سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت با غیرواقعی خواندن آمار عفونتهای بیمارستانی، گفت: پرسنل خطاها را به دلیل ترس از مجازات گزارش نمی‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر حسن امامی رضوی روز شنبه در سمینار آموزشی استقرار نظام مراقبت از خون در ایران که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در نظام ارائه خدمات سلامت به لحاظ کمی توسعه قابل توجهی در میزان دسترسی مردم به این خدمات داشته‌ایم اما به دنبال این هستیم که کیفیت را نیز گسترش دهیم.

وی با عنوان این مطلب که در ارتقای کیفیت خدمات باید به دنبال اثربخشی و مفید بودن خدمات درمانی باشیم، افزود: در ارائه این خدمات مفید و اثربخش، یک سری عوارض هم پیش‌بینی شده است زیرا امکان خطا توسط انسان وجود دارد. در همین راستا "ارزیابی عملکرد یا نظام گزارش‌دهی" به استانداردهایی توجه دارد که در نظام مراقبت و ارزیابی عملکرد به نظام مراقبت از خون تاکید شده است.
امامی رضوی ضمن اشاره به این مطلب که نظام مراقبت و برنامه حاکمیت خدمات بالینی در حوزه ستادی وزارت بهداشت تعریف شده است، گفت: امروز کارهای خوبی در زمینه ارتقای حاکمیت خدمات بالینی انجام شده است. درسال 88 و 89 آموزشهای لازم به روسای بیمارستانها در این خصوص داده شد و امسال نیز به دنبال اجرایی شدن آن هستیم.
 
وی، هدف اصلی حاکمیت خدمات بالینی را سلامت مردم دانشت و افزود: اگر به مدلهای مختلف در دنیا توجه کنیم می‌بینیم که یکی از پایه‌های اصلی این بحث مدیریت خطر یا ایمنی بیمار است. نظام مراقبت از تزریق خون نیز زیرمجموعه همین بحث مدیریت از خطر قرار می‌گیرد. تمرکز در طرح مراقبت از خون نیز مدیریت خطر است تا کمترین عارضه را در این خصوص برای بیمار داشته باشیم.
 
معاون وزیر بهداشت با بیان این مطلب که برای سنجش اجرای طرحهایی از این دست سالهاست مکانیزمهای مختلف مورد توجه بوده است، گفت: به عنوان مثال کمیته مرگ و میر، کمیته عفونت و کمیته انتقال خون را در بیمارستانها داریم اما در نهایت در ارزیابی و خروجی حاصل از برنامه‌های کمیته‌ها به توفیقات قابل توجهی دست نیافتیم که لازم است در این خصوص آسیب‌ شناسی صورت پذیرد.
 
وی افزود: ما به اصولی که باید در این بخشها رعایت شود کم ‌توجهی می‌کنیم. به عنوان مثال به پرسنل خود آموزش نمی‌دهیم و مسلم است که از فرد آموزش ندیده نمی‌توان انتظار داشت یا اینکه آمار عفونتهای بیمارستانی ما طبق بررسیها و شواهد باید حدود 10 درصد باشد ولی آماری که در این خصوص وجود دارد به یک یا دو درصد می‌رسد و علت این تفاوت عدم گزارش است. زیرا پرسنل خطاها را به دلیل ترس از مجازات گزارش نمی‌کند در حالی که گزارش خطا باید مورد تشویق قرار بگیرد. اگر گزارش دهی خوب باشد علت خطاها به راحتی مشخص و نمایان می‌شود.
 
امامی رضوی در ادامه در خصوص طرح مراقبت از خون افزود: نظامهای کنترلی باید در تزریق خون اشتباه تمرکز کنند زیرا حتی یک خطا هم برای ما قابل دفاع نیست. همکاری سازمان انتقال خون با دانشگاهها باعث شده این سیستم در 50 بیمارستان مستقر شود.
 
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: انتظار داریم درسال 91 شاخصهای مربوط به این طرح به صورت کشوری مورد رصد قرار بگیرد.
 
وی همچنین به برنامه ایمنی بیمار اشاره کرد و گفت: 10 بیمارستان را برای اجرای این طرح انتخاب کردیم. این طرح 14 پایه دارد که یکی از آنها تزریق و انتقال خون است. هم اکنون بیمارستانهای زیادی داوطلب اجرای برنامه ایمنی بیمار هستند.
 
وی در پایان عنوان کرد: استانداردهای اعتباربخشی از سال 91 ملاک ارزیابی بیمارستانها قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha