سلامت نیوز: رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت گفت: انتشار تصاویر اعدام و مجازاتها به صورت فیلم و عکس در رسانه ها به هیچ وجه درست نیست زیرا موجب افزایش تنش، اضطراب و پرخاشگری فردی و جمعی در جامعه می شود.

عباسعلی ناصحی در گفت و گو با فارس در پاسخ به این پرسش که آیا انتشار تصاویر اعدام در رسانه ها مجاز است یا خیر و تأثیر آن بر سلامت روان مردم چیست، توضیح داد: در این مورد دو نظر وجود دارد عده ای از جرم شناسان معتقدند که انجام اعدام و مجازاتها در ملاء عام برای جرم‌هایی که خیلی در جامعه تکرار شده و مردم را نگران کرده است در کاهش جرم موثر است و نقش بازدارنده دارد و معتقدند که با مشاهده مجازات توسط مردم میزان ارتکاب به این جرایم کم می شود.

وی گفت: نمی توان به طور مطلق نظر این جرم شناسان را رد کرد اما اگر این کار ضابطه و مقررات مشخصی نداشته باشد می تواند اثر معکوس داشته باشد و از نظر فردی باعث افزایش اضطراب به خصوص در افرادی که دچار اختلالات اضطرابی هستند بشود و از نظر اجتماعی نیز موجب افزایش تنش و پرخاشگری در جامعه می شود.

رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت تأکید کرد: موارد بسیاری بوده است که افراد دچار اختلالات اضطرابی با دیدن تصاویر و صحنه های اعدام و مجازات در ملاء عام دچار افسردگی شدید شده اند.

وی گفت: با توجه به این اطلاعات تصمیم گیری درباره اجرای مجازاتها در ملاء عام کار بسیار سختی است و باید تا جای ممکن محدود شود و در مواردی که جنبه اجتماعی جرم آن قدر نیست که عوارض فردی و اجتماعی آن را توجیه کند نباید انجام شود.

ناصحی ادامه داد: در موارد محدودی که جنبه اجتماعی جرم و تکرار آن امنیت روانی و سلامت روان مردم را دچار اختلال کرده باشد ممکن است انجام این مجازاتها در ملاء عام داشته باشد اما در مجموع نمی توان اثرات منفی تماشای این صحنه ها هم از جنبه فردی و هم اجتماعی نادیده گرفت.

رئیس اداره سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت اضافه کرد: حتی در موارد معدودی که از نظر جرم شناسان برای کاهش جرم و بازدارندگی آن اجرای مجازات اعدام و مجازتهای مشابه در ملاء عام انجام می شود به هیچ وجه نباید بچه ها این صحنه ها را ببینند زیرا اثرات منفی مشاهده این صحنه ها اثر تخریبی زیادی بر روح و روان کودکان می گذارد و باعث بروز اختلالات اضطرابی مزمن در آنان می شود به همین علت باید به شدت کودکان را از مشاهده این صحنه ها منع کرد.

وی گفت:‌ از نظر اجتماعی نیز نمایش این صحنه ها در ملاء عام و رسانه ها باعث افزایش تنش، پرخاشگری و آسیبهای اجتماعی در جامعه می شود.

ناصحی در پاسخ به این پرسش که چرا وزارت بهداشت با توجه به اهمیت این موضوع فقط توصیه می کند و هیچ آیین نامه یا دستورالعملی را برای حفظ سلامت روان مردم در این زمینه تدوین نمی کند، توضیح داد: وزارت بهداشت تلاش خود را می کند اما نمی تواند برای هر کاری قانون تصویب کند و البته ما تا آنجا که بتوانیم با تدوین آیین نامه و دستورالعمل جلوی این قبیل اقدامات را بگیریم خیلی فاصله داریم.

وی ادامه داد: این ایده آل است که ما یک آیین نامه و مقررات مشخص برای کاهش آثار مخرب نمایش فیلم ها و عکس های مجازاتها و نیز محدودیت انجام آنها در ملاء عام داشته باشیم اما تا آن زمان نقش اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم را ایفا می کنیم و تذکر می دهیم.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: کار اصلی ما در زمان حاضر افزایش سواد رسانه ای مردم است زیرا هر چقدر هم در این زمینه قواعد و مقررات تصویت کنیم تا زمانی که مردم آگاه نشوند میزان انجام این کارها در جامعه به صفر نمی رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آماری از میزان افزایش پرخاشگری و اضطراب بعد از انجام این مجازاتها در ملاء عام و انتشار آن در رسانه ها دارید گفت: خیر آماری نداریم اما در این مورد نیازی به آمار نیست زیرا وجود عوارض و اثرات منفی آن، آن قدر بدیهی است که نیازی به انتشار آمار و مستندات برای اثبات آن وجود ندارد.

ناصحی در پاسخ به این پرسش فارس که به طور کلی وزارت بهداشت برای ساماندهی این مسئله چه برنامه ای دارد گفت: برنامه فعلی ما تشکیل کمیسیون رسانه و سلامت روان است که در آن افراد صاحبنظر در امور رسانه و سلامت روان جمع می شوند و برای افزایش سواد رسانه ای مردم و ارتقای سطح دانش مردم در این زمینه نظر می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha