دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 35617
سلامت نیوز: متخصصان تغذیه، بیماری قلبی عروقی را وبای قرن ۲۱ می دانند که همانند یک حریق خود به خود جهان را طعمه خود کرده است. به گزارش «نیوزویک»، یکی از خطرهای عمده بروز بیماری قلبی عروقی گرفتگی سرخرگ ها است. این اتفاق یک شبه به وجود نمی آید، بلکه به علت اتخاذ روش تغذیه ای نادرست به مرور زمان خود را نشان می دهد. سرخرگ ها، رگ هایی هستند که اکسیژن و ماده مغذی را از قلب به قسمت های دیگر بدن از مغز گرفته تا نوک انگشتان حمل می کنند.

 سرخرگ های سالم، انعطاف پذیر، قوی، نرم و عاری از هر نوع رسوب جریان خون را آسان تر می کند. اما با افزایش سن، رسوب مواد چرب، کلسترول، ضایعات سلولی و کلسیم در قسمت های درونی جدار سرخرگ ها به وجود می آید.این جرم سرخرگی می تواند جریان خون را کاهش و یا در برخی مواقع به طور کلی متوقف کند. با افزایش رسوب در سرخرگ ها، تصلب شرایین به وجود می آید که باعث باریک و سفت شدن رگ ها می شود. گرفتگی رگ ها در قسمت های مختلف بدن می تواند ناراحتی های متعدد از جمله کاهش جریان خون به قسمت های تحتانی پا و بدن، درد قفسه سینه، بیماری قلبی، حمله قلبی و یا سکته، ایجاد کند.

علت اصلی گرفتگی رگ ها، مصرف غذاهای آماده حاوی چربی های اشباع شده، سموم و مواد شیمیایی است. اما خوب است بدانید مواد غذایی هم وجود دارد که رگ ها را تمیز می کنند. بنابراین اگر دچار درد قفسه سینه شده اید و یا با کمبود نفس مواجه شده اید، غذاهای زیر را به رژیم روزانه خود اضافه کنید.

▪ سیر:
از قدیم، سیر برای درمان بیماری قلبی و فشار خون بالا به کار برده می شود. طبق تحقیقی که در مجله «Preventive medicine» چاپ شده، سیر مانع رسوب کلسیم در شریان ها می شود.محققان آلمانی نیز دریافتند، مصرف پودر سیر تشکیل نانو پلاک ها (اولین جرم ها) را ۴۰ درصد و اندازه خود نانو پلاک ها که شکل گرفته را نیز ۲۰ درصد کاهش می دهد.

▪ انگور: خاصیت این میوه از فلاووانوئید که رنگ بنفش به این میوه می دهد، به دست می آید. ۳ ماده فلاووانوئید، کورستین و رسویراترول در پوست، ساقه و دانه تا قسمت میانی انگور متمرکز است. فلاووانوئید، مانع اکسیده شدن کلسترول مضر که علت گرفتگی در دیواره های رگ ها است، می شود. علاوه بر آن این ماده خطر لخته شدن خون را که منجر به حمله قلبی می شود کاهش می دهد.

▪ میوه های توتی: توت فرنگی، شاه توت، قره قاط... غنی از آنتی اکسیدان است که از سفت شدن رگ ها پیش گیری می کند و در از بین بردن جرم های ایجاد شده بر دیواره رگ ها موثر است.

▪ سیب: این میوه حاوی «پکتین» نوعی فیبر قابل حل است که کلسترول خون را کاهش می دهد. کورستین، پتاسیم و منیزیم نیز به کنترل فشار خون کمک می کنند. گلابی و میوه های مرکباتی نیز غنی از پکتین هستند.

▪ اسفناج: لوتئین موجود در اسفناج علاوه بر محافظت از کوری چشم مربوط به سن، با مانع شدن تراکم کلسترول در دیواره رگ ها از حمله قلبی پیش گیری می کند. پتاسیم و اسیدفولیک موجود در این گیاه بدن را در مقابله با فشار خون بالا محافظت می کند.

▪ ماهی: ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و تن که سرشار از اسید چرب امگا ۳ می باشد از لخته شدن خون و آسیب رسیدن و یا اکسیده شدن کلسترول پیش گیری می کند.

▪ روغن زیتون: تحقیقات نشان می دهد که مولکول های کلسترول مضر در ترکیب با چربی های تک غیراشباع که در روغن زیتون یافت می شود، احتمالا کمتر قابل اکسیده هستند.این فرآیند یعنی اکسیده نشدن چربی های مضر از تجمع جرم بر دیوار رگ ها می کاهد.

▪ گوجه فرنگی: این گیاه غنی از لیکوپن است که خطر تصلب شرایین را به طور چشمگیری ۵۰ درصد کاهش می دهد.تحقیقات نشان داده است، لیکوپن مانع سفت شدن رگ ها می شود.

▪ چای سبز: فلاووانوئید نوعی آنتی اکسیدان موجود در چای سبز خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد.

▪ انار: انار و آب آن غنی از آنتی اکسیدان است که با کاهش دادن آسیب رگ های خونی مانع سفت شدن آن ها می شود و حتی پیشرفت این بیماری را کاهش می دهد.

علاوه بر تغذیه، ورزش منظم نیز برای سلامت قلب لازم است. مصرف آب فراوان در سلامت قلب نقش مهمی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha