چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 35689
سلامت نیوز :اکثر افراد چاق از عوارض ناشی از اضافه وزن ناآگاهند و نمی‌خواهند باور کنند که چاقی برای سلامت آنها خطرناک است و زندگیشان را تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا محققان به‌صورت تصادفی از ۴۵۰ بیمار که به بخش اورژانس دانشگاه فلوریدا مراجعه کرده بودند دو سوال پرسیدند: «آیا معتقدید که وزن فعلی‌تان به سلامتی شما آسیب می‌رساند؟ و آیا تا به حال یک پزشک یا متخصص بهداشت به شما گفته که اضافه وزن دارید؟»
بر اساس این مطالعه، از آن دسته که فکر می‌کردند وزنشان ناسالم است فقط ۱۹ درصد گفتند که درباره این مسئله با یک متخصص صحبت کرده‌اند که از این تعداد فقط ۳۰ درصد با این نظر متخصصین که وزنشان ناسالم است موافق بوده‌اند.
محققان همچنین شاخص توده بدنی و دور کمر آن‌ها را که مشخص کننده چربی بدن است را اندازه گرفتند. حدود ۴۷ درصد از مردان چاق و دارای اضافه وزن اعتقاد داشتند که وزنشان مشکل ساز است در حالی‌که ۵۳ درصد باقیمانده این طور فکر نمی‌کردند.
به گفته دکتر مثیو راین (Mathew Ryan) مولف این مطالعه و استاد پزشکی اورژانس در دانشگاه فلوریدا، به نظر می‌رسد زنان بیشتر از پیامدهایی که چاقی برای سلامتشان به دنبال دارد آگاهند. حدود ۶۲ درصد از زنان چاق و دارای اضافه وزن گفته‌اند که وزن آن‌ها به سلامتشان لطمه می‌زند.
وی می‌افزاید: «فقط در میان افراد چاق یا افرادی با شاخص توده بدنی ۳۰ یا بالا‌تر، حدود
حدود ۴۷ درصد از مردان چاق و دارای اضافه وزن اعتقاد داشتند که وزنشان مشکل ساز است در حالی‌که ۵۳ درصد باقیمانده این طور فکر نمی‌کردند
 ۷۰ درصد گفته‌اند که وزنشان برای سلامتی آن‌ها مضر است. هنوز از هر ۱۰ فرد چاق ۳ نفر وزنشان را تهدیدی برای سلامتی خود نمی‌دانند.»
آقای «راین» می‌گوید: «ما عوارض چاقی را به وضوح در بخش اورژانس مشاهده می‌کنیم. چاقی مستقیما به بیماری‌هایی چون فشارخون بالا، دیابت، انواع سرطان، آرتروز استخوان، بیماری صفرا، بیماری قلبی، سکته و سندروم متابولیک مرتبط است. همچنین تشدید حاد بیماری‌های مزمن نیز مشهود است.»
آقای کری گنس (Keri Gans) متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن تغذیه آمریکا می‌گوید: «این آمار نگران کننده است. مردم نیاز دارند که توسط پزشکشان در مورد عوارض چاقی و افزایش ریسک ابتلا به بیماری در صورت عدم کاهش وزن اطلاع یابند. اگر این افراد توسط پزشکشان مطلع نشوند ممکن است گمان کنند که موردی برای نگرانی وجود ندارد.»
طبق آمار «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده»، حدود ۳۹ درصد از افرادی که به بخش‌های اورژانس ایالت فلوریدا مراجعه کرده‌اند چاق بوده‌اند در حالی‌که نرخ چاقی در میان جمعیت بزرگسال در این ایالت ۶. ۲۶ درصد است.
آقای «راین» توصیه می‌کند که بیماران هنگام ترک بخش اورژانس باید به متخصصین تغذیه معرفی شوند و پزشکان باید اطمینان حاصل کنند که برای مطرح کردن موضوع با بیماران وقت می‌گذارند.
آقای «گنس» نیز با این توصیه موافق است. وی می‌گوید: «با اینکه پزشکان بخش اورژانس از لحاظ زمان در مضیقه هستند، ولی هنگامی که مراجعین بیمارند و نگران سلامتی خود هستند بهترین زمان برای تشویق آن‌ها به کاهش وزن خواهد بود.»
آقای «گنس» می‌افزاید: «متاسفانه تا هنگامی که بیمار نترسد، اتفاقی نخواهد افتاد. من از بیماران می‌پرسم که آیا باید مبتلا به دیابت شوند تا شروع به کاهش وزن کنند وبرخی از آن‌ها در کمال ناباوری می‌گویند، بله.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha