سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 35620
سلامت نیوز: آلرژی‌های غذایی در سال‌های اخیر نگرانی‌های بسیاری را برای مسوولان و والدین بوجود آورده‌اند و این نگرانی به حدی رسیده كه عرضه برخی خوردنی‌ها مثل محصولات بادام زمینی كه یك ماده آلرژی‌زا است در موسسات آموزشی انگلیس و آمریكا و همچنین در برخی از فرودگاههای خارجی این كشورها ممنوع شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آلرژی غذایی عبارت از واكنش شدید سیستم ایمنی بدن به یك پروتئین غذایی است. این مشكل با سایر واكنش‌های غذایی مثل عدم تحمل غذا، واكنش‌های دارویی و واكنش‌های مسمومیتی تفاوت دارد.

دكتر ریچارد آناند، متخصص تغذیه در این باره می‌گوید: علائم آلرژی غذایی شامل خارش، تورم صورت، لب‌ها، زبان و یا چشم‌ها، اسهال، استفراغ، خارش و گرفتگی گلو، مشكل در تنفس، انقباض عضلانی، عطسه و در موارد شدید حتی شوك خطرناك هستند. این علائم گاهی خفیف و گاهی بسیار تهدید كننده هستند.

به گزارش روزنامه ایندیااكسپرس، دكتر پورا دوگال یكی دیگر از متخصصان تغذیه در هند می‌گوید: هرچند آلرژی‌های غذایی بسیار نادر هستند اما اغلب در بین كودكان زیر چهار سال شایع‌ترند. اكثر كودكانی كه به شیر، تخم مرغ، گندم یا سویا آلرژی دارند از سن پنج سالگی به بعد این مشكل را پشت سر می‌گذارند و حساسیت آنها برطرف می‌شود. اما انواع دیگری از آلرژی‌های غذایی مثل حساسیت به ماهی یا صدف دریایی معمولا در سنین بالاتر بروز می‌كند و احتمال از بین رفتن آن با افزایش سن تقریبا وجود ندارد.

به گفته متخصصان، علت دقیق افزایش آلرژی‌ها در كودكان هنوز نامعلوم است اما مطالعات پزشكی فزاینده نشان می‌دهند كه تركیبی از عوامل ژنتیكی و محیط زیستی، عوامل اصلی بیشتر آلرژی‌های دوران كودكی هستند.

آمار سازمان غذا و داروی آمریكا نشان می‌دهد كه حدود دو درصد از بزرگسالان و هشت درصد از كودكان خردسال به نوعی از آلرژی‌های غذایی مبتلا هستند. بنابراین گزارش، شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی‌زا عبارتند از:

-‌ شیرگاو، شیر بز، شیر سویا و تمام فرآورده‌های شیر شامل كره، پنیر، خامه و ماست

-‌ تخم مرغ و تمام مواد غذایی كه از تخم مرغ تهیه می‌شوند مثل كیك‌ها، كلوچه‌ها و حتی نان خانگی

-‌ دانه سویا و فرآورده‌های آن شامل شیر سویا

-‌ گندم كه بویژه در افراد مبتلا به آرتریت خوردن آن ممنوع است و باید برنج را جایگزین آن كرد.

- بادام زمینی و تمام موادغذایی كه از این مغز خشكبار تهیه می‌شوند. افرادی كه به بادام زمینی آلرژی دارند می‌توانند سایر مغزها مثل گردو، بادام درختی و فندق را جایگزین آن كنند.

- ذرت و نوشیدنی‌ها و خوردنی‌هایی كه حاوی شربت ذرت هستند.

- رنگ‌ها و مواد نگهدارنده مصنوعی بویژه خوردنی‌هایی كه رنگهای نارنجی، سبز، قرمز و دیگر رنگ‌های مصنوعی را دارند.

اگر احساس می‌كنید به غذای خاصی آلرژی دارید نكات زیر را حتما رعایت كنید:

-‌ این خوردنی را حتما از رژیم غذایی خود حذف كنید.

- تست حساسیت پوستی را انجام دهید.

- حتما در مورد آلرژی خود با پزشك مشورت كرده و برای كنترل مشكل خود از وی راهنمایی بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha