چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 35687

پژوهشگران نروژی بر این باورند که سندرم خستگی مزمن که «ME» نیز نامیده می‌شود بر اثر ضعف سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود.

سلامت نیوز :پژوهشگران نروژی بر این باورند که سندرم خستگی مزمن که «ME» نیز نامیده می‌شود بر اثر ضعف سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود.
بر اساس یک مطالعه کوچک در «پلوس وان»، افراد مبتلا به «ME» که داروی ضد سرطان «Rituximab» (که برای فعال سازی سیستم ایمنی بدن مفید است) را مصرف می‌کردند تا حدودی بهبود یافته بودند.
پزشکان برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ به فردی برخوردند که هم مبتلا به سرطان خون و هم مبتلا به «ME» بود. وی پس از مصرف داروهای ضد سرطان به مدت ۵ ماه، دیگر نشانه‌ای از «ME» نداشت.
طبق این مطالعه جدید که در دانشگاه بیمارستان Haukeland انجام شد ۳۰ بیمار مبتلا به «ME» مورد آزمایش قرار گرفتند. نیمی از این افراد دارو «Rituximab» دریافت کرده بودند و ۶۷ درصدشان بهبود یافته بودند در حالی‌که تنها ۱۳ درصد از افرادی که دارو‌نما مصرف کرده بودند بهبود یافتند.
بیماری «ME» یک بیماری با علائم خستگی مفرط، مشکلات حافظه و تمرکز، اختلال خواب و نوسانات خلقی است.
هم اکنون ۲۵۰ هزار نفر در بریتانیا به این بیماری مبتلا هستند.
آنچه که از مفهوم «سندرم خستگی مزمن» می‌توان فهمید، خستگی است. اما این خستگی بعد از کار زیاد، اضطراب یا بی‌خوابی رخ نمی‌دهد، بلکه این خستگی از نوع شدید و خطرناک می‌باشد و با استراحت داشتن و انجام فعالیت بدنی و ذهنی از بین نمی‌رود. این خستگی تمام بدن را احاطه کرده و فعالیت بدنی و توان فرد را کم می‌کند.
هنوز مشخص نیست که چرا این سندرم به وجود می‌آید. اما ممکن است در اثر تضعیف سیستم ایمنی یا انتقال ویروس باشد.
در بعضی مقالات آمده است که سندرم خستگی مزمن می‌تواند بعد از یک بیماری (مثلا سرماخوردگی) و یا بعد از یک فشار عصبی شدید به وجود آید.
به طور کلی افراد مبتلا به این سندرم، از افراد بیمار کمتر فعالیت می‌کنند. این بیماری موجب کاهش فعالیت‌های مختلف شغلی، شخصی، اجتماعی و تحصیلی می‌شود و عملا فرد را منزوی می‌سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha