سلامت نیوز: رئیس دانشکده طب سنتی گفت: وزارت بهداشت درخواست تهیه دارونامه‌ای با ۳۰۰ قلم دارو را داده که در صورت تدوین نخستین فهرست داروهای سنتی کشور هم خواهد بود.

محمدرضا شمس اردکانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با راه‌اندازی دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران و راه‌اندازی رشته‌های داروسازی سنتی و طب سنتی در دانشگاه‌های مختلف کشور امیدواریم شاهد پیشرفت روزافزون این رشته باشیم.

شمس اردکانی افزود: همچنین برخی رشته‌ها مانند تغذیه در طب سنتی، پرستاری و اعمال یداوی در طب سنتی در مقطع کارشناسی ارشد و PhD مجوزش را از وزارت بهداشت بگیریم و راه‌اندازی کنیم. بالطبع ما برای این کار درمانگاه‌هایی را هم در دانشگاه تهران تأسیس کردیم و اکنون ۵ درمانگاه طب سنتی داریم.

وی تصریح کرد: در دانشکده طب سنتی فعالیت‌هایی اعم از آموزش  و پژوهش را برعهده داریم. بخش خدمات هم فعال است و در بخش خدمات همچنان ترویج و توسعه (حفظ الصحه) نگهداری سلامت مردم انجام می شود که چگونه سلامت خود را حفظ کنند و سعی می‌کنیم از داروهای فرآورده‌های سنتی برای درمان تجویز کنیم.

شمس اردکانی افزود: چیزی که مهم است این است که 100درصد مواد اولیه و تجهیزات این طب از امکانات و تجهیزات داخلی استفاده می‌شود خصوصاً امسال که سال جهاد اقتصادی است با استفاده صحیح از داروها و نظام سلامت که بخشی از آن بیمه هست. می‌تواند کارگشا باشد و امیدواریم مردم بتوانند این گونه داروها را با استفاده از خدمات تکمیلی مانند بیمه استفاده کنند.

وی تصریح کرد: رئیس جمهوری نیز دستور داده است که فرآورده‌های داروهای سنتی و گیاهی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند بنابراین انتظار ما از سازمان‌های مؤثر و شورای عالی بیمه این هست که یک اعمال نظری کرده و با توجه خاص بر این داروها نگاه کنند.

شمس اردکانی خاطرنشان کرد: فناوری بسیار پیچیده‌ای در داروهای سنتی وجود دارد که با این فناوری‌ها می‌توانیم حرف‌های جدیدی در دنیا داشته باشیم. در حال حاضر وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی تهران سفارش تهیه دارونامه‌ای با ۳۰۰ قلم دارو داده است که می‌توانیم بگوییم نخستین فهرست دارویی سنتی کشور هم خواهد بود. اکنون در حال حاضر حدود ۱۰۰ قلم داروی سنتی در داروخانه‌های طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha