قرار گرفتن در مكان های پرازدحام و دوری از افراد سرماخورده می شود.

مهمترین نكته پیشگیری از سینوزیت شستن دست ها با صابون است. شایع ترین راه انتقال ویروس ها دست های آلوده هستند لذا توصیه می شود قبل از غذا خوردن و خوابیدن و هنگامی كه فرد وارد خانه می شود دست های خود را بشوید.

استفاده از هوای مرطوب، مصرف مایعات زیاد بخصوص مایعات گرم در این فصل، مصرف شیر و عسل گرم بخصوص در بچه ها اگر حساسیت نداشته باشند می تواند مهم ترین راه ها باشد كه اجازه ندهد سرماخوردگی به سینوزیت تبدیل شود.

مصرف برخی داروها می تواند در درمان این عارضه مؤثر باشد. البته آنتی بیوتیك در این عارضه بدون تجویز پزشك نمی تواند مؤثر باشد و بیمار نباید در این زمینه اصرار كند چراكه بیشتر بیماری های ویروسی بدون آنتی بیوتیك خوب می شوند. اما اگر توسط پزشك تجویز شد دوره مصرف آن باید تكمیل شود.

سرمای هوا موجب بیشتر شدن سینوزیت می شود. لذا كسی كه سرماخورده و مستعد ابتلا به سینوزیت است اگر در معرض سرمای شدید قرار گیرد به سمت سینوزیت می رود. لذا بیشترین توصیه به این افراد بخصوص موتورسواران پوشاندن جوی بینی است كه هوای سرد وارد بینی نشود.

افرادی هم هستند كه صورتشان نسبت به هوای سرد حساس است و اگر باد سرد به پیشانی آنها بخورد دچار دردهایی می شوند. لذا آنها می توانند قسمت های دیگر صورت خود را بپوشانند اما باید توجه داشت منطقه اصلی كه باید از سرما حفظ شود ورودی بینی است و پس از آن محفظه دهان و دیگر نقاط صورت است.

منبع: روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha