سلامت نیوز: حكم تخلیه ساختمان «موسسه عصای سفید» تنها موسسه خیریه مربوط به نابینایان شهر تهران در محله یوسف‌آباد چند روزی است صادر شده و خریدار این بنای خیریه مترصد تخلیه آن برای تخریب و نوسازی آن است.

ایران بیش از یك میلیون نابینا دارد، اگرچه آماری در دست نیست اما بی‌تردید تعداد زیادی از آنها در تهران 12میلیون نفری زندگی می‌كنند، اما با این حال تعداد مراكز مربوط به آموزش، سرگرمی و تفریح آنها از تعداد انگشتان یك دست هم كمتر است.

در خیابان شماره 11 یوسف‌آباد تهران، ساختمانی قدیمی بود با پلاك شماره 29 كه در 21‌سال گذشته یكی از اصلی‌ترین مأواهای نابینایان تهرانی بود، محلی برای آموزش توانبخشی، سرگرمی و گذران اوقات فراغت در كنار همنوعان، این ساختمان محل موسسه غیردولتی و خیریه عصای سفید است.

«موسسه استثنایی عصای سفید» در سال 69 با تلاش زنده‌یاد محمدرضا نامنی تاسیس شده و توسط هیات امنایی متشكل از هفت نفر از افراد خیر و نیكوكار اداره می‌شد. دو فعالیت عمده این موسسه، آموزش و توانبخشی است. موسسه عصای سفید تهران كلاس‌های مختلفی از جمله كلاس‌های موسیقی، زبان مقدماتی، زبان پیشرفته، كامپیوتر و اینترنت، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره عمومی، خودشناسی و... برای نابینایان و كم بینایان تهرانی برگزار می‌كرد.

 براساس اسناد موجود ساختمان وقف عام است و مورد استفاده‌اش فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه، با این حال شش‌ماه پیش وراث این ساختمان آن را به فروش رساندند و خریدار نیز در این مدت مراحل قانونی برای تخلیه موسسه و در اختیار گرفتن آن را طی كرد. حالا چند روزی است با حكم تخلیه به سراغ ساختمان آمده و می‌خواهد موسسه عصای سفید را از خانه 21‌ساله‌اش بیرون كند، نابینایان تهرانی هم كه سال‌ها به این خانه و كلاس‌های آموزشی آن عادت كرده بودند، حیران و بهت زده نگران تخلیه و تخریب خانه 20ساله‌شان هستند.

در همین رابطه خانم رزمگیر یكی از اعضای این موسسه كه چند سالی است از كلاس‌های آموزشی آن استفاده می‌كند به «شرق» گفت: «ما با شنیدن این خبر دست به كار شدیم و دست به اعتراض زدیم، به همین منظور هم 9‌نفر را به عنوان نماینده خود برای مذاكره و رساندن صدای اعتراض دوستا‌مان راهی وزارت كشور كردیم تا شاید بتوانند با چاشنی مذاكره خانه دوم‌مان را نجات دهند. مسوولان وزارت كشور از 9نماینده ما دو نفر را به حضور پذیرفتند و نتیجه كار این شد كه نامه‌ای به آنها داده شد برای مراجعه به مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران برای رسیدگی. نمی‌دانیم چه می‌شود، فقط امیدواریم نتیجه این مذاكره‌ها و اعتراض‌ها و نامه‌ای كه به ما دادند نجات این خانه باشد، چون ما جز این ساختمان هیچ محل دیگری برای دور هم جمع شدن و توانبخشی و آموزش نداریم.»همان‌طور كه این عضو موسسه گفته اعضای عصای سفید ایران حالا چشم امید و انتظارشان به شورای شهر است، آیا مهدی چمران و تلاش‌های نمایندگان‌شان می‌تواند ساختمان قدیمی خیابان شماره 11 یوسف‌آباد تهران را از تخریب و تخلیه نجات دهد.

 موسسه خیریه عصای سفید تهران شاخه‌ای از ان.جی.اوی جهانی عصای سفید وابسته به سازمان ملل است كه در همه كشورهای جهان فعالیت‌های خیریه و توانبخشی به نفع نابینایان و كم بینایان انجام می‌دهد. برخی از استادان این موسسه برای آموزش به داوطلبان آن هیچ‌گونه دستمزدی دریافت نمی‌كنند و «موسسه عصای سفید» همیشه تلاش می‌كرده علاوه بر نابینایان تهرانی نابینایان كل كشور را نیز پوشش دهد. همه ساله در 23 مهر، روز جهانی عصای سفید نیز همایش ویژه‌ای به همین مناسبت برگزار می‌شود. با وجود جمیعت بالای یك میلیونی نابینایان در ایران متاسفانه این قشر از كمترین امكانات، خدمات رفاهی و شهری مورد نیاز برخوردار نیستند.

نداشتن امكانات ورزشی و رفت‌و‌آمد از جمله عمده‌ترین مشكلات نابینایان است. علاوه بر این نابینایان ایرانی هیچ‌گونه امكانات ورزشی، پارك، مجتمع‌های بزرگ تفریحی مناسب خود را نیز ندارند. این را بگذارید در كنار نگاه ترحم‌برانگیز و گاه تحقیر‌آمیز برخی شهروندان به این افراد. بی‌تردید وجود این موسسه و خدماتی كه به نابینایان ارایه می‌كرد، یكی از اصلی‌ترین شانس‌ها و امیدهای آنها برای گذران زندگی است. نابینایان امیدوارند این تنها شانس‌شان در كشور برای دور هم جمع‌شدن و توانبخشی و آموزش از دست نرود.

منبع: روزنامه شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha