سلامت نیوز : شاید تعداد بسیار کمی از مردم از فواید مصرف شیر باخبر نباشند، گرچه در کشور ما مصرف نوشیدنی‌های مضری مانند نوشابه بسیار پرطرفدارتر از مصرف شیر است، اما با شروع توزیع رایگان شیر در مدارس، نقطه‌ امیدی در دل کار‌شناسان تغذیه و کسانی که بر مصرف آن بسیار تاکید داشتند، روشن شد. امیدی که اکنون با حذف یارانه‌های رایگان شیر درمدارس، کم​کم رو به خاموشی است.

به گزارش سینانیوز، از طرفی بدهی ۵۰ میلیارد تومانی دولت بابت توزیع شیر رایگان در مدارس طی سال گذشته تحصیلی و از طرفی مشخص نبودن اعتبار اختصاصی برای توزیع رایگان شیر بین دانش آموزان، همچنان به نگرانی‌ها و نارضایتی‌های کار‌شناسان تغذیه کشور می‌افزاید. کارشناسانی که عدم دانش عمومی در مورد مصرف شیر در بین خانواده‌های ایرانی را از عدم توزیع رایگان شیر در مدارس مخرب‌تر می‌دانند.
توزیع شیر رایگان در بین دانش​آموزان، اقدامی ضروری
چند سالی می‌شود که توزیع رایگان شیر در مدارس شروع شده است. طرحی که بسیاری از کار‌شناسان تغذیه کشور از طرفداران پروپا قرص آن هستند. کمی مصرف شیر در بین خانواده‌های ایرانی مخصوصا در بین کودکان و نوجوانان، سبب شد سیاست‌گذاران کلان کشور، طرح توزیع شیر در مدارس ایران را برای افزایش مصرف آن در بین دانش آموزان و اصلاح الگوهای تغذیه‌ای در بین خانواده‌ها، به اجرا درآورند. بر مبنای این طرح، هر دانش‌آموز باید در طول یک سال تحصیلی ۷۰ نوبت شیر ۲۰۰سی‌سی دریافت کند. اما این موضوع از جایی پرسرو صدا شد که با شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها، طرح توزیع رایگان شیر در بین مدارس نیز بلاتکلیف ماند. به‌طوری‌که در سال گذشته برای توزیع شیر رایگان در مدارس کشور، ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که تنها حدود نیمی از آن تامین شد و بدهی ۵۰ میلیارد تومانی دولت را در پی داشت و به دنبالش توزیع شیر رایگان در بین دانش آموزان با تعلل و بلاتکلیفی مواجه شد.
دکتر اکبر رنجبرزاده، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها نباید بر توزیع شیر رایگان در بین مدارس تاثیر بگذارد به سینانیوز گفت: «توزیع شیر رایگان در بین دانش آموزان از اقدامات ضروری است که کمیسیون بهداشت بسیار بر آن تاکید دارد. مخصوصا این اقدام در شهرستان‌ها بیشتر مورد نیاز است. بنابراین هدفمندی یارانه‌ها نباید مانع سیستم‌های اجرایی در حوزه توزیع شیر در بین دانش آموزان شود.»
فرهنگ‌سازی، بهتر از توزیع رایگان شیر در مدارس است
از طرفی بسیاری از کار‌شناسان تغذیه کشور، توزیع رایگان شیر در مدارس را بهترین راه برای بهبود وضعیت تغذیه دانش آموزان به خصوص کودکان نمی‌دانند. این راهکار از آنجا خیلی مفید و ضروری شناخته می‌شود که عمده کودکان کشورمان از شیر به عنوان نوشیدنی روزانه خود استفاده نمی‌کنند. اما دکتر احمدرضا درستی، رئیس انستیتو تغذیه ایران و متخصص تغذیه، یکی از همین کار‌شناسان است که بر فرهنگ‌سازی در مورد مصرف شیر در بین دانش آموزان تاکید کرده و به سینانیوز می​گوید: «بسیاری از مردم هستند که پول دارند اما از دانش، بهره‌ای نبرده‌اند و بسیاری نیز برعکس. اینکه افراد چگونه بهترین روش را برای بهبود تغذیه خود در پیش بگیرند بستگی زیادی به دانش خود مردم دارد. حتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، مدارس، وظیفه توزیع شیر در بین دانش آموزان را به عهده ندارند. اما مردم این کشور‌ها به ارزش مصرف شیر آگاه هستند و به جای اینکه پول خودشان را برای خرید پیتزا و کالباس خرج کنند، آن را صرف مواد مغذی‌ای مانند شیر می‌کنند.»
وی ادامه داد: «وقتی در کشور ما با وجود تذکرهای فراوان، مصرف نوشابه‌های گازدار چند برابر مصرف شیر است، دیگر جای هیچ حرفی نمی‌ماند. اگر والدین دانش آموزان، هنگامی که فرزندانشان را راهی مدرسه می‌کنند، به جای گذاشتن چیپس و پفک در کیف آن‌ها، شیر را جایگزین آن‌ها کنند، دیگر با قطع شدن توزیع شیر در مدارس، شاهد افزایش نگرانی‌ها نخواهیم بود.»
رئیس انستیتو تغذیه ایران، با بیان اینکه با وجود کمبود دانش در زمینه مصرف شیر، توزیع رایگان شیر در مدارس اقدام مفیدی بوده است، افزود: «به نظر من اولین حرف را دانش و تجربیات رفتاری مردم می‌زند، این وضعیت در بین روستاییان کشور هم وجود دارد. با اینکه در روستا شیر طبیعی به وفور یافت می‌شود، اما درصد استفاده از آن زیاد نیست. اما وقتی این دانش وجود ندارد، توزیع رایگان شیر در مدارس شایسته تقدیر است که قطع آن مشکل را چند برابر می‌کند.»
شیرهای ناخالص، برای سلامتی مضر نیستند
در حالی‌که بسیاری از مردم، خوردن شیرهای ناخالص را برای سلامتی مضر می‌دانند، بسیاری از متخصصین تغذیه شیرهایی که با آب​پنیر و یا شیرخشک تهیه می‌شوند را برای سلامتی مضر نمی‌دانند. این در حالی است که چندی پیش دکتر محمد شانه​ساز، معاون سازمان غذا و دارو، درباره برخی شیرهای موجود در بازار که حتی یک قطره شیر هم نداشته‌اند، هشدار داده بود. دکتر درستی درباره چگونگی تولید شیر گفت: «اگر در تولید شیر کشور، از آب​پنیر و یا شیرخشک استفاده شود، هیچ جای نگرانی ندارد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند اگر از شیر خشک در تولید شیر استفاده شود، حتما مضر است. در حالی‌که از نظر علم تغذیه هیچ اشکالی ندارد و حتی مقوی نیز می‌تواند باشد.»
وی ادامه داد: «همچنین بسیاری از مردم شیرهای استریل شده را که از آن‌ها در مدت زمان طولانی​تری می‌توان استفاده کرد، برای سلامتی مفید نمی‌دانند، در حالی‌که شیرهای استریل شده برای سلامتی بسیار مفید‌تر از شیرهای معمولی هستند. پس در این زمینه نیز هیچ جای نگرانی وجود ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha