سلامت نیوز: پورمحمدی می گوید شهرداریهای کلانشهرها چون بودجه زیادی در اختیار دارند باید امور 50 درصد از زندانیان را عهده دار شوند

پیشنهاد جدید مصطفی پورمحمدی در نشست مدیران کل زندانهای سراسر کشور، جالب توجه بود. به گزارش سازمان زندانها، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این نشست از شهرداری خواست تا زندانیان معتاد را نگهداری کند. او گفت: حدود 50 درصد زندانیان معتادین هستند که باید شهرداری‌ها متکفل نگهداری آن‌ها شوند.

وی از شهرداریهای کشور خواست با اجرای کامل قانون مدیریت شهری، حدود 100 هزار زندانی معتاد را نگهداری کنند. این مقام عالی قضایی، توضیح داد: اگر این معتادین به زندان‌ها بروند یعنی اینکه نمی‌توان مجرمین و زندانیان پرخطر نگهداری شوند. در کشور قانونی به نام «مدیریت شهری» است که در برنامه سوم و چهارم تصویب و در برنامه پنجم نیز آمده ولی اجرا نمی‌شود. این قانون می‌گوید شهرها در همه نیازهای شهری باید در اختیار مدیران شهری باشد. یعنی شورای شهر و شهرداری‌ها باید متکفل همه امور شهروندان برای زندگی‌شان باشند، غیر از مسایل حاکمیتی.

شهرداری، مسئولیتی برای بی خانمانها و متکدیان ندارد

این اظهارات در حالی بیان می شود که شهرداری، سالهاست برای تکفل امور بیخانمانها و متکدیان، با سازمان بهزیستی اختلاف دارد. مسئولان شهرداری می گویند قانون، نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی را عهده دار امور این اشخاص کرده، ولی شهرداری به دلیل همکاری با این سازمانها، سالهاست متکدیان را جمع آوری و از آنها، پذیرایی می کند.

اکنون، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از شهرداری می خواهد تا زندانیان معتاد را نیز نگهداری کند. یعنی شهرداری علاوه بر ارائه خدمات شهری، مسئولیت زندانبانی را نیز باید بپذیرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین از بررسی کارشناسانه معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری، مجلس و مراکز دیگر خبر داد و گفت: باید 23 وظیفه از دولت خارج و در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد. این وظایف شامل آموزش، ورزش، بهداشت، بهزیستی، کتابخانه‌ها و بسیاری از خدمات مشابه است که باید به شهرداری و مدیریت شهری ملحق شود.

پیشنهاد سپردن امور بهزیستی به شهرداری نیز در این جلسه مطرح شد، ولی نگهداری از معتادان زندانی، جدیدترین نظریه ای است که تاکنون برای برون رفت از مشکلات زندانها داده شده است.

وجود حدود 250 هزار زندانی، کمبود شدید جا در زندانها، کمبود بودجه سازمانها زندانها، شیوع سریع بیماریهای عفونی و واگیر در زندانها، مشکلات مربوط به خانواده های آنان از جمله حمل و نقل در زمان ملاقاتها و همچنین شیوع مواد مخدر در زندانها، از جمله مشکلاتی است که زندانیان و زندانبانان با آن، مواجهند. اکنون رئیس سازمان بازرسی کل کشور معتقد است زندانیان معتاد، چون شهروند هستند، باید توسط شهرداری، نگهداری شوند.
 
شهرداری بودجه دارد، پس زندانبانی کند

منشا این پیشنهاد، بودجه شهرداریهای کلانشهرهای تهران و کرج است که به گفته پورمحمدی از بودجه 60 میلیارد تومانی سازمان زندانها در این دو استان، بسیار بیشتر است. پورمحمدی تاکید می کند: پنجاه درصد زندانیان معتاد هستند. اگر این معتادین به زندان‌ها بروند یعنی اینکه نمی‌توان مجرمین و زندانیان پرخطر نگهداری شوند. شهرداری که ده‌ها بلکه صدها پارک و مراکز تفریحی می‌سازد آیا نباید چند اردوگاه بسازد تا معتادین همان شهر نگهداری و بازپروری شود؟!

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره تحویل زندانیان معتاد در سایر استانها به شهرداریها نیز توصیه کرده: همین کار باید در استان‌ها تعقیب شود. اگر این موضوع محقق شود صد هزار نفر از جمعیت زندان‌ها کاسته می‌شود. عدد بودجه زندان‌ها بزرگ و نجومی نیست. بنابراین باید زندان از دست اعتیاد نجات پیدا کند. قاچاقچی و فروشنده مواد مخدر باید به زندان برود اما نمی‌توان معتاد عادی را وارد زندان کرد.

هنوز شهرداری تهران و سایر کلانشهرها نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان نداده اند، ولی مناسبات تاریخی سازمان زندانها و شهرداری تهران نشان می دهد شهرداران و اعضای شورای شهر، تمایل چندانی برای کمک به زندانیان ندارند و آنها را شهروند نمی دانند.

هنوز خبری از جواب نامه سال گذشته رئیس سازمان زندانها به شورای شهر تهران برای کمک گرفتن از اعتبارات شهری داده نشده است. در این نامه، اسماعیلی، از شورای شهر تهران خواسته بود سرانه 6 هزار زندانی محبوس در زندان اوین را سازمان زندانها بپردازند. ولی شورای شهر با این درخواست موافقت نکرده است. اکنون یک نهاد قضایی نظارتی، به شهرداری تکلیف می کند امور مربوط به زندانیان معتاد را بر عهده بگیرد. درخواستی که قطعا با مخالفت شورای شهر مواجه خواهد شد، زیرا کارهای بر زمین مانده در شهرها، بسیارند و هنوز نوبت به زندانیان معتاد نمی رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha