سلامت نیوز: رئیس انجمن راینولوژی ایران گفت: افراد غیر پزشک به راحتی در کشور کارهای زیبایی انجام می‌دهند و هیچ کس پاسخگو نیست زیرا تعاریف وزارت بهداشت و نظام پزشکی درباره حدود کار پزشکان دقیق نیست.

اصغر شیرازی در گفت‌وگو با فارس در مورد میزان نارضایتی از  جراحی پلاستیک به خصوص بینی گفت: به عنوان فردی که هم جراح است و هم کارشناس نظام پزشکی و پزشکی قانونی معتقدم حجم عمده‌ای از شکایت‌ها مربوط به جراحی‌های زیبایی است.

وی افزود: در همه دنیا هم همین طور است. دلیلش هم این است که کسی که مراجعه می‌کند خودش را بیمار نمی‌داند و داوطلبی است که می‌خواهد جراحی پلاستیک انجام دهد و می‌خواهد زیبا شود. بنابراین توقع ندارد که برایش مشکلی ایجاد شود.

رئیس انجمن راینولوژی ایران گفت: من آمار دقیق رضایتمندی یا نارضایی مردم را نمی‌توانم بگویم ولی تقریباً می‌توان گفت 50، 60 درصد شکایت ها در رشته گوش و حلق و بینی مربوط به جراحی پلاستیک است. چرا که در این رشته جراحی‌های مختلفی مانند جراحی گوش، جراحی سرطان‌های مختلف سر و صورت، جراحی‌های بیماری‌های حلق و بینی، سینوزیت و آندروسکوپی که جراحی‌های دقیقی هستند، انجام می شود و بعضی مواقع عوارض ایجاد می‌کنند ولی نسبت شکایت‌شان پایین‌تر است.

وی گفت: وظیفه پزشک این است که قبل از عمل یک بررسی دقیق انجام دهد که هم از نظر روحی و روانی فردی را که داوطلب جراحی پلاستیک است ارزیابی کند و هم از لحاظ جسمی و تمام مسائل را دقیق توزیع دهد.

شیرازی افزود: برخی از شکایت‌ها به دلیل عدم تفهیم مسائل است و اشکال این است که به داوطلب مان نمی توانیم تفهیم کنیم که چه کاری می‌خواهیم برایش انجام دهیم و چه عوارضی احتمالی وجود دارد و چقدر باید انتظار داشته باشد.

شیرازی در مورد سطح پیشرفت جراحی پلاستیک در ایران نسبت به دهه‌های قبل و بیان اینکه عواملی مانند تحقیقات داخلی و دانشگاه‌ موثر بوده‌اند گفت: مجموعه عوامل و پیشرفت جراحی پلاستیک موثر بوده است ما از دنیا جدا نیستیم و همه با هم باید مشارکت کنیم. علم پزشکی هم علمی است که ما به تنهایی پدید آورنده‌اش نبودیم و حتی در علم نوین پزشکی سال‌ها عقب افتاده بودیم.

وی افزود: ولی در سال‌های اخیر با رشد دانش در پزشکان ما و برگزاری کنگره و کنفرانس‌ها از طرفی تلاش دانشگاه علوم پزشکی و انجمن‌های علمی رشته پزشکی بسیار در این رشد موثر بوده‌اند و الان نسبت به 20 سال پیش در جایگاه بالاتری قرار گرفتیم و آموزش‌های جراحی‌های زیبایی در بین دستیاران این رشته به صورت مدون‌تر و کلاسیک‌تر دارد انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور 11 دانشگاه علوم پزشکی هستند که در دوره تخصصی گوش و حلق و بینی دانشجو جذب می‌کنند افزود: در هر دانشگاه ۴ رزیدنت فعالیت می‌کنند و سالانه حدود 50 نفر متخصص گوش و حلق و بینی تربیت می‌کنیم اینها الان هم آموزش دیده هستند چرا که قبلاً یا خودشان خود به خود یاد می‌گرفتند (selflearuig) یا در یکی، دو کارگاه کوچک آموزش می‌دیدند اما اکنون رزیدنت‌هایمان را با جراحی آشنا می‌کنیم و رزیدنت سال چهارم ما به تنهایی می‌تواند جراحی زیر نظر ما انجام دهد.

وی در مورد میزان هزینه‌ جراحی زیبایی در ایران نسبت به سایر کشورها گفت: هزینه این جراحی در برخی کشورها بین 8 تا 10 هزار دلار انجام می‌شود ولی کشورهایی هم داریم که شاید با یک هزار دلار این کار انجام می‌شود. لتونی، استونی و لهستان در اروپای شرقی حجم داوطلب را بالا بردند ولی با حدود هزار دلار این کار را انجام می‌دهند. در ایران هم حدوداً بین 2 تا 4 میلیون تومان است و متوسط ۳ میلیون است که حد معقولی است.

شیرازی در پاسخ به اینکه چه راهکاری برای جلوگیری از ورود افراد غیر متخصص به این جراحی‌ها وجود دارد گفت:‌ سیستم نظارتی عوامل و ابزاری دارد که می‌تواند کنترل را انجام دهد. قاعدتاً سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان متولی این مسائل هستند و قوانینی هم وجود دارد.

وی افزود: اما از طرفی قانونی هم وجود دارد که تا زمانی که بیماری از پزشکی شکایت نکند کسی پیگیری نمی‌کند. ولی خیلی از این تعریف‌ها در وزارت بهداشت دقیق انجام نشده که چه کاری را چه متخصصی باید انجام دهد.

وی ادامه داد: ما در انجمن‌های خودمان برنامه‌های کاری و آموزشی داریم که حدود کاری ما را مشخص می‌کند که در خارج از آن را نمی‌پذیریم و قاعدتاً وزارتخانه هم نباید بپذیرد منتهی مسئله ای که وجود دارد این است که تا زمانی که شاکی وجود ندارد کسی پیگیر نمی‌شود.

شیرازی گفت:‌ واقعیت این است که حتی افراد غیرپزشک در این کشور با دادن آگهی‌ کار زیبایی انجام می‌دهد. فرد یک دوره زیبایی دیده و دارد کار می‌کند. آن هم کاری که مخصوص متخصص است.

وی اضافه کرد: کار لیزر کار غیرپزشکی نیست، کار پنکیست، فیزیوتراپی و PRR و تزریق بوتاکس کار غیر پزشکی نیست ولی دارد انجام می‌شود و متاسفانه کسی هم جوابگو نیست. بازرسانی ممکن است برخی جاها مراجعه کنند ولی نمی‌دانیم چرا اتفاق خاصی نمی‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha