سلامت نیوز: مدیر پژوهشی مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی اداره سرطان وزارت بهداشت در سال 1387 بیش از 9 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پستان تشخیص داده شد كه بیشتر مبتلایان 40 تا 49 ساله بوند.

دكتر مریم خیام‌زاده در گفت وگو با ایسنا، افزود: بیشترین میزان تشخیص موارد جدید ابتلا به سرطان پستان در استان تهران بوده است که با توجه به جمعیت این استان، این آمار قابل پیش‌بینی بود.

وی در ادامه به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان انجام ماموگرافی یك ضرورت برای زنان است، تاكید كرد: این كار باعث تشخیص زودرس سرطان پستان و درمان آن می‌شود اما برخی از زنان به علت تحت فشار بودن پستان هنگام انجام ماموگرافی از انجام این آزمایش خودداری می‌كنند این در حالیست كه درد ناشی از ماموگرافی در مقایسه با درد زایمان بسیار كمتر است. از سوی دیگر تشخیص زودرس سرطان پستان از تحمیل شدن هزینه‌های روحی، اجتماعی، اقتصادی برخانواده و جامعه پیشگیری می‌كند بنابراین لازم است زنان از انجام ماموگرافی سرباز نزنند.

مدیر پژوهشی مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره ضرورت غربالگری سراسری سرطان پستان گفت: لازم است كه مطالعاتی درباره هزینه و اثربخشی غربالگری سرطان پستان و میزان زنان در معرض خطر ابتلا به این بیماری انجام شود علاوه بر آن ضروریست مشخص شود كه آیا دستگاه‌های ماموگرافی كافی برای غربالگری سراسری سرطان پستان وجود دارد و آیا دقت نتایج به دست آمده از این دستگاه‌ها به‌طور مرتب بررسی می‌شود یا نه؟

خیام‌زاده در پایان درباره اقداماتی كه زنان برای اطمینان از سلامت پستانهای خود می‌توانند انجام دهند، گفت: لازم است آنان از سن 20 سالگی، ماهانه پستان‌های خود را معاینه كنند و بهترین زمان انجام این كار روز 5 تا 7 قاعدگی است. علاوه بر آن در40 سالگی تحت انجام یك ماموگرافی پایه‌ای قرار گیرند و تا 50 سالگی علاوه بر معاینه ماهیانه، یك یا دو سال یك بار ماموگرافی شوند و از 50 تا 70 سالگی سالانه یك بار این آزمایش روی آنان انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha