معاون درمان مرکز تحقیقات دخانیات گفت: متأسفانه شیوع مصرف سیگار در سنین 15 تا 24 سالگی و ویژه در بین دختران کشور رشد نشان می‌دهد و باید خانواده‌ها نسبت به این موضوع حساس شوند و موضع ضد سیگار بگیرند.

سلامت نیوز: معاون درمان مرکز تحقیقات دخانیات گفت: متأسفانه شیوع مصرف سیگار در سنین 15 تا 24 سالگی و ویژه در بین دختران کشور رشد نشان می‌دهد و باید خانواده‌ها نسبت به این موضوع حساس شوند و موضع ضد سیگار بگیرند.

زهرا حسامی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در دنیا اثبات شده است که یکی از دلایل مهم سیگاری شدن بچه‌ها والدین هستند اما تاثیری که مادر سیگاری روی بچه می‌گذارد به مراتب بیشتر از پدر است.

وی افزود: توصیه می‌شود سیگاری‌ها سیگار خود را ترک کنند و آنها که سیگاری نیستند نسبت به آن موضع ضدسیگار بگیرند چرا که داشتن این حالت و نگرش منفی نسبت به سیگار بسیار موثر است.

حسامی تصریح کرد: آمار رسمی مصرف سیگار در کشور مربوط به سال 84 است که بر اساس آن 15 درصد جمعیت کشور سیگاری هستند. همچنین 26.6 درصد مردان و 4.2 درصد زنان سیگار مصرف می‌کنند که البته در مورد آمار زنان به نظر من این میزان خیلی بیشتر است چرا که بسیاری زنان شهرستانی مصرف سیگار خود را اعلام نمی‌کنند.

وی گفت: مسئله نگران کننده این است که روند رو به رشد مصرف سیگار در بین زنان سریعتر از مردان است و موضوع نگران کننده‌تر اینکه مصرف دخانیات در بین دختران جوان در حال افزایش است.

معاون درمان مرکز تحقیقات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بر اساس آماری که در سال 2007 روی دانش‌آموزان کشور انجام شده مشخص شد 6.1 درصد دختران سیگار می‌کشند که در دختران دبیرستانی این میزان 8.4 درصد بود. این آمار در پسران دبیرستانی 13.1 درصد بود.

وی گفت: از طرفی در سال 2004 یعنی 3 سال قبل از این مطالعه نیز مطالعه‌ای روی دبیرستان‌های تهران انجام شد که بر اساس آن مشخص شد 1.5 درصد دختران دبیرستانی و 6.6 درصد پسران دبیرستانی سیگار می‌کشند که این موضوع روند رو به رشد مصرف سیگار در بین دختران را نشان می‌دهد که طی این ۳ سال مصرف حدوداً 6 برابر شده است.

حسامی خاطرنشان کرد: نگران کننده‌تر این است که این افزایش شیوع مصرف بیشتر در سنین 15 تا 24 سالگی اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha