سلامت نیوز: رئیس جامعه دندانسازان ایران با انتقاد از روشن نبودن جایگاه واقعی دندانسازان و لابراتوارهای دندانسازی در جامعه گفت: بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی، برای دریافت خدمات دندانپزشکی به لابراتوارهای دندانسازی مراجعه می کنند. این در حالیست که مسئولیت لابراتوارهای دندانسازی ساخت پروتزهای دندانی است و نه ارایه خدمات دندانپزشکی.

حسین چاقری که به مناسبت برپایی بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان که از روز چهارشنبه چهارم آبان ماه در تهران آغاز  به کار می کند، سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: هر چند برخی لابراتوارهای فاقد مجوز به امور درمانی می پردازند که این اقدام مورد اعتراض جامعه دندانسازان ایران نیز هست، اما متاسفانه برخی رسانه ها به ویژه صدا و سیما به جای آشنایی مردم با نحوه فعالیت لابراتوارهای دندانسازی، تنها زمانی در مورد فعالیت این لابراتوارها اطلاع رسانی می کند که لابراتواری وارد حیطه درمان شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه آشنایی مردم با فعالیت لابراتوارهای دندانسازی سبب می شود که آنان از دندانپزشکان کار با کیفیت را از طریق انتخاب لابراتوار مجاز خواستار شوند، تصریح کرد: پروتزهای دندانی زمانی با موفقیت در دهان بیمار قرار می گیرد که دندانپزشک و تکنسین به عنوان ارایه دهنده خدمات دندانسازی از تبحر لازم برخوردار باشند و از سوی دیگر بیمار نیز به عنوان دریافت کننده خدمات درمانی استاندارد، از حقوق خود آگاه باشد.

چاقری ادامه داد: هر چند رشته پروتزهای دندانی طی سال های اخیر از نظر تکنولوژی، تجهیزات و مواد مصرفی جدید، رشد چشمگیری داشته، اما صرف نظر از معدود لابراتوارهای دندانسازی استاندارد در شهرهای بزرگ کشور، لابراتوارهای دندانسازی در کشور از وضعیت عقب مانده ای رنج می برد.

وی تجهیزات و تکنیک های قدیمی را که در لابراتوارها به کار گرفته می شود در کنار آشنایی نداشتن دندانسازان با دانش روز از مهم ترین عوامل این عقب ماندگی برشمرد و گفت: با طرح ساماندهی لابراتوارهای دندانسازی امید می رود، شاهد رشد رشته دندانسازی در کشور باشیم.

رئیس هیات مدیره جامعه دندانسازان ایران، یکی از اهداف برپایی کنگره های سالانه جامعه دندانسازان ایران را که امسال بیستمین آن بر پا می شود، آشنایی دندانسازان کشور با یافته های نو این رشته عنوان کرد وگفت: تجربه طی سال های گذشته نشان داده ، شرکت کنندگان، بسیاری از مهارت های آموزش دیده در این کنگره ها را با خود به لابراتوارهایشان در اقصی نقاط کشور برده اند که همین امر تا حدی سبب اعتلای رشته دندانسازی شده است.

وی افزود: با وجود ارتقای رشته پروتز دندان از کاردانی به کارشناسی، پیشرفت های تکنولوژیک در  این رشته بیانگر آن است که امروزه کارشناسی نیز پاسخگوی این رشته نبوده، ضروری است برای مقاطع بالاتر رشته پروتز برنامه ریزی شود.

چاقری، ارایه پروتزهای دندانی با کیفیت را حاصل تعامل هر چه بیشتر دو بخش کلینیکی و لابراتواری دانست و اظهار داشت: هر چه تعامل این دو گروه بیشتر باشد، درمان موفق تری ارایه خواهد شد.

وی ادامه داد: حضور دندانپزشکان در کنگره های پروتز زمینه ساز تعامل هر چه بیشتر این دو گروه را فراهم خواهد کرد و کنگره امسال برای نخستین بار اعضای انجمن دندانپزشکان  عمومی کشور با دندانسازان به طور مشترک آموزش های عملی خواهند دید.

گفتنی است، بیستمین کنگره علمی سالانه پروتز دندان با حضور میهمانانی از کشورهای آلمان، سوئد، مصر و سوریه 4 تا 6 آبان ماه امسال در مجموعه تلاش تهران برپا می شود.

       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha