سلامت نیوز: یك متخصص كودكان با بیان این كه كم ‌مویی كودكان می‌تواند علل متعددی داشته باشد، گفت: با توجه به اینكه سوء‌تغذیه یكی از علل عمده كم‌ مویی در كودكان است بنابراین كمبود پروتئین و ویتامین مهم‌ترین بخش تغذیه كودكان در رشد مو محسوب می‌شود.

بهرام اجلی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که جگر گوساله، جوانه گندم، تخم‌مرغ، شیر، ماهی و حبوبات، منابع كاملی از پروتئین‌ها به ‌شمار می‌روند، یادآور شد: در میان خانواده ویتامین‌ها، ویتامین‌های C‌، E و A و ید از اهمیت بیشتری در رشد موی كودكان برخوردارند.

وی، شلغم، كلم و بادام‌زمینی را ذخایر ارزشمند ید دانست و گفت: سبزیجات و میوه‌جات، آجیل و دانه‌های خوراكی نیز دارای ویتامین‌های C‌، E و A هستند.

اجلی با بیان اینكه مواد ‌معدنی مانند سیلیس، كلسیم و آهن از جمله مواردی هستند كه مانع از ریزش مو می‌شوند، اظهار كرد: سیلیس در جو خام، پوست سیب‌زمینی، فلفل سبز، خیار و جوانه حبوبات به وفور یافت می‌شود.

وی، برگه میوه‌ها، آب آلبالو، جگر، گوشت، اسفناج، تخم‌مرغ، خرما و كشمش را از منابع غنی آهن برشمرد و اظهار كرد: شیر نیز به‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین كلسیم در بدن افراد محسوب می‌شود.

این متخصص، در ادامه بررسی روند كم‌ مویی كودكان، وسواس كندن مو، استرس و دلواپسی، كم‌خوابی، شیمی ‌درمانی و بیماری‌های سیستم ایمنی را از دیگر علل كم ‌مویی و یا كچلی كودكان عنوان كرد و گفت: در كچلی معروف به آلوپشی‌آرآتا موضعی كه ریزش مو به صورت مقطعی در ناحیه سر و یا ابرو بروز می‌كند، انگل‌ها و یا كمبود ویتامین علت بروز عنوان شده است كه با تغذیه مطلوب جایگزین می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه این بیماری موجب ریزش همه موهای بدن شود، غیر‌قابل بازگشت است.

اجلی، ریزش اولیه موی نوزادان را طبیعی دانست و افزود: در شیرخواران نیز ضعیف بودن ریشه موی ناحیه پشت سر به علت سایش با بالش دچار ریزش می‌شود كه این موضوع نیز قابل بازگشت است.

این متخصص، عفونت‌ها و قارچ‌ها را از دیگر عوامل ریزش موضعی مو عنوان كرد و یادآور شد: در این شرایط، درمان سریع و به‌موقع، مشكل را برطرف می‌كند و تأخیر در درمان ممكن است كه كچلی موضعی را به ‌دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha