چهارشنبه ۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۰
کد خبر: 35726
سلامت نیوز: عوامل متفاوت بسیاری از جمله تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی یا در برنامه روزانه مثل خواب خیلی كم یا خیلی زیاد، استرس، ساعات طولانی كاری، نخوردن یك وعده غذایی، مصرف الكل، تماشای تلویزیون در اتاق تاریك و یا استفاده طولانی مدت و بدون وقفه از رایانه در بروز سردردها نقش دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با وجودی كه این عوامل همگی منجر به سردرد می‌شوند اما حقیقتی كه بسیاری از مردم از آن بی‌اطلاع هستند این است كه اغلب اوقات یك سردرد معمولی علامت كم شدن آب بدن یا به اصطلاح «دی‌هیدراته شدن» است.

آب هم به اندازه اكسیژن، مهمترین و ضروری‌ترین فاكتور برای بقای انسان است. ما بدون غذا می‌توانیم دو ماه به زندگی ادامه دهیم اما بدون آب فقط چند روز می‌توانیم زنده بمانیم.

اكثر مردم نمی‌دانند كه بدنشان به چه مقدار آب نیاز دارد. در واقع بسیاری از مردم به طور عادی در وضعیت دی‌هیدراته و با ذخیره آب كم در بدنشان، زندگی می‌كنند.

سایت تخصصی «نیچروتراپیست» در مقاله‌ای دراین باره آورده است: آب در سیاره زمین و در بدن ما مایع حیات است. از آنجا كه 70 درصد از حجم كره زمین آب و 30 درصد از آن خشكی است، بدن انسان نیز نسخه كوچكی از همین الگو است.

بنابراین گزارش، دی‌هیدراته شدن پدیده‌ایست كه در آن آب و الكترولیت‌ها مثل سدیم، كلرید و پتاسیم كه وجودشان برای فعالیت و سلامت بدن حیاتی است، از دست می‌روند یا از حجم آنها كاسته می شود. مهمترین علت دی‌هیدراته شدن، عدم نوشیدن آب و مایعات به میزان كافی است.

سردرد به خودی خود یك بیماری نیست اما علامتی است كه به ما هشدار می‌دهد در بدنمان مشكلی بوجود آمده است. اغلب اوقات بدن به طور مستقیم به مشكل ایجاد شده، اشاره نمی‌كند. برای مثال وقتی بدنمان دچار كمبود آب می‌شود، معمولا احساس تشنگی نمی‌كنیم، بلكه اغلب بروز این قبیل سردردها به طور غیرمستقیم به ما یادآوری می‌كنند كه بدنمان دچار كمبود آب شده است.

به طور معمول بدن یك فرد بالغ روزانه به دو تا پنج لیتر آب نیاز دارد كه تعیین مقدار دقیق آن به قد، وزن و شكل الگوی زندگی فرد بستگی دارد. با این حال به طور متوسط مصرف 8 لیوان آب در روز برای یك فرد بالغ در شرایط عادی توصیه می‌شود. بویژه اگر دچار سردرد شده‌اید سعی كنید آرام آرام اما مداوم آب بنوشید تا سردردتان برطرف شود. در این شرایط آب مثل یك معجون جادویی عمل می‌كند. اگر با وجود مصرف آب كافی سردردتان ادامه پیدا كرد، قطعا مشكل جای دیگری است و باید با یك پزشك مشورت كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha