پنجشنبه ۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 35731
سلامت نیوز: گلایه وزیر بهداشت از تخصیص نیافتن اعتبار 3 میلیارد دلاری، گرانی داروی سرطان سینه، قرار گرفتن ایران روی کمربند سرطان مری، شیوع بیماریهای فصل سرما و... از جمله اخبار و رویدادهای حوزه سلامت در این هفته بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حوزه بهداشت و درمان کشور در این هفته شاهد رویدادهای مهمی بوده است که امکان اشاره به تمامی آنها وجود ندارد. از این رو، چکیده ای از مهمترین آنها را در قالب اخبار سلامت در 7 روز مرور می کنیم.

گلایه وزیر بهداشت از بی پولی

دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت با اشاره به اختصاص 3 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به حوزه بهداشت و درمان کشور، از اینکه تاکنون حتی یک ریال از این پول به این وزارتخانه داده نشده است به شدت گلایه کرده و عنوان داشته در صورتی که این پول را به وزارت بهداشت ندهند، تمامی برنامه های حوزه سلامت روی زمین می ماند.

وزیر بهداشت، تامین حقوق 6 ماهه دوم 23 هزار پرستار جدید و ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان در بخشهای دولتی و خصوصی را از جمله برنامه هایی دانسته که با توجه به اختصاص 3 میلیارد دلار درآمد نفتی قابلیت اجرایی پیدا کرده است و حالا وزارت بهداشت با مشکل مواجه است.

مهلت داروخانه ها برای حذف تبلیغات

دکتر محمدرضا شانه ساز، معاون داروی سازمان غذا و دارو از فرصت یک ساله وزارت بهداشت برای حذف تبلیغات سر در داروخانه ها خبر داده که پایان آذر امسال این مهلت تمام می شود.

وی گفته است که عمدتا در شهر تهران سردرهای تبلیغاتی داروخانه‌ها مورد اعتراض مردم بود. از همین رو یک فرصت یک ساله به داروخانه‌ها داده شد تا این تبلیغات را حذف کنند.

شانه ساز تاکید کرده است که اگر این مهلت به پایان برسد و داروخانه‌ها سر درهای تبلیغاتی را حذف نکنند، پروانه آنها تمدید نمی‌شود.

ایران روی کمربند سرطان مری

دکتر بهزاد رحمانی، عضو هیئت مدیره انجمن جراحان عمومی کشور از قرار گرفتن ایران بر روی کمربند سرطان مری خبر داده و گفته است که این کمربند شامل استانهای آذربایجان، کردستان، گیلان و مازندران و نواحی از ترکمن صحرا و زنجان می شود.

وی از ایران به عنوان یکی از مراکز پرخطر سرطان مری در دنیا نام برده و گفته است که شایعترین سرطان در کشور که هم مردان و هم زنان را تهدید می کند، سرطان ریه است. به طوریکه به عنوان مرگ آفرین ترین سرطان در کشور شناخته می شود و پیشقراول مرگ در سرطانهاست.

واردات 800 میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق

سردار مهدی ابویی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واردات قانونی لوازم آرایشی را 150 میلیون دلار و سهم لوازم آرایشی قاچاق را 800 میلیون دلار در سال اعلام کرده و گفته است که وزارت بهداشت در این زمینه مسئول است.

وی معتقد است که قاچاق این محصولات علاوه بر خسارتهای اقتصادی، خسارات اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی بر جای می گذارد چون با سلامت مردم سر و کار دارند.
 
شیوع چاقی در دانش آموزان ایرانی همه گیر شده است
 
دکتر کامران باقری لنکرانی، رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت گفته است که طی دو دهه گذشته شیوع چاقی بین دانش آموزان ایرانی 3 برابر شده و نگران کننده است.
 
 
وزیر سابق بهداشت معتقد است که مخاطرات تغذیه ای و کاهش فعالیت بدنی از عوامل مهم این رشد فزاینده بوده اند و می توان گفت هم اکنون ما درگیر یک همه گیری چاقی شده ایم.
 
دانش آموزان در معرض ابتلا به بیماریهای شایع فصل سرما
 
دکتر محسن نراقی، رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی از سینوزیت به عنوان یکی از شایعترین بیماریهای فصل سرما نام برده و گفته است که دانش آموزان بیش از سایر افراد جامعه در معرض ابتلا به سینوزیت قرار دارند.
 
به گفته وی، اصولا درصدی از عفونتهای ویروسی مکرر در فصل سرما به سینوزیت حاد تبدیل می شود.
 
 
البته نراقی این را هم افزوده که سینوزیت حاد در مدت کوتاهی رفع می شود ولی درصدی از افراد نیز سینوزیت مزمن می گیرند که مدت زمان آن طولانی تر است و نیاز به درمان جدی تری دارد.
 
نراقی با توجه به تردد روزانه دانش آموزان و احتمال ابتلای آنان به سرماخوردگی، گفت: در کودکان مسائلی مثل آلرژی، عفونتهای مکرر ویروسی و...، آنان را در معرض ابتلا به سینوزیت مزمن قرار می دهد.
 
مرگ مادران سرطانی به خاطر بی‌پولی!

 
شیوع بالای سرطان سینه در بین زنان ایرانی و عدم پوشش بیمه ای داروی گران قیمت هرسپتین به عنوان یکی از درمانهای این بیماری باعث شده تا سایه مادری خیلی زود از سر برخی خانواده ها رخت بربندد.
 
هم اکنون 27 نفر از هر 100 هزار زن در کشور مبتلا به سرطان پستان می شوند که البته این آمار مربوط به سال 87 است و قطعا هم اکنون افزایش یافته است.
 
 
دکتر بهزاد رحمانی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران از گران بودن قیمت داروی هرسپتین به عنوان یکی از درمانهای بیماران مبتلا به سرطان پستان خبر داده و گفته است که قیمت این داروی تزریقی 40 میلیون تومان است و متاسفانه بیمه ها آن را پوشش نمی دهند.
 
عضو هیئت مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران از اینکه بیمارانی هستند که توان مالی خرید هرسپتین را ندارند و به ناچار سراغ درمانهای دیگر می روند که چندان موفقیت آمیز نیست و در نهایت منجر به مرگ زودرس آنان می شود، اظهار تاسف کرد و افزود: متاسفانه همه مسئولان از این موضوع آگاهند و حرف تازه ای نیست.
 
این در حالی است که دکتر محمد علی محققی رئیس شبکه تحقیقات سرطان گفته است که براساس مطالعات انجام شده حتی در شرایط فعلی اقتصاد سلامت در کشور امکان تحت پوشش قرار گرفتن همه بیماران سرطان پستان که نیاز به هرسپتین دارند، وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha