سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، به نقش موثر یادگیری مهارت‌های زندگی به نوجوانان در جلوگیری از گرایش آنان به اعتیاد تاكید كرد و گفت: هر چقدر آگاهی فرد از مهارت‌های مقابله با مشكلات و حل مسایل بیشتر باشد كمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد قرار می‌گیرد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، جواد علاقبند راد افزود: گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد از عوامل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، ژنتیكی و بیولوژیكی برخوردار است.

وی اظهار داشت: از عوامل اجتماعی می‌توان به فقر، تغییر ارزش‌ها، كمرنگ شدن روابط فرزندان با والدین، استقلال‌طلبی فرزندان و نفوذ همسالان در آنان اشاره كرد و این موارد در فردی كه استعداد بیولوژیكی و ژنتیكی دارد و دسترسی به مواد نیز برایش فراهم است، می‌تواند زمینه‌ اعتیاد وی را فراهم كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: دوره نوجوانی از یك طرف فرصتی است تا فرد بتواند آمادگی لازم را جهت رشد و سازندگی خود و موثر واقع شدن در جامعه كسب كند و در حقیقت بتواند در دوره‌های نوجوانی و بزرگسالی شیوه‌های درست مدیریت را در زندگی خود به كار بندد و از طرف دیگر این دوره می‌تواند خطرآفرین هم باشد، در واقع عدم فراگرفتن مهارت‌های زندگی، نوجوان را مستعد مصرف مواد مخدر و اعتیاد خواهد كرد.

علاقبند راد تصریح كرد راهكارهای پیشگیرانه همچون آموزش مهارت‌های اجتماعی و زندگی، نه گفتن و تحت تاثیر قرار نگرفتن از سوی همسالان باید از دوره كودكی و نوجوانی به فرد آموخته شود.

به گفته وی، برگزاری كارگاه‌های آموزشی در خصوص مداخلات درمانی اعتیاد برای نوجوانان می‌تواند موثرترین و مهم‌ترین گام در شناخت اعتیاد در نوجوانان و درمان آن باشد و این شناخت برای درمانگران به دلیل رسیدن به یك مدل درمانی موفق در این زمینه می‌تواند بهترین راهكار باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: اعتیاد پدیده‌ای است كه فرد را در دوره بزرگسالی از مواجهه با استرس‌ها و موقعیت‌های جدید درمانده و عاجز می‌كند و هر چقدر آگاهی این فرد از مهارت‌های مقابله با مشكلات و حل مسایل بیشتر باشد كمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد قرار خواهد گرفت.

علاقبند راد تاكید كرد آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان در جلوگیری از گرایش آنان به اعتیاد و موادمخدر بسیار مثمرثمر خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینكه نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد و یا درمان آن در فرزندان نقش بسیار مهمی دارد، یادآور شد: عمده‌ترین نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندانشان، نظارت منطقی و موثر است.

علاقبند راد تصریح كرد بدون نظارت و انضباط درست هیچ خانواده‌ای نه تنها نمی‌تواند فرزند خوب و موفقی را تربیت كند بلكه ممكن است وی را در معرض خطر اعتیاد هم قرار دهد.

وی با بیان اینكه رها كردن فرزند به حال خود و بی‌توجهی به خواسته‌های وی و همچنین سخت‌گیری و انضباط بدون منطق، نظارت‌ موثری از سوی والدین نیست، افزود: والدین باید در عین آنكه نقش حمایتی از فرزندان خود دارند، همواره در كنار آنان و شنوای سخنانشان باشند و این مهم‌ترین پیامی است كه می‌توان به والدین داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha