چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 35691

سلامت نیوز: همان‌گونه که می‌دانید با سرد شدن هوا آنفلوانزا شیوع بیشتری پیدا می‌کند. آنفلوانزا یک بیماری تنفسی به شدت مسری است که از طریق ترشحات تنفسی فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه و همچنین از طریق تماس با اشیای آلوده به ویروس منتشر می شود.

یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا، تقویت سیستم ایمنی مانند نوشیدن مایعات به مقدار کافی، تغذیه مناسب، سبک زندگی سالم (تغییر و اصلاح عادات معمول زندگی) است.

نوشیدن مایعات به مقدار کافی:


باید به مقدار فراوان مایعات نوشید، چون ویروس آنفلوانزا در محیط خشک بیشتر از محیط مرطوب زنده می‌ماند. در نتیجه نوشیدن مقدار کافی مایعات غشاهای مخاطی را که عامل اصلی ایمنی است، مرطوب. همچنین مصرف مایعات موجب دفع سریعتر ویروس ها از سطوح می‌شود. در واقع مصرف هر چه بیشتر مایعات البته تا حد تحمل فرد برای پیشگیری از بیماری و جلوگیری از کم آبی است.

در زمان بیماری لازم است هرچه می‌توانید مایعات گرم مانند چای، قهوه و ... بنوشید. اثر نوشیدن مایعات گرم مشابه قرقره کردن آب نمک بوده، اما به‌صورت معکوس است. با قرقره کردن ویروس از بدن خارج می شود و با نوشیدن مایعات گرم، ویروس را به داخل معده انتقال می‌دهیم که در آنجا امکان تکثیر ندارد.


تغذیه مناسب:


تغذیه نقش روز افزونی در پیشگیری و درمان بیماری دارد یک رژیم غذایی خوب می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و سیستم ایمنی قوی می‌تواند در مقابل بیماری آنفلوانزا مقابله و دفاع کند. یکی از عامل‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی آنتی اکسیدان‌ها ( آنتی اکسیدان‌ها بدن را در برابر رادیکال ها آزاد محافظت می‌کنند)است. همچنین رادیکال‌های آزاد موجب تخریب و اکسید شدن سلول‌های بدن می‌شوند و نتیجه آن جهش ژنی و کشتن سلول‌ها است. در واقع آنتی اکسیدان‌ها بدن را از گزند رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارد. در حقیقت آنتی اکسیدان ها ضد زنگ هایی هستند که به بدن و به سلول‌ها می‌زنیم.
روش های تغذیه مناسب:

عدم استفاده از فست فودها و غذاهای آماده: فست فودها و نوشیدنی‌های با شکر امکان دارد لذیذ و خوشمزه باشد ولی باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود باید از غذاهای حاوی ماده غذایی غنی و کامل مانند سیر، پیاز، چای سبز، قارچ، فلفل قرمز، نعناع، آویشن، زنجبیل، گل میخک و زیره سبز  استفاده کرد.

استفاده از میوه و سبزیجات: بیش از 100 نوع آنتی اکسیدان مرکب وجود دارد که برای تقویت سیستم ایمنی و تعمیر سلول‌های آسیب دیده بسیار سودمند است میوه های حاوی خاصیت آنتی اکسیدان شامل میوه های خانواده، مرکبات، انار، انگور، سیب، کریپ فروت و آلو است.

همه سبزیجات چارپرمثل: بروکلی، گل کلم، کلم و ...

سبزیجات برگدار سبز مثل: کدو، هویج، اسفناج و نخود فرنگی

استفاده از شیر و لبنیات:  خانواده لبنیات نظیر شیر، ماست، پنیر و ... منبع بسیار خوب کلسیم، فسفر، ویتامین گروه B مانند ریبو فلاوین، روی و اسید پانتوتنیک است.

ماست یکی از لبنیات‌های پرخاصیت است که دارای خاصیت پروبیوتیک است یعنی حاوی میکروب‌های زنده مفیدی است که با جایگزین شدن در معده و روده این اندام‌ها را از وجود باکتری‌های بیماری‌زا محافظت می‌کنند. همچنین به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کند.

 استفاده از مغزها و دانه‌ها: دانه‌های به رنگ تیره، دانه‌های کدو تنبل و آفتابگردان، آجیل‌ها به سبب داشتن عنصر روی باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند.

 استفاده از چربی‌های مفید: اسیدهای چرب ضروری نقش اصلی را در غشای سلول و عمل کرد آن ایفا می‌کنند. منابع غنی این اسیدها شامل: ماهی، روغن زیتون، روغن نارگیل، مغزها و دانه‌ها است.


الگوی زندگی مناسب:


سبک زندگی سالم شامل آن دسته از رفتارهای فردی است که فرد را در مقابل بیماری محافظت می‌کند یا خطر بیمار شدن فرد را به حداقل می‌رساند.

 ورزش: ورزش منظم و ملایم باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی مثل آنفلوانزا می‌شود. ورزش با رها سازی سلول‌های بیگانه خوار در خون و حمله به باکتری‌ها باعث کاهش دوره بیماری می‌شود.

خواب: بدن انسان در هنگام خواب سلول‌ها و بافت‌های صدمه دیده خود را ترمیم می‌کند عدم خواب کافی اثری منفی بر روی سیستم ایمنی دارد.

 استرس: استرس موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن شده و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌کند.


اقدامات پیشگیرانه


 تاجایی که می توانید استراحت کنید، دست‌های خود را چندین بار در روز با آب و صابون بشویید، هیچ‌یک از اجزاء صورت خود را لمس کنید، دو بار در روز با آب نمک ولرم قرقره کنید، سیگار نکشید زیرا آن موجب آسیب به مخاط ریه می‌شود و فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی مختلف به طور همزمان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha