سلامت نیوز: کریمی افشار، استاد دانشگاه معتقد است که فیلم‌های عاشقانه و تحریک کننده نوجوان را دستخوش هیجانات کرده، در نتیجه با خود حالت ستیز پیدا می‌کند و دچار خشونت می‌شود.

عشرت کریمی افشار، روانشناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با برنا درخصوص تاثیر و نقش رسانه جمعی در رفتار کودکان، اظهار داشت: به دلیل توجه رسانه ها به سلیقه ها و برانگیختن سلیقه ها، متاسفانه از توجه به فعالیت های فکری دور شده و به همه ابعاد رشد توجه کامل نشده است. همین مساله باعث شده برنامه ها بدون کارشناسی باشد و بیشتر به سمت جذب مخاطب سوق پیدا کند.

وی گفت: در میان رسانه ها علی الخصوص تلویزیون، به دلیل اینکه تصاویری از زندگی بزرگسالان در اختیار کودکان قرار می‌گیرد، قبل از اینکه آمادگی تمیز بین دنیای بزرگسال و کودکی را داشته باشند، درگیر مسائل گمراه کننده می‌شود. تقلید از بازیگران فیلم ها خصوصا فیلم های خارجی، همزیستی و هماهنگی نوجوان و جوان را با بزرگسالان دچار مشکل می‌کند و هماهنگی آنها را دشوار می‌سازد.

کریمی افشار به تاثیر فیلم های عاشقانه در رفتار نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: فیلم‌های عشقی، شهوت انگیز و تحریک کننده نوجوان را دستخوش هیجانات می‌کند، در نتیجه با خود حالت ستیز پیدا می‌کنند و دچار خشونت می‌شوند. اگر فیلم ها با توجه به عقاید و اعتقادات مذهبی، سنن و آداب و رسوم محلی و سطح فرهنگی به خصوص توجه به گروه های سنی به دقت هدایت شوند و طراحی شوند، مسلماً تاثیر مثبت و سازنده ای خواهند داشت.

این روانشناس به نکاتی برای هدایت کردن مثبت تلویزیون در زندگی کودکان توسط والدین اشاره کرد و ادامه داد: خانواده ها باید نقش فعالی در کمک به کودکان در سمع و درک آنچه در تلویزیون می‌بینند، داشته باشند. والدین باید به کودکان خود این حقیقت را یاد دهند که مضامین داستان‌ها و فیلم ها و برنامه های تلویزیون واقعیت نداشته و هر آنچه که در صفحه تلویزیون مشاهده می‌کنند واقعی نیست و نباید آن را با معیار واقعیت بسنجند.

محدود کردن ساعت‌هایی که کودکان تلویزیون مشاهده می‌کنند، از نکات حائز اهمیتی بود که کریمی از آن نام برد. وی در خاتمه اضافه کرد: باید سازندگان برنامه‌های رسانه‌های تصویری، متخصص اهل فن، روانشناس، جامعه شناس، کارشناس علوم تربیتی و مسائل مذهبی باشند که برنامه‌هایی که به مخاطبان ارائه می‌شود، برنامه‌هایی باشد که تاثیر مفید بگذارد، زیرا کودکان از تلویزیون تاثیرپذیری را خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha