سلامت نیوز: یک پژوهش پزشکی جدید نشان می دهد زنان سیگاری احتمالاً یکسال زودتر از سایر زنان دچار قطع قاعدگی می شوند که این امر خطر ابتلای آنها به بیماریهای قلبی و استخوان را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، این پژوهش اطلاعات چند پژوهش گذشته بر روی 6 هزار زن در آمریکا، لهستان، ترکیه و ایران را جمع آورده کرده است.

بر پایه این گزارش، قاعدگی زنان غیرسیگاری به طور میانگین بین 46 تا 51 سالگی قطع می شود اما همه پژوهش های یاد شده به استثنای دو مورد از آنها نشان داد که قطع قاعدگی زنان سیگاری زودهنگام و به طور کلی بین 43 تا 50 سالگی بوده است.

ولادمیر فورنیک نویسنده این پژوهش از دانشگاه هونگ کنگ گفت: نتایج ما دلیل جدیدی بر این مدعا است که بین مصرف دخانیات و قطع پیش از موعد قاعدگی ارتباط زیادی وجود دارد و همین امر دلیل دیگری برای زنان است که این عادت خود را ترک کنند.  

فورنیک و همکاران او همچنین در جریان پژوهش خود پنج پژوهش دیگر را که سن 50 و 51 سالگی را برای تعیین قطع پیش از موعد و بعد از موعد قاعدگی تعیین کرده بود، بررسی کردند.

فورنیک در پژوهش خود بیش از 43 هزار زن را مورد بررسی قرار داد و دریافت که احتمال قطع پیش از موعد قاعدگی در بین زنان سیگاری نسبت به زنان غیرسیگاری 43 درصد بیشتر است.

این پژوهش همچنین قطع پیش از موعد و بعد از موعد قاعدگی را با خطر ابتلا به بعضی از بیماری ها مرتبط دانسته است یعنی به عنوان مثال، قطع بعد از موعد قاعدگی احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد و یکی از علل خطرناک ابتلا به این بیماری، قرار گرفتن طولانی تر در معرض هورمون استروژن است.

فورنیک گفت: این اتفاق نظر کلی وجود داد که قطع پیش از موعد قاعدگی به احتمال زیاد به افزایش تعداد و خطر ابتلا به بیماری ها نظیر پوکی استخوان و بیماریهای قلبی، قندی، چاقی، آلزایمر منجر می شود.

وی افزود: قطع پیش از موعد قاعدگی نیز گمان می رود که خطر مرگ زنان در سالهای آینده را تا حد اندکی زیاد می کند.

جنی کلاین کارشناس اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی ملمان در دانشگاه کلمبیای نیویورک گفت: دو تئوری درباره ارتباط مصرف دخانیات با قطع پیش از موعد قاعدگی وجود دارد و برخی پژوهشگران معتقدند که مصرف دخانیات بر چگونگی ترشح استروژن یا دفع آن تاثیر می گذارد اما برخی دیگر به جای آن معتقدند که ترکیبات موجود در دود سیگار است که احتمالا تخمک ها را از بین می برد.

برپایه این گزارش؛ روشن شده است که چه بسا مصرف مشروبات الکلی، وزن، آب و هوا و همچنین باردار نشدن در تعیین زمان قطع قاعدگی نقش دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha