چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۷
کد خبر: 35720
سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با دعوت مردم به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی گفت: به علت تعداد زیاد ویروس‌های سرماخوردگی تولید واکسن برای این بیماری میسر نیست.

سید حسام‌الدین نبوی‌زاده همزمان با کاهش دما در این استان و ورود توده هوای سرد به بیشتر مناطق کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با فارس در یاسوج اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا تا 80 درصد ایمنی برای ابتلای فرد به بیماری را ایجاد می‌کند، چرا که این ویروس هر سال تغییر ژنتیکی داده و واکسن امسال بر اساس روش‌های شایع سال قبل تولید می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: به علت تعداد زیاد ویروس‌های سرماخوردگی تولید واکسن برای این بیماری میسر نیست و به اشتباه در جامعه واکسن آنفلوانزا به روش جلوگیری از سرماخوردگی مشهور شده است.

وی با بیان اینکه تعداد ویروس‌هایی که زمینه ابتلای فرد به بیماری آنفلوانزا را ایجاد می‌کنند، محدود است، یادآور شد: بر خلاف آنفلوانزا بیش از 200 نوع ویروس مختلف می‌تواند زمینه‌ساز بیماری سرماخوردگی شوند.

وی یادآور شد: مدت بیماری سرماخوردگی کوتاه‌تر است و فرد مبتلا زمان کمتری از کار و مدرسه باز می‌ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اذعان داشت: واکسن آنفلوانزا از سرماخوردگی پیشگیری نمی‌کند و چنین تلقی در جامعه اشتباه است.
نبوی‌زاده با بیان اینکه در سرماخوردگی تب بدن پایین است و می‌تواند وجود نداشته باشد گفت: نشانه‌های ابتلای فرد به آنفلوانزا شدیدتر از سرماخوردگی است.

این پزشک فوق تخصص آسم و آلرژی تاکید کرد: تب، سرفه، احساس درد، کوفتگی، سر درد و خستگی از علائم ابتلاء فرد به آنفلوانز بوده و طول دوره این بیماری نیز سه تا چهار روز طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه فرد بیمار با سرفه خشک، آب ریزش بینی و گلو درد همراه است عنوان کرد: این علائم نیز حدود هفت تا 10 روز طول می‌کشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: وقتی فردی با بیمار مبتلا به آنفلوانزا تماس داشته باشد یک تا چهار روز بعد علائم آنفلوانزا در شخص بروز پیدا می‌کند و این فرد نیز بیمار می‌شود.

این فوق تخصص آسم و آلرژی خاطرنشان کرد: تجویز واکسن آنفلوانزا برای مبتلایان به بیماری‌های آسم، قلبی، ناراحتی تنفسی و دستگاه‌های ایمنی منعی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha