طبق یادداشت یک متخصص که ۲۰ اکتبر در نشریه Journal of Pediatrics منتشر شد، ممکن است رفلاکس مری و معده در نتیجه تجویز بیش از حد داروهای کاهنده اسید معده (PPIs) که در بین نوزادان رواج پیدا کرده است، باشد.

سلامت نیوز: طبق یادداشت یک متخصص که ۲۰ اکتبر در نشریه Journal of Pediatrics منتشر شد، ممکن است رفلاکس مری و معده (Gastroesophageal reflux disease) در نتیجه تجویز بیش از حد داروهای کاهنده اسید معده (PPIs) که در بین نوزادان رواج پیدا کرده است، باشد.

تاییدیه FDA برای داروهای ضد اسید از جمله PPIs فقط جهت تجویز برای کودکان بالای یک سال صادر شده است. هرچند در طی ۱۰ سال گذشته تجویز این دارو‌ها برای نوزادان زیر ۱۲ ماه به طور گسترده‌ای رواج یافته است.

والدین اغلب به دنبال توجهات پزشکی برای علایم ناراحتی نوزادان مانند بی‌قراری، گریه‌های بی‌دلیل و استفراغ‌های مکرر هستند؛ ولی این علایم در بین نوزادان معمول بوده و به ندرت به‌وسیله رفلاکس مری و معده ایجاد می‌شود. اکثر رفلاکس‌ها در این گروه سنی اسیدی نبوده و دلیل آن انباشت معده به خاطر تغذیه مداوم نوزاد می‌باشد.

دکتر اریک هسال (Eric Hassall) متخصص بیماری‌های معده و روده در بنیاد پزشکی «سا‌تر پاسیفیک» و مشاور FDA می‌گوید: «به دلیل نبود اطلاعات مفید و راهنمایی پزشک از یک طرف و تبلیغات و اطلاعات اشتباه موجود در اینترنت و تلویزیون از طرف دیگر، والدین مضطرب نگرانی‌های خود را نزد پزشکان برده و آن‌ها نیز اغلب برای مواردی غیر از رفلاکس مری و معده، داروهای ضد اسید تجویز می‌کنند.»

وی می‌افزاید: «ما می‌خواهیم حالات عادی را بی‌جهت از راه پزشکی درمان کنیم. در بسیاری از نوزادان این‌ها علایم زندگی هستند، نه بیماری و به وسیله داروهایی که عوارض جانبی قابل ملاحظه دارند درمان نمی‌شوند.»

حدود ۸۰ درصد کودکانی که نیاز به درمان طولانی مدت رفلاکس مری و معده مزمن دارند، دارای زمینه ابتلا به این بیماری بوده‌اند. داشتن بیماری‌های اعصاب، ترمیم انحراف مادرزادی مری، بیماری مزمن ریوی، چاقی یا سابقه‌ خانوادگی ابتلا به GERD (رفلاکس) می‌تواند زمینه ساز این بیماری باشد. GERD نوعا در کودکانی که فاقد این مولفه‌های ریسک هستند مزمن و شدید نخواهد بود.

شواهدی که تا به امروز بدست آمده نشان دهنده این است که داروهای PPI در درمان علایمی مثل بی‌قراری، گریه‌های بی‌دلیل و استفراغ‌های مکرر در بسیاری از نوزادان بی‌اثر بوده است. به علاوه این نشانه‌ها در این گروه سنی طبیعی بوده و عموما خود به خود و با رشد کودک از بین می‌روند.

تجویز داروهای PPI برای نوزادان عوارض جانبی در پی خواهد داشت چرا که اسید معده از عفونت‌ها جلوگیری کرده و متضمن گوارش صحیح است. استفاده از این دارو‌ها در نوزدانی که به رفلاکس مری و معده مبتلا نیستند ممکن است ریسک ابتلا به ذات‌الریه، التهاب معده و سایر عفونت‌ها را افزایش داده و سبب بدجذبی مواد مغذی مثل منیزیوم، کلسیم و ویتامین B۱۲ شود.

منبع: سینا نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha