سه‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 35656
سلامت نیوز: یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: افرادی که پوست و موی روشن دارند و افرادی که استخوابندی و جثه کوچکتری دارند بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

اعظم امینی در همایش همایش مراقبت‌های پیشگیرانه در یائسگی و پوکی استخوان در بوشهر اظهار داشت: هورمون‌های جنسی نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارند بنابراین هر عاملی از جمله یائسگی که موجب کم شدن این هورمون‌ها شود پوکی استخوان را تسریع می‌کند.

وی یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده پوکی استخوان را نژاد آسیایی و جثه بدنی دانست و گفت: افرادی که پوست و موی روشن دارند و افرادی که استخوان‌بندی و جثه کوچکتری دارند بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند.

دکتر امینی، بیماری‌های همراه مانند بیماری‌های مزمن کبد و کلیه، دیابت نوع 1، افزایش هورمون تیروئید و پاراتیروئید، اختلالات هورمون‌های جنسی، مصرف داروها، ورزش و فعالیت بدنی، رژیم غذایی، مصرف دخانیات و الکل را از جمله دیگر عوامل ایجاد کننده پوکی استخوان ذکر کرد.

وی با بیان اینکه حدود 5 درصد زمین خوردگی‌ها منجر به شکستگی می‌شوند، گفت: استخوان‌هایی که استحکام کافی برای حفظ تعادل بدن را نداشته باشند براحتی متعاقب نیروهای جزیی مثل زمین خوردن و یا سقوط از پله دچار شکستگی می‌شوند به همین دلیل است که شایع‌ترین شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان سقوط و زمین خوردن است.

امینی گفت: با توجه به کم بودن توده استخوان و پدیده یائسگی در زنان، پوکی استخوان در این قشر شایعتر و نسبت به سرطان‌های رحم و سینه برای بانوان خطرناکتر است.

وی افزود: به همین علت پیشگیری از مبتلا شدن به این عارضه بسیار بهتر از درمان است چون درمان این پدیده در سن بزرگسالی برای فرد و جامعه بسیار سخت است.

فوق تخصص روماتولوژی اضافه کرد: با بالا رفتن سن، تراکم استخوان در هر دو جنس بتدریج روبه کاهش می‌گذارد طوری که از حدود 40سالگی نیم تا یک درصد در سال کمتر می‌شود.

دکتر امینی یادآور شد: عواملی مثل موانع محیطی، نور کم، اختلال بینایی، فراموشی، استفاده از داروهای خواب آور در افزایش احتمال سقوط و شکستگی نقش دارند.

وی اضافه کرد: رعایت رژیم غذایی، ترک مصرف دخانیات و فعالیت بدنی مناسب از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

فوق تخصص روماتولوژی تصریح کرد: داروهای موثر در افزایش توده استخوان باید با تجویز پزشک مصرف شوند و در صورت نیاز به این داروها آنها را مطابق دستور دارویی و به طور مستمر باید استفاده شود.

وی در مورد توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان نیز گفت: غلات، لبنیات، حبوبات، سبزی، ماهی و میوه را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

دکتر امینی افزود: مصرف روزانه سه لیوان شیر یا ماست کم چرب یا دو قطعه پنیر به جای هر لیوان شیر می‌توان کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین کرده و به سلامت استخوان‌ها کمک کند.

وی با بیان اینکه ماهی‌ها، جگر و تخم مرغ منابع غذایی حاوی ویتامین د هستند باید ازاین مواد در برنامه هفتگی غذایی استفاده شود، یادآورشد: از مصرف نوشابه یا قهوه خودداری و دوغ کم نمک جایگزین آن شود و علاوه بر آن نیز روزانه شش تا هشت لیوان آب مصرف شود.

زهرا عرفان مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هم گفت: سلامت مادران و دختران از برنامه‌های مهم این دفتر است و سعی شده با برگزاری همایش‌های علمی و تخصصی ریشه‌های سلامتی را در بین خانواده‌ها معرفی کنیم.

دکتر احمدی‌، متخصص زنان و زایمان نیز در ارتباط با علایم و عوارض یائسگی و زمان بروز آن گفت: با جایگزینی هورمون‌ها، می‌توان علایم یائسگی را کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha